Aikuiset lauluoppilaat taiteen perusopetuksessa
Peräinen, Maria (2019)
Peräinen, Maria
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112622584
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112622584
Tiivistelmä
Moni haluaa opiskella laulua aikuisiällä. Laulaminen tekee hyvää niin fyysisesti kuin henkisesti. Suomessa ainutlaatuinen taiteen perusopetus on myös aikuisille mahdollinen väylä tavoitteelliseen laulunopiskeluun.
Tämä opinnäytetyö kartoittaa aikuisten mahdollisuuksia päästä taiteen perusopetuksen lauluopintoihin. Teoreettisessa osuudessa perehdytään taiteen perusopetukseen ja sen saatavuuteen. Lisäksi käsitellään kulttuurisen osallisuuden ja etenkin musiikin hyvää tekeviin vaikutuksiin. Opinnäytetyötä varten tehty kyselytutkimus laulunopettajille selvittää oppilaitosten aikuisille tarjoamia opintomahdollisuuksia sekä mahdollisia ikärajoja oppilaaksi pääsyyn.
Työstä selviää, että taiteen perusopetukseen pääsy on sattumanvaraista ja vaihtelee alueittain. Monissa oppilaitoksissa on edelleen käytössä ikärajat aikuisopiskelijoille ja nuoret menevät usein aikuisten edelle oppilasvalinnassa. Laulunopettajat itse kokevat aikuisten opettamisen tärkeäksi. Jatkuvan, elinikäisen oppimisen periaate sekä uudet opetussuunnitelmat näkyvät oppilaitoksissa aikuisoppilaiden parempana huomioimisena ja ikärajojen poistumisena.
Tämä opinnäytetyö kartoittaa aikuisten mahdollisuuksia päästä taiteen perusopetuksen lauluopintoihin. Teoreettisessa osuudessa perehdytään taiteen perusopetukseen ja sen saatavuuteen. Lisäksi käsitellään kulttuurisen osallisuuden ja etenkin musiikin hyvää tekeviin vaikutuksiin. Opinnäytetyötä varten tehty kyselytutkimus laulunopettajille selvittää oppilaitosten aikuisille tarjoamia opintomahdollisuuksia sekä mahdollisia ikärajoja oppilaaksi pääsyyn.
Työstä selviää, että taiteen perusopetukseen pääsy on sattumanvaraista ja vaihtelee alueittain. Monissa oppilaitoksissa on edelleen käytössä ikärajat aikuisopiskelijoille ja nuoret menevät usein aikuisten edelle oppilasvalinnassa. Laulunopettajat itse kokevat aikuisten opettamisen tärkeäksi. Jatkuvan, elinikäisen oppimisen periaate sekä uudet opetussuunnitelmat näkyvät oppilaitoksissa aikuisoppilaiden parempana huomioimisena ja ikärajojen poistumisena.