Digitaalisen markkinoinnin suunnitelma luontaistuotealan yritykselle: Case: AITO hyvän olon kauppa Orimattila
Ihanajärvi, Kati (2019)
Ihanajärvi, Kati
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112622672
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112622672
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda luontaistuotekaupalle, Orimattilan AITO hyvän olon kaupalle, digitaalisen markkinoinnin suunnitelma, jonka avulla yritys pystyy hyödyntämään digitaalisten markkinointikanavien – eritysesti uutiskirjejärjestelmän – potentiaalin ja sitouttamaan asiakkaita.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin ensin digitaalisen markkinoinnin suunnittelua PR Smithin luoman SOSTAC-mallin avulla, sillä sitä hyödynnettiin myös yritykselle luodun suunnitelman rakentamiseen. Lisäksi käsiteltiin asiakkaiden sitouttamista uutiskirjeen avulla, sillä sähköisellä uutiskirjeellä on olennainen rooli kohdeyrityksen digitaalisessa markkinoinnissa.
Työn tuloksena syntyi yrityksen digitaalista markkinointia kehittävä suunnitelma. SOSTAC-mallin avulla luotu digitaalisen markkinoinnin suunnitelma perustuu yrityksen nyky-tilanteeseen ja tavoitteisiin, lisäksi suunnitelmassa perehdytään digitaalisen markkinoinnin strategiaan, taktiikkaan, toimintaan sekä tuloksien seurantaan. Suunnitelman luomisen yhteydessä toteutettiin myös digitaalisen markkinoinnin kokeiluja, joiden tuloksena saatiin kokemukseen perustuvaa tietoa digitaalisen markkinoinnin toteuttamisesta. Lisäksi luotiin toimintakalenteri kohdeyrityksen digitaalisen markkinoinnin aikatauluttamisen tueksi.
Keskeisimpänä päätelmänä työn tuloksista todettiin, että digitaalisen markkinoinnin suunnittelulla markkinoinnista saadaan tehokkaampaa ja tavoitteellisempaa ja, että testaamalla toimenpiteitä saadaan tietoa juuri kyseisen yrityksen asiakkaiden käyttäytymisestä.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin ensin digitaalisen markkinoinnin suunnittelua PR Smithin luoman SOSTAC-mallin avulla, sillä sitä hyödynnettiin myös yritykselle luodun suunnitelman rakentamiseen. Lisäksi käsiteltiin asiakkaiden sitouttamista uutiskirjeen avulla, sillä sähköisellä uutiskirjeellä on olennainen rooli kohdeyrityksen digitaalisessa markkinoinnissa.
Työn tuloksena syntyi yrityksen digitaalista markkinointia kehittävä suunnitelma. SOSTAC-mallin avulla luotu digitaalisen markkinoinnin suunnitelma perustuu yrityksen nyky-tilanteeseen ja tavoitteisiin, lisäksi suunnitelmassa perehdytään digitaalisen markkinoinnin strategiaan, taktiikkaan, toimintaan sekä tuloksien seurantaan. Suunnitelman luomisen yhteydessä toteutettiin myös digitaalisen markkinoinnin kokeiluja, joiden tuloksena saatiin kokemukseen perustuvaa tietoa digitaalisen markkinoinnin toteuttamisesta. Lisäksi luotiin toimintakalenteri kohdeyrityksen digitaalisen markkinoinnin aikatauluttamisen tueksi.
Keskeisimpänä päätelmänä työn tuloksista todettiin, että digitaalisen markkinoinnin suunnittelulla markkinoinnista saadaan tehokkaampaa ja tavoitteellisempaa ja, että testaamalla toimenpiteitä saadaan tietoa juuri kyseisen yrityksen asiakkaiden käyttäytymisestä.