Verkkokaupan kehittäminen
Autio, Jenni (2019)
Autio, Jenni
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112522404
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112522404
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli naisten urheilu- ja vapaa-ajanvaatteita myyvä yritys Yvette Finland Oy. Yrityksen päämyyntikanavana toimi yrityksen oma verkkokauppa ja muita myyntikanavia olivat valikoidut vähittäistavarakaupat sekä pienet erikoisvaateliikkeet. Opinnäytetyön tarkoituksena oli löytää vastaus siihen, mitä kannattaisi ottaa huomioon työn toimeksiantajayrityksen verkkokaupan suunnittelussa ja toteutuksessa, jotta ostaminen olisi helppoa asiakkaille ja verkkokaupan myynti saataisiin maksimoitua. Tavoitteena oli löytää kehittämisehdotuksia toimeksiantajayrityksen verkkokaupan myynnin tehostamiseen.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee verkkokaupankäyntiä. Teoriaosuudessa perehdytään verkkokaupan määritelmään, ostokäyttäytymisen muutokseen, verkkokaupan asemaan Suomessa sekä verkkokaupan markkinoinnin mahdollisuuksiin.
Tutkimusmenetelmänä oli tapaustutkimus, koska se antoi perusteellisen ja tarkan kuvauksen tutkittavasta ilmiöstä. Kvalitatiivinen tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelua hyödyntäen. Haastattelut tehtiin opinnäytetyön toimeksiantajayrityksen kohderyhmän mukaiselle kuudelle verkkokauppa-asiakkaalle. Opinnäytetyön aineiston analysoinnissa käytettiin sisällönanalyysiä ja siihen liittyvää asioiden teemoihin jakamista aineiston jäsentelemiseksi. Aineiston analyysin tuloksena toimeksiantajalle Yvette Finland Oy:lle tehtiin verkkokaupan kehittämissuunnitelma, jonka avulla yritys voi kehittää verkkokauppaa asiakaslähtöisemmäksi.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee verkkokaupankäyntiä. Teoriaosuudessa perehdytään verkkokaupan määritelmään, ostokäyttäytymisen muutokseen, verkkokaupan asemaan Suomessa sekä verkkokaupan markkinoinnin mahdollisuuksiin.
Tutkimusmenetelmänä oli tapaustutkimus, koska se antoi perusteellisen ja tarkan kuvauksen tutkittavasta ilmiöstä. Kvalitatiivinen tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelua hyödyntäen. Haastattelut tehtiin opinnäytetyön toimeksiantajayrityksen kohderyhmän mukaiselle kuudelle verkkokauppa-asiakkaalle. Opinnäytetyön aineiston analysoinnissa käytettiin sisällönanalyysiä ja siihen liittyvää asioiden teemoihin jakamista aineiston jäsentelemiseksi. Aineiston analyysin tuloksena toimeksiantajalle Yvette Finland Oy:lle tehtiin verkkokaupan kehittämissuunnitelma, jonka avulla yritys voi kehittää verkkokauppaa asiakaslähtöisemmäksi.