Ammattikorkeakoululaisten ulkomaan matkakohteen valintaan vaikuttavat tekijät
Heikkinen, Maiju; Oinonen, Ella (2019)
Heikkinen, Maiju
Oinonen, Ella
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112622570
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112622570
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Tämän opinnäyteytön tarkoituksena oli tutkia Savonian ammattikorkeakoulun ensimmäisen vuoden opiskelijoiden matkailutottumuksia ja miksi he valitsevat matkustamiseen jonkin tietyn matkakohteen.
Teoreettinen viitekehys koostuu matkailumuodoista, matkailutrendeistä, matkailusta ja kohderyhmästä. Opinnäytetyö perustuu kvantitatiiviseen eli määrälliseen tutkimukseen. Tutkimus toteutettiin sähköpostikyselynä ammattikorkeakoulun opiskelijoille, jossa kysymyksille oli olemassa vastausvaihtoehdot.
Kyselytutkimuksen avulla selvitettiin opiskelijoiden perustietojen pohjalta heidän matkustuskäyttäytymistänsä. Suurimmat tutkimuskysymykset pohjautuivat kohteen valintaan, kohteeseen liikkumiseen ja kuinka kauan kohteessa vietetään aikaa. Tärkeänä kysymyksenä oli myös selvittää, millainen matkustusmuoto on nuorien keskuudessa suosittua.
Tutkimuksesta selvisi, että ammattikorkeakoulun opiskelijat matkustavat, jos heidän rahatilanteensa sen sallii. Matkustamiseen vaikuttaa suuresti sosiaalisessa mediassa näkyvät matkakohteet. Opiskelijoiden matkantekoa helpottaa ja lisää matkan varaamisen helppous.
Tutkimuksesta voi olla hyötyä monelle eri yritykselle, jos he haluavat kohdentaa matkailua ammattikorkeakoulun opiskelijoiden keskuudessa. Tällöin yritys voi olla etulyöntiasemassa tämän kohderyhmän kanssa verrattuna muihin samankaltaisiin yrityksiin.
Tämän opinnäyteytön tarkoituksena oli tutkia Savonian ammattikorkeakoulun ensimmäisen vuoden opiskelijoiden matkailutottumuksia ja miksi he valitsevat matkustamiseen jonkin tietyn matkakohteen.
Teoreettinen viitekehys koostuu matkailumuodoista, matkailutrendeistä, matkailusta ja kohderyhmästä. Opinnäytetyö perustuu kvantitatiiviseen eli määrälliseen tutkimukseen. Tutkimus toteutettiin sähköpostikyselynä ammattikorkeakoulun opiskelijoille, jossa kysymyksille oli olemassa vastausvaihtoehdot.
Kyselytutkimuksen avulla selvitettiin opiskelijoiden perustietojen pohjalta heidän matkustuskäyttäytymistänsä. Suurimmat tutkimuskysymykset pohjautuivat kohteen valintaan, kohteeseen liikkumiseen ja kuinka kauan kohteessa vietetään aikaa. Tärkeänä kysymyksenä oli myös selvittää, millainen matkustusmuoto on nuorien keskuudessa suosittua.
Tutkimuksesta selvisi, että ammattikorkeakoulun opiskelijat matkustavat, jos heidän rahatilanteensa sen sallii. Matkustamiseen vaikuttaa suuresti sosiaalisessa mediassa näkyvät matkakohteet. Opiskelijoiden matkantekoa helpottaa ja lisää matkan varaamisen helppous.
Tutkimuksesta voi olla hyötyä monelle eri yritykselle, jos he haluavat kohdentaa matkailua ammattikorkeakoulun opiskelijoiden keskuudessa. Tällöin yritys voi olla etulyöntiasemassa tämän kohderyhmän kanssa verrattuna muihin samankaltaisiin yrityksiin.