Henkilöbrändin ja sitä tukevan verkkoportfolion rakentaminen
Mikkonen, Eveliina (2019)
Mikkonen, Eveliina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112622710
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112622710
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aiheena on ammatillisen henkilöbrändin ja sitä tukevan verkkoportfolion rakentaminen. Opinnäytetyön produktina luodaan henkilöbrändiä tukeva verkkoportfolio, johon kootaan tavoitteiden kannalta oleellisimmat työnäytteet sekä työelämästä että opiskeluajoilta. Portfolion tavoitteena on esitellä omaa ammatillista osaamista ja persoonaa sekä luoda kilpailuetu muihin hakijoihin.
Tietoperustassa tutustutaan henkilöbrändin teoriaan monipuolisesti erilaisia lähteitä käyttäen. Kappaleessa avataan myös henkilöbrändin luomisen prosessia sekä onnistuneen henkilöbrändin kriteereitä.
Portfolion suunnitteluprosessissa luodaan pohja omalle henkilöbrändille ja sitä tukevalle verkkoportfoliolle. Kappaleen alussa määritellään henkilöbrändin kohderyhmä ja sitä edustavat ostajapersoonat. Sen jälkeen suunnitellaan oman henkilöbrändin taustatekijät ja kilpailuetu. Suunnitteluprosessi-kappaleessa syvennytään myös visuaalisuuden ja tone-of-voicen merkitykseen tuloksellisen henkilöbrändin luomisessa.
Portfolion kuvaus -kappaleessa opinnäytetyön produkti, eli verkkoportfolio, esitellään havainnollistavien kuvakaappauksien avulla. Lopputuloksena on ajankohtainen, visuaalisesti miellyttävä sekä käyttökelpoinen ammatillinen portfolio. Kappaleen alussa perustellaan käytetyn portfolioalustan valitseminen ja portfolion rakenne. Sen jälkeen pureudutaan portfolion jokaiseen sivuun sekä visuaalisiin ratkaisuihin. Kaikki portfolion luomisessa tehdyt ratkaisut pyritään perustelemaan tarkasti joko tietoperustaan, omiin tavoitteisiin tai kohderyhmään vedoten.
Viimeinen kappale, eli pohdinta, vetää yhteen koko prosessin. Aluksi arvioidaan tuotos, eli verkkoportfolio, heijastaen sitä alussa asetettuihin tavoitteisiin. Sen jälkeen käydään läpi portfolion vaatimat jatkotoimenpiteet sekä lopuksi arvioidaan koko opinnäytetyöprosessi tekijän oman oppimisen ja ammatillisen kehittymisen näkökulmasta.
Tietoperustassa tutustutaan henkilöbrändin teoriaan monipuolisesti erilaisia lähteitä käyttäen. Kappaleessa avataan myös henkilöbrändin luomisen prosessia sekä onnistuneen henkilöbrändin kriteereitä.
Portfolion suunnitteluprosessissa luodaan pohja omalle henkilöbrändille ja sitä tukevalle verkkoportfoliolle. Kappaleen alussa määritellään henkilöbrändin kohderyhmä ja sitä edustavat ostajapersoonat. Sen jälkeen suunnitellaan oman henkilöbrändin taustatekijät ja kilpailuetu. Suunnitteluprosessi-kappaleessa syvennytään myös visuaalisuuden ja tone-of-voicen merkitykseen tuloksellisen henkilöbrändin luomisessa.
Portfolion kuvaus -kappaleessa opinnäytetyön produkti, eli verkkoportfolio, esitellään havainnollistavien kuvakaappauksien avulla. Lopputuloksena on ajankohtainen, visuaalisesti miellyttävä sekä käyttökelpoinen ammatillinen portfolio. Kappaleen alussa perustellaan käytetyn portfolioalustan valitseminen ja portfolion rakenne. Sen jälkeen pureudutaan portfolion jokaiseen sivuun sekä visuaalisiin ratkaisuihin. Kaikki portfolion luomisessa tehdyt ratkaisut pyritään perustelemaan tarkasti joko tietoperustaan, omiin tavoitteisiin tai kohderyhmään vedoten.
Viimeinen kappale, eli pohdinta, vetää yhteen koko prosessin. Aluksi arvioidaan tuotos, eli verkkoportfolio, heijastaen sitä alussa asetettuihin tavoitteisiin. Sen jälkeen käydään läpi portfolion vaatimat jatkotoimenpiteet sekä lopuksi arvioidaan koko opinnäytetyöprosessi tekijän oman oppimisen ja ammatillisen kehittymisen näkökulmasta.