Kuluttajien odotukset huonekalu- ja kodinsisustustuotteiden verkkokauppatoimituksille
Brandt, Henrik (2019)
Brandt, Henrik
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112622673
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112622673
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan helsinkiläisten kuluttajien odotuksia verkkokauppatoimituksille huonekalu- ja kodinsisustustuotteiden kategoriassa. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää mahdollisimman yksityiskohtaisesti mitkä verkkokauppatoimituksiin liittyvät tekijät nähdään merkittäviksi ja mahdollisesti myös ratkaiseviksi ostopäätöstä tehtäessä. Tutkimuksen tuloksista on tarkoituksena saada sellaista tietoa, mitä kohdeyritys voi hyödyntää oman verkkokaupan toimitusvalikoiman kehittämisessä.
Tutkimusongelmaa lähestytään kuluttajien ostokäyttäytymisen ja verkkokaupan logistiikan teorioiden välityksellä. Kuluttajien ostokäyttäytymistä ja sen muutosta tarkastellaan yksilöön vaikuttavien tekijöiden sekä markkinaa muovaavien globaalien megatrendien kautta. Verkkokaupan logistiikan teoriaosuus rakentuu logistiikan evoluution, yleisimmin tunnettujen toimitustapojen sekä digilogistiikan käsitteiden tarkastelulla.
Tämän opinnäytetyön empiirinen tutkimus toteutettiin verkkopohjaisella paneelikyselyllä. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena, mikä koostettiin yhdessä kohdeyrityksen kanssa. Tutkimus kohdistettiin Helsingin seudun 18-74 vuotiaille kuluttajille, jotka harkitsevat huonekalu- tai kodinsisustustuotteiden hankintaa seuraavan kuuden kuukauden kuluessa.
Tutkimuksen keskeisimpinä tuloksina saatiin selville, että verkkokauppatoimituksia odotetaan toimitettavan pääosin kolmessa tai viidessä päivässä. Isompia huonekaluja ollaan valmiita odottamaan myös pidempäänkin. Toimitustavoista selkeästi suosituin on kotiin kannettu kuljetus, pienempiä ostoksia kuitenkin noudetaan mieluummin itse myymälästä tai noutopisteestä. Toimituksia halutaan vastaanottaa pääsääntöisesti arki-iltaisin tai viikonloppuisin aamupäivällä, itse toimitusajankohtaa odotetaan määriteltävän jopa alle tunnin tarkkuudella. Yleisesti ottaen kuluttajat eivät odota saavan ilmaisia toimituksia, kuitenkin kampanjoissa sekä tietyn summan ylittävissä ostoksissa ilmaisten toimituksien nähtäisiin olevan merkittävä motivaattori. Tutkimuksen tuloksien perusteella voidaan myös todeta, että huonekalujen tai kodinsisustustuotteiden ostaminen yleisesti verkkokaupasta ei ole täysin itsestäänselvyys. Melkein puolet tämän tutkimuksen vastaajajoukosta ei todennäköisesti tee seuraavaa hankintaansa verkkokaupassa. Tuotteiden näkeminen ja kokeilu ennen ostopäätöstä nähdään edelleen tärkeinä tekijöitä, tämän lisäksi verkko-ostamisen esteinä koetaan luottamuksen puute toimituksiin ja sujuviin palautuskäytäntöihin.
Tutkimusongelmaa lähestytään kuluttajien ostokäyttäytymisen ja verkkokaupan logistiikan teorioiden välityksellä. Kuluttajien ostokäyttäytymistä ja sen muutosta tarkastellaan yksilöön vaikuttavien tekijöiden sekä markkinaa muovaavien globaalien megatrendien kautta. Verkkokaupan logistiikan teoriaosuus rakentuu logistiikan evoluution, yleisimmin tunnettujen toimitustapojen sekä digilogistiikan käsitteiden tarkastelulla.
Tämän opinnäytetyön empiirinen tutkimus toteutettiin verkkopohjaisella paneelikyselyllä. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena, mikä koostettiin yhdessä kohdeyrityksen kanssa. Tutkimus kohdistettiin Helsingin seudun 18-74 vuotiaille kuluttajille, jotka harkitsevat huonekalu- tai kodinsisustustuotteiden hankintaa seuraavan kuuden kuukauden kuluessa.
Tutkimuksen keskeisimpinä tuloksina saatiin selville, että verkkokauppatoimituksia odotetaan toimitettavan pääosin kolmessa tai viidessä päivässä. Isompia huonekaluja ollaan valmiita odottamaan myös pidempäänkin. Toimitustavoista selkeästi suosituin on kotiin kannettu kuljetus, pienempiä ostoksia kuitenkin noudetaan mieluummin itse myymälästä tai noutopisteestä. Toimituksia halutaan vastaanottaa pääsääntöisesti arki-iltaisin tai viikonloppuisin aamupäivällä, itse toimitusajankohtaa odotetaan määriteltävän jopa alle tunnin tarkkuudella. Yleisesti ottaen kuluttajat eivät odota saavan ilmaisia toimituksia, kuitenkin kampanjoissa sekä tietyn summan ylittävissä ostoksissa ilmaisten toimituksien nähtäisiin olevan merkittävä motivaattori. Tutkimuksen tuloksien perusteella voidaan myös todeta, että huonekalujen tai kodinsisustustuotteiden ostaminen yleisesti verkkokaupasta ei ole täysin itsestäänselvyys. Melkein puolet tämän tutkimuksen vastaajajoukosta ei todennäköisesti tee seuraavaa hankintaansa verkkokaupassa. Tuotteiden näkeminen ja kokeilu ennen ostopäätöstä nähdään edelleen tärkeinä tekijöitä, tämän lisäksi verkko-ostamisen esteinä koetaan luottamuksen puute toimituksiin ja sujuviin palautuskäytäntöihin.