Z-sukupolven matkustusmotiivit ulkomaanmatkailussa
Paasio, Suvi (2019)
Paasio, Suvi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112622685
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112622685
Tiivistelmä
Tässä tutkimustyyppisessä opinnäytetyössä tutkittiin ulkomaanmatkustuksen matkustusmotiiveja. Tutkimuksen kohteena olivat z-sukupolven edustajat. Työn tarkoituksena oli tuoda ilmi vahvat motiivit, joiden pohjalta matkailun alalla toimivat yritykset voivat tulevaisuudessa kehittää markkinointiaan z-sukupolvelle. Tutkimuksessa selvitettiin, mitkä motiivit lisäävät matkustamista ja mitkä vähentävät sitä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa kerrottiin matkailusta yhtenä maailman tärkeimpänä toimialana sekä perehdyttiin erityisesti suomalaisten matkustustapoihin. Tämän jälkeen teoriaosuus keskittyi motivaatioteorioihin, joista Steven Reissin 16 perustarpeen teoria valikoitui tämän työn teoriapohjaksi. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Viisi puolistrukturoitua haastattelua pidettiin viidelle haastateltavalle. Haastatteluilla pyrittiin löytämään z-sukupolven edustajien matkustusmotiiveja.
Tärkeimpänä tuloksena tutkimus toi ilmi tietyt matkustusmotiivit, jotka olivat erityisen vahvoja z-sukupolven edustajille. Näitä olivat uteliaisuus, sosiaaliset kontaktit, riippumattomuus sekä mielenrauha. Näiden pohjalta tutkimus antaa tietoa siitä, mikä saa z-sukupolven edustajat matkustamaan yhtä paljon tai jopa enemmän kuin aikaisemmin.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa kerrottiin matkailusta yhtenä maailman tärkeimpänä toimialana sekä perehdyttiin erityisesti suomalaisten matkustustapoihin. Tämän jälkeen teoriaosuus keskittyi motivaatioteorioihin, joista Steven Reissin 16 perustarpeen teoria valikoitui tämän työn teoriapohjaksi. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Viisi puolistrukturoitua haastattelua pidettiin viidelle haastateltavalle. Haastatteluilla pyrittiin löytämään z-sukupolven edustajien matkustusmotiiveja.
Tärkeimpänä tuloksena tutkimus toi ilmi tietyt matkustusmotiivit, jotka olivat erityisen vahvoja z-sukupolven edustajille. Näitä olivat uteliaisuus, sosiaaliset kontaktit, riippumattomuus sekä mielenrauha. Näiden pohjalta tutkimus antaa tietoa siitä, mikä saa z-sukupolven edustajat matkustamaan yhtä paljon tai jopa enemmän kuin aikaisemmin.