Terveysalan opiskelijan ammatillisen osaamisen kehittyminen TET- projektissa
Liimatta, Maija; Orell, Varpu (2019)
Liimatta, Maija
Orell, Varpu
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112722801
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112722801
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Maija Liimatta, Varpu Orell
Terveysalan opiskelijan ammatillisen osaamisen kehittyminen TET-projektissa
Sivut 47, Liitteet 1
Syksy, 2019
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto
Sairaanhoitaja-AMK
Opinnäytetyön tutkimusaiheena oli terveysalan opiskelijoiden ammatillisen osaamisen kehittyminen ja tunnistaminen TET-projektissa. TET-projekti on Diakin Lasten, nuorten- ja perheiden sairaanhoidon koulutusohjelmassa toteutuva projektimuotoinen käytännön harjoittelu. Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Helsingin DIAK- Ammattikorkeakoululle sekä HUS, HYKS Lasten ja nuorten tulosyksikölle. Diakin työelämälähtöiset TET-projektit toteutuvat yhteistyössä HUS, HYKS Lasten ja nuorten sairauksien tulosyksikön kanssa. TET-projektia on toteutettu vuodesta 2016-2019 lukukausittain ja ne jatkuvat edelleen. TET-projektissa terveysalan opiskelijat järjestävät yläasteikäisiille lukukausittain viikon kestävän TET-harjoittelun eli työssäoppimisen harjoittelun.
Tutkimuskysymykseksi asetettiin: Mitä ammatilliseen kehittymiseen liittyvää osaamista terveysalan opiskelijat kuvaavat ja tunnistavat oppineensa TET-projektissa? Tutkimusaineisto muodostui TET-projektin yhteydessä kerätyistä Diakin terveysalan opiskelijoiden palautekyselyistä vuosina 2016-2019. Osallistuneista opiskelijaryhmistä analysoitiin yhteensä seitsemän ryhmää ja vastaajina oli yhteensä (N=60) terveysalan opiskelijaa.
Laadullinen tarkastelu perustui keskeisten käsitteiden määrittelyyn sekä osaamisen tunnistamiseen ja sairaanhoitajan virallisiin osaamisvaatimuksiin. Tutkimuksen tavoitteeksi asetettiin erilaisten opetusmenetelmien, oppimisympäristöjen kehittäminen sekä opiskelijoiden näkökulman vahvistaminen ammatillisen osaamisensa tunnistamisessa. Osaamisen tunnistamisen analyyseista löydettiin yhteyksiä sairaanhoitajan virallisiin osaamisvaatimuksiin. Tuloksena muodostui kuvaus, jossa asiakaslähtöisyys, opetus- ja ohjausosaaminen sekä hoitotyön eettisyys ja ammatillisuus esiintyivät vahvasti.
Asiasanat: osaamisen tunnistaminen, sairaanhoitajan ammattivaatimukset, työelämälähtöisyys
Maija Liimatta, Varpu Orell
Terveysalan opiskelijan ammatillisen osaamisen kehittyminen TET-projektissa
Sivut 47, Liitteet 1
Syksy, 2019
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto
Sairaanhoitaja-AMK
Opinnäytetyön tutkimusaiheena oli terveysalan opiskelijoiden ammatillisen osaamisen kehittyminen ja tunnistaminen TET-projektissa. TET-projekti on Diakin Lasten, nuorten- ja perheiden sairaanhoidon koulutusohjelmassa toteutuva projektimuotoinen käytännön harjoittelu. Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Helsingin DIAK- Ammattikorkeakoululle sekä HUS, HYKS Lasten ja nuorten tulosyksikölle. Diakin työelämälähtöiset TET-projektit toteutuvat yhteistyössä HUS, HYKS Lasten ja nuorten sairauksien tulosyksikön kanssa. TET-projektia on toteutettu vuodesta 2016-2019 lukukausittain ja ne jatkuvat edelleen. TET-projektissa terveysalan opiskelijat järjestävät yläasteikäisiille lukukausittain viikon kestävän TET-harjoittelun eli työssäoppimisen harjoittelun.
Tutkimuskysymykseksi asetettiin: Mitä ammatilliseen kehittymiseen liittyvää osaamista terveysalan opiskelijat kuvaavat ja tunnistavat oppineensa TET-projektissa? Tutkimusaineisto muodostui TET-projektin yhteydessä kerätyistä Diakin terveysalan opiskelijoiden palautekyselyistä vuosina 2016-2019. Osallistuneista opiskelijaryhmistä analysoitiin yhteensä seitsemän ryhmää ja vastaajina oli yhteensä (N=60) terveysalan opiskelijaa.
Laadullinen tarkastelu perustui keskeisten käsitteiden määrittelyyn sekä osaamisen tunnistamiseen ja sairaanhoitajan virallisiin osaamisvaatimuksiin. Tutkimuksen tavoitteeksi asetettiin erilaisten opetusmenetelmien, oppimisympäristöjen kehittäminen sekä opiskelijoiden näkökulman vahvistaminen ammatillisen osaamisensa tunnistamisessa. Osaamisen tunnistamisen analyyseista löydettiin yhteyksiä sairaanhoitajan virallisiin osaamisvaatimuksiin. Tuloksena muodostui kuvaus, jossa asiakaslähtöisyys, opetus- ja ohjausosaaminen sekä hoitotyön eettisyys ja ammatillisuus esiintyivät vahvasti.
Asiasanat: osaamisen tunnistaminen, sairaanhoitajan ammattivaatimukset, työelämälähtöisyys