Työnantajabrändäys oppilaitoksissa: opiskelijoiden houkuttelu etupainotteisella rekrytoinnilla
Partanen, Emmi (2019)
Partanen, Emmi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112622576
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112622576
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tehostaa matkailualan opiskelijoiden tavoittamista työnantajabrändäyksen ja etupainotteisen rekrytoinnin keinoin. Tarkoituksena oli löytää ehdotuksia siitä, kuinka työnantajat voisivat kohentaa sekä itseensä että koko alaan liitettyjä mielikuvia tulevien ammattilaisten silmissä.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella kyselyllä matkailu- ja luontoalan opiskelijoille. Tiedonkeruu tapahtui internetpohjaisella tutkimuslomakkeella keväällä 2019. Vastauksia saatiin yhteensä 109 kappaletta. Kysymystyypin mukaan tulokset analysoitiin joko ristiintaulukoiden tai luokitellen.
Tulosten mukaan opiskelijat kuulisivat avoimista työpaikoista mieluiten oppilaitoksen kautta, minkä jälkeen suosituimpia olivat erilaiset sähköiset kanavat, kuten sosiaalinen media. Suurin osa vastaajista olikin hyödyntänyt oppilaitosyhteistyötä kiinnostavien työnantajien löytämiseen. Mielekkäimpiä yhteistyömuotoja olivat harjoittelu- ja työssäoppimisjaksot, oppilaitoksilla järjestettävät rekrytointimessut sekä molemminpuolinen vierailutoiminta. Työnantajabrändissä arvostettiin hyvää johtamista ja viihtyisää työyhteisöä. Lisäksi opiskelijat toivovat työnantajan toiminnalta oikeudenmukaisuutta ja tasa-arvoisuutta.
Tutkimustulosten perusteella etupainotteinen rekrytointi olisi kannattava tapa varmistaa tulevaisuuden osaaminen matkailualan yrityksissä. Sen tehokas toteuttaminen vaatii kuitenkin riittävästi resursseja, huolellista suunnittelua ja sisäisten toimintatapojen kehittämistä. Matkailualan työnantajat voivat soveltaa tuloksia työnantajabrändäyksen kehittämiseen etenkin opiskelijoiden näkökulmasta. Toiminnalla lisätään sekä työnantajien että koko alan vetovoimaisuutta. The aim of the thesis was to improve reaching tourism students by employer branding and forward focused recruitment. The purpose was to find suggestions for how the employers could enhance current images associated with their company and the entire tourist industry in the eyes of future professionals.
The study was conducted as a quantitative study and the target group was students in the field of tourism and nature. Data was collected with an internet survey in spring 2019. In total, there were 109 respondents. Depending on the type of the question, the responses were analysed with cross-tabulation or classification.
According to the results, the students would rather hear about the open positions from their learning institutions. Thereafter, the most popular ways of learning about new employers were digital channels, such as social media. The majority of the respondents had already used cooperation with learning institutions to find interesting employers. The most meaningful forms of cooperation were practical trainings, job fairs held at learning institutions and mutual visits between institutions and companies. The most appreciated values in employer branding among students were good leadership and atmosphere in a work community. In addition, students expected equity and equality from an employer.
Based on the study, forward focused recruitment would be an effective way to ensure future availability of workforce in tourist industry, but its effective implementation requires a lot of planning, resources and development of internal processes. The results may be applied to develop the employer brands of the tourism employers, especially from students’ point of view, to increase the attractiveness of employers and the entire business.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella kyselyllä matkailu- ja luontoalan opiskelijoille. Tiedonkeruu tapahtui internetpohjaisella tutkimuslomakkeella keväällä 2019. Vastauksia saatiin yhteensä 109 kappaletta. Kysymystyypin mukaan tulokset analysoitiin joko ristiintaulukoiden tai luokitellen.
Tulosten mukaan opiskelijat kuulisivat avoimista työpaikoista mieluiten oppilaitoksen kautta, minkä jälkeen suosituimpia olivat erilaiset sähköiset kanavat, kuten sosiaalinen media. Suurin osa vastaajista olikin hyödyntänyt oppilaitosyhteistyötä kiinnostavien työnantajien löytämiseen. Mielekkäimpiä yhteistyömuotoja olivat harjoittelu- ja työssäoppimisjaksot, oppilaitoksilla järjestettävät rekrytointimessut sekä molemminpuolinen vierailutoiminta. Työnantajabrändissä arvostettiin hyvää johtamista ja viihtyisää työyhteisöä. Lisäksi opiskelijat toivovat työnantajan toiminnalta oikeudenmukaisuutta ja tasa-arvoisuutta.
Tutkimustulosten perusteella etupainotteinen rekrytointi olisi kannattava tapa varmistaa tulevaisuuden osaaminen matkailualan yrityksissä. Sen tehokas toteuttaminen vaatii kuitenkin riittävästi resursseja, huolellista suunnittelua ja sisäisten toimintatapojen kehittämistä. Matkailualan työnantajat voivat soveltaa tuloksia työnantajabrändäyksen kehittämiseen etenkin opiskelijoiden näkökulmasta. Toiminnalla lisätään sekä työnantajien että koko alan vetovoimaisuutta.
The study was conducted as a quantitative study and the target group was students in the field of tourism and nature. Data was collected with an internet survey in spring 2019. In total, there were 109 respondents. Depending on the type of the question, the responses were analysed with cross-tabulation or classification.
According to the results, the students would rather hear about the open positions from their learning institutions. Thereafter, the most popular ways of learning about new employers were digital channels, such as social media. The majority of the respondents had already used cooperation with learning institutions to find interesting employers. The most meaningful forms of cooperation were practical trainings, job fairs held at learning institutions and mutual visits between institutions and companies. The most appreciated values in employer branding among students were good leadership and atmosphere in a work community. In addition, students expected equity and equality from an employer.
Based on the study, forward focused recruitment would be an effective way to ensure future availability of workforce in tourist industry, but its effective implementation requires a lot of planning, resources and development of internal processes. The results may be applied to develop the employer brands of the tourism employers, especially from students’ point of view, to increase the attractiveness of employers and the entire business.