Vetovoimaa verkkosivuista : Kanta-Hämeen matkailun edistäminen konversio-optimoinnilla
Viita-aho, Tuire (2019)
Viita-aho, Tuire
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112622674
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112622674
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli analysoida Kanta-Hämeen matkailukohteita esittelevän gotavastia.fi-sivuston nykytilaa ja web-analytiikkatietoja, löytää ongelmakohtia ja tehdä pohjatyöt konversio-optimointia varten. Dataa kerättiin sekä kvantitatiivisesti että kvalitatiivisesti. Lopputuloksena toimeksiantaja eli Let’s Go Tavastia! -hanke sai tietoa sivuston käyttäjistä sekä keinoja konversioprosenttien parantamiseksi. Tärkeimmät testausideat esiteltiin myös visuaalisesti, ja testien toteutuksesta annettiin suositus. Varsinainen testaus ja muutosten teko rajattiin työn käytännön osasta pois.
Gotavastia.fi-sivuston konversio-optimoinnilla pyritään saamaan Kanta-Hämeeseen enemmän matkailijoita. Kävijät saapuvat yleensä sivuston pääsivulle, ja nähtävyys- ja majoituskohteet kiinnostavat kaikkia. Suomalaiset, joita on eniten, ovat hyvin kiinnostuneita myös DigiTrailista, ja ulkomaalaiset haluavat tietoa Kanta-Hämeestä. Ulkomaalaisista suurin osa on venäläisiä, mutta he päätyvät usein 404-virhesivulle. Konversiot lisääntyvätkin korjaamalla sivujen tekniset ongelmat, mutta ongelmia on runsaasti myös sivujen sisällöissä ja ulkoasussa. Tärkeimmät testattavat muutokset koskevat englanninkielistä pääsivua ja suomenkielistä DigiTrail-sivua. Ne kannattaa toteuttaa poikkeuksellisesti suoraan sivustolle, mutta tietyin varauksin: luotettavien tulosten saaminen olisi edellyttänyt vääristymätöntä ja runsaampaa dataa sekä sivuston pysymistä muuttumattomana. Datan keräämistä ja analysointia kannattaakin jatkaa ja laadullistaa.
Työstä on apua kaikille, jotka suunnittelevat tai tekevät konversio-optimointia tai verkkosivuja. Heidän, kuten toimeksiantajankin, kannattaa perehtyä myös käyttöliittymä- ja -kokemussuunnittelun periaatteisiin, sillä ne tukevat konversio-optimointia. Konversio-optimointi on jatkuvaa työtä. The aim of this thesis was to analyse the current state and web analytics data of the gotavastia.fi website, find problem areas and do the groundwork for conversion rate optimisation (CRO). Data was collected quantitatively and qualitatively, and the thesis provided the commissioner – the “Let’s Go Tavastia!” project – with information on the site’s users and ways to improve conversion rates. The key test ideas were also presented visually, and a recommendation was made for conducting the tests. The actual testing as well as the implementation of modifications were excluded from the practical section of the thesis.
Gotavastia.fi promotes Tavastia Proper and its tourist attractions, and the purpose of CRO in this case is to attract more tourists to the area. Visitors usually land on the main page of the site and are interested in tourist attractions and accommodation options. Most visitors are Finns, and they are also very interested in the DigiTrail section, whereas foreigners look for information about Tavastia Proper. Most foreigners are from Russia, but they often end up on a 404 error page. Conversion rates can be increased by correcting technical issues, but there are also problems with the content and design of the pages. The most important changes to be tested concern the English main page and the Finnish DigiTrail page. It is recommended to exceptionally make these changes directly on the site. However, the suggestions are partly based on limited and skewed data, and the commissioner had modified the site during the tracking period. It is worthwhile to continue and refine data collection and analysis.
The thesis will benefit anyone planning conversion rate optimisation or designing websites. Studying the principles of user interface and experience design is recommended to support CRO, which is a continuous process.
Gotavastia.fi-sivuston konversio-optimoinnilla pyritään saamaan Kanta-Hämeeseen enemmän matkailijoita. Kävijät saapuvat yleensä sivuston pääsivulle, ja nähtävyys- ja majoituskohteet kiinnostavat kaikkia. Suomalaiset, joita on eniten, ovat hyvin kiinnostuneita myös DigiTrailista, ja ulkomaalaiset haluavat tietoa Kanta-Hämeestä. Ulkomaalaisista suurin osa on venäläisiä, mutta he päätyvät usein 404-virhesivulle. Konversiot lisääntyvätkin korjaamalla sivujen tekniset ongelmat, mutta ongelmia on runsaasti myös sivujen sisällöissä ja ulkoasussa. Tärkeimmät testattavat muutokset koskevat englanninkielistä pääsivua ja suomenkielistä DigiTrail-sivua. Ne kannattaa toteuttaa poikkeuksellisesti suoraan sivustolle, mutta tietyin varauksin: luotettavien tulosten saaminen olisi edellyttänyt vääristymätöntä ja runsaampaa dataa sekä sivuston pysymistä muuttumattomana. Datan keräämistä ja analysointia kannattaakin jatkaa ja laadullistaa.
Työstä on apua kaikille, jotka suunnittelevat tai tekevät konversio-optimointia tai verkkosivuja. Heidän, kuten toimeksiantajankin, kannattaa perehtyä myös käyttöliittymä- ja -kokemussuunnittelun periaatteisiin, sillä ne tukevat konversio-optimointia. Konversio-optimointi on jatkuvaa työtä.
Gotavastia.fi promotes Tavastia Proper and its tourist attractions, and the purpose of CRO in this case is to attract more tourists to the area. Visitors usually land on the main page of the site and are interested in tourist attractions and accommodation options. Most visitors are Finns, and they are also very interested in the DigiTrail section, whereas foreigners look for information about Tavastia Proper. Most foreigners are from Russia, but they often end up on a 404 error page. Conversion rates can be increased by correcting technical issues, but there are also problems with the content and design of the pages. The most important changes to be tested concern the English main page and the Finnish DigiTrail page. It is recommended to exceptionally make these changes directly on the site. However, the suggestions are partly based on limited and skewed data, and the commissioner had modified the site during the tracking period. It is worthwhile to continue and refine data collection and analysis.
The thesis will benefit anyone planning conversion rate optimisation or designing websites. Studying the principles of user interface and experience design is recommended to support CRO, which is a continuous process.