Verkostot liiketoiminnan kehittämisessä
Moilanen, Jaakko (2019)
Moilanen, Jaakko
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112622572
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112622572
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tutkia Paimiossa toimivien yritysten verkostoja. Päätavoitteena oli muodostaa verkostosta visuaalinen graafi, joka kuvaa yritysten välisiä suhteita ja ottaa huomioon yritysten toimialat sekä sijainnin. Lisäksi tutkimuksen tavoitteena oli kuvata sitä, minkälaiset yritykset, tuotteet ja palvelut yritykset kokevat verkostoitumisen näkökulmasta potentiaalisiksi.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin verkostomaista liiketoimintaa yleisesti, erilaisia käytännön yhteistyömuotoja sekä verkostoitumisen merkitystä kilpailuedun näkökulmasta. Työn teoriaosuus nojautui vahvasti ammattikirjallisuuteen sekä alan tutkijoiden julkaisuihin.
Empiirinen osa toteutettiin sähköisen kyselytutkimuksen avulla. Kyselytutkimus suoritettiin yhteistyössä toimeksiantajan kanssa lokakuun 2019 aikana. Kyselytutkimus haluttiin pitää yksinkertaisena ja lyhyenä, jotta kynnys vastaamiseen ei nousisi liian korkeaksi. Lomake koostuikin ainoastaan neljästä lyhyestä kysymyksestä.
Kyselytutkimuksen tulosten pohjalta muodostettiin verkostoja kuvaava graafi. Graafia esiteltiin havainnollistamalla siitä verkostoille tyypillisiä yritysten muodostamia rakenteita ja rooleja. Tämän lisäksi verkostoitumisen potentiaalia havainnollistettiin käyttämällä suoria lainauksia yritysten antamista vastauksista.
Tutkimuksen tuloksena syntynyt kokonaiskuva yritysten verkostosta on työkalu, jonka avulla voidaan tulevaisuudessa analysoida verkoston kehitystä. Opinnäytetyö tarjoaa myös mielenkiintoisia mahdollisuuksia uusille tutkimuksille verkostoitumiseen liittyen. Esimerkiksi vastaavan tutkimuksen toistaminen tulevaisuudessa mahdollistaisi sen arvioimisen, onko samoilla yrityksillä edelleen täysin samat verkostosuhteet. The purpose of this thesis was to study the networks of companies located in Paimio. The primary objective was to form a graph that not only shows the relations between companies but also pays attention to their location and the industries they operate in. Another objective was to find out what kind of products and services companies find attractive from a networking point of view.
The theoretical part of the thesis discussed networked business in general, a variety of collaboration models and the significance of networking concerning competitive advantage. The theoretical part relies heavily on professional literature and the publications of researchers.
The empirical part of the thesis was executed using a questionnaire. The questionnaire was carried out online and in strong collaboration with the employer. The data was gathered during October 2019. The questionnaire consisted of four short questions in order to keep the questionnaire simple and easy to answer to.
The graph was formed as a result of the empirical part of the thesis. The graph was presented and illustrated by highlighting some of the most common structures and roles that companies form in a network. The possibilities of networking described by the respondents were illustrated using quotations.
A general view of the respondents` network offers a tool that can be used in the future to analyze the development of the companies` networks. This thesis also offers interesting subjects for further studies. If this study is repeated in the future it is possible to analyze for example whether the same companies have the same amount of relations or not.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin verkostomaista liiketoimintaa yleisesti, erilaisia käytännön yhteistyömuotoja sekä verkostoitumisen merkitystä kilpailuedun näkökulmasta. Työn teoriaosuus nojautui vahvasti ammattikirjallisuuteen sekä alan tutkijoiden julkaisuihin.
Empiirinen osa toteutettiin sähköisen kyselytutkimuksen avulla. Kyselytutkimus suoritettiin yhteistyössä toimeksiantajan kanssa lokakuun 2019 aikana. Kyselytutkimus haluttiin pitää yksinkertaisena ja lyhyenä, jotta kynnys vastaamiseen ei nousisi liian korkeaksi. Lomake koostuikin ainoastaan neljästä lyhyestä kysymyksestä.
Kyselytutkimuksen tulosten pohjalta muodostettiin verkostoja kuvaava graafi. Graafia esiteltiin havainnollistamalla siitä verkostoille tyypillisiä yritysten muodostamia rakenteita ja rooleja. Tämän lisäksi verkostoitumisen potentiaalia havainnollistettiin käyttämällä suoria lainauksia yritysten antamista vastauksista.
Tutkimuksen tuloksena syntynyt kokonaiskuva yritysten verkostosta on työkalu, jonka avulla voidaan tulevaisuudessa analysoida verkoston kehitystä. Opinnäytetyö tarjoaa myös mielenkiintoisia mahdollisuuksia uusille tutkimuksille verkostoitumiseen liittyen. Esimerkiksi vastaavan tutkimuksen toistaminen tulevaisuudessa mahdollistaisi sen arvioimisen, onko samoilla yrityksillä edelleen täysin samat verkostosuhteet.
The theoretical part of the thesis discussed networked business in general, a variety of collaboration models and the significance of networking concerning competitive advantage. The theoretical part relies heavily on professional literature and the publications of researchers.
The empirical part of the thesis was executed using a questionnaire. The questionnaire was carried out online and in strong collaboration with the employer. The data was gathered during October 2019. The questionnaire consisted of four short questions in order to keep the questionnaire simple and easy to answer to.
The graph was formed as a result of the empirical part of the thesis. The graph was presented and illustrated by highlighting some of the most common structures and roles that companies form in a network. The possibilities of networking described by the respondents were illustrated using quotations.
A general view of the respondents` network offers a tool that can be used in the future to analyze the development of the companies` networks. This thesis also offers interesting subjects for further studies. If this study is repeated in the future it is possible to analyze for example whether the same companies have the same amount of relations or not.