VedenjakajaReitistön palvelupolun kartoitus
Väisänen, Janina (2019)
Väisänen, Janina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112522512
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112522512
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tutkimus Pieksämäellä sijaitsevan VedenjakajaReitistön palvelupolun toimivuudesta ja sen toimeksiantajana toimi VedenjakajaReitistön Markkinointihanke, joka ajoittuu vuosille 2018-2019. Hanke toimii Pieksämäkeläiset Ry:n alaisuudessa. VedenjakajaReitistö on virallisesti avattu vuonna 2017 ja se on pitkälti kunnostettu ja yhdistelty jo ennestään olemissa olleista ulkoilureitistöistä. Idea siihen tuli paikallisilta ihmisiltä luontomatkailun suosion noustessa.
Tämän työn tarkoitus oli selvittää VedenjakajaReitistön palvelupolun nykyinen tila ja kartoittaa mahdolliset kehitysideat sen käyttäjiltä. Palvelupolku ajatus helpottaa isomman palvelukokonaisuuden hahmottamista, kun palvelutilanteita pystyy käsittelemään pienemmissä osissa. Näin sen läpikäynti, johtaminen sekä kehittäminen on helpompaa. Opinnäytetyöni on haastattelututkimus, jossa on hyödynnetty etnografisen tutkimuksen menetelmiä ja tunnusmerkkejä. Tutkimukseni pääkohdejoukoksi valikoitui nykyiset diginatiivit.
Tämän opinnäytetyön ensimmäisessä vaiheessa on keskitytty teoriataustan keräämiseen ja tutkijan oman teoriatiedon kasvattamiseen. Tämä helpotti haastatteluiden suunnittelu- ja toteutusvaiheeseen siirryttäessä. Haastattelut toteutettiin kesän sekä syksyn 2019 aikana ja aineiston saturoituessa jo hyvin varhaisessa vaiheessa niitä kerättiin vain noin 10 kappaletta. Käytössä on ollut myös Vuoden Retkikohde 2019-äänestyksen vastaukset, joita on käytetty apuna haastattelukysymysten suunnittelussa, mutta myös aineistoa analysoitaessa tutkimuksen tukimateriaalina.
Tiivistetysti tutkimuksen tuloksista voidaan sanoa, että VedenjakajaReitistön palvelupolku toimii, vaikkakin esimerkiksi reitistön internetsivut ja markkinointi kaipaavat hieman selkeytystä ja kehittämistä vielä. Itse reitistöön, reittien kuntoon, sen opasteisiin ja kunnioitukseen luontoa kohtaan käyttäjät ovat olleet tyytyväisiä.
Tämän työn tarkoitus oli selvittää VedenjakajaReitistön palvelupolun nykyinen tila ja kartoittaa mahdolliset kehitysideat sen käyttäjiltä. Palvelupolku ajatus helpottaa isomman palvelukokonaisuuden hahmottamista, kun palvelutilanteita pystyy käsittelemään pienemmissä osissa. Näin sen läpikäynti, johtaminen sekä kehittäminen on helpompaa. Opinnäytetyöni on haastattelututkimus, jossa on hyödynnetty etnografisen tutkimuksen menetelmiä ja tunnusmerkkejä. Tutkimukseni pääkohdejoukoksi valikoitui nykyiset diginatiivit.
Tämän opinnäytetyön ensimmäisessä vaiheessa on keskitytty teoriataustan keräämiseen ja tutkijan oman teoriatiedon kasvattamiseen. Tämä helpotti haastatteluiden suunnittelu- ja toteutusvaiheeseen siirryttäessä. Haastattelut toteutettiin kesän sekä syksyn 2019 aikana ja aineiston saturoituessa jo hyvin varhaisessa vaiheessa niitä kerättiin vain noin 10 kappaletta. Käytössä on ollut myös Vuoden Retkikohde 2019-äänestyksen vastaukset, joita on käytetty apuna haastattelukysymysten suunnittelussa, mutta myös aineistoa analysoitaessa tutkimuksen tukimateriaalina.
Tiivistetysti tutkimuksen tuloksista voidaan sanoa, että VedenjakajaReitistön palvelupolku toimii, vaikkakin esimerkiksi reitistön internetsivut ja markkinointi kaipaavat hieman selkeytystä ja kehittämistä vielä. Itse reitistöön, reittien kuntoon, sen opasteisiin ja kunnioitukseen luontoa kohtaan käyttäjät ovat olleet tyytyväisiä.