Lapsen tukeminen kriisissä : Tietoa opetusmateriaalista
Huhdanmäki, Heidi; Tirri, Kirsi (2019)
Huhdanmäki, Heidi
Tirri, Kirsi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112522326
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112522326
Tiivistelmä
Lapsen tukeminen erilaisissa elämää järkyttävissä tapahtumissa on ensisijaisen tärkeää. Lapsi voi kokea asiat yhtä raskaasti kuin aikuinen, joskus jopa raskaammin. Lapsi ei osaa välttämättä kertoa omasta kokemuksestaan eikä ymmärrä omaa reaktiotaan, jonka järkyttävä tapahtuma tai asia on aiheuttanut. Lapsella voi olla tunne-elämän tai käyttäytymisen haasteita; ajatellaan, että lapsessa voi olla jotain vialla. Enemmin olisi pohdittava millaisia kokemuksia lapsella on ja mitä hän voi käydä läpi. Lapsen läheisen aikuisen tai ammattihenkilön vastuulla on riittävän tuen tarjoaminen oikeaan aikaan.
Opinnäytetyön aiheena on lapsen tukeminen kriisissä, joka antaa valmiuksia tuleville sairaanhoitajille ja sairaanhoitaja-diakonissoille tukea ja auttaa lasta ja hänen läheisiään. Opiskelijoilla on hyvä mahdollisuus tulevina ammattilaisina huomioida ja vaikuttaa siihen, että lapsi saa riittävästi tukea kaikenlaisissa turvallisuutta ja hyvinvointia horjuttavissa tilanteissa.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen ja toteutettiin yhteistyössä Diakonia-ammattikorkeakoulun Porin-kampuksen terveysalan opetuksen kanssa. Opinnäytetyön kirjallisessa osuudessa käsitellään teoriatietoa siitä, mitä kriisi, stressi, trauma ja suru ovat ja miten ne vaikuttavat 0 −12-vuotiaisiin lapsiin. Kirjallisessa osuudessa käydään läpi myös lapsen ja perheen tukemiseen ja hengelliseen tukemiseen liittyviä asioita sekä sairaanhoitajan osaamista, että diakonissan osaamista. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus oli kaksi opetustilannetta aiheesta, joihin osallistui yhteensä noin 45 muuta opiskelijaa. Tavoitteena oli lisätä opiskelijoiden tietoa ja ymmärrystä aiheesta, sekä antaa tietoa kriisin vaikutuksista lapseen ja siitä, miten lasta voidaan tukea. Supporting a child in different life altering events is very important. A child can experience matters as hard as an adult, the experience can, be sometimes even harder for the child. The child may not be able to tell about his or her own experiences and the child may not be able to understand his or her own reactions, which is caused by the shocking events or things. A child can have emotional or behaviour issues. It is thought that there may be something wrong with the child. Adults should rather be considering what the child has experienced and what the child may be going through. It’s the responsibility of the adults that are close to the child or the responsibility of a professional to make sure that the child gets the needed support at the right time.
The subject of the Thesis is Supporting a child in a Crisis. The subject prepares the future nurses and deaconesses to be able to support and help the child and the adults that are close to the child. Students, that are going to be the future professionals, have great opportunity to pay attention and try to make sure that the child gets enough support for all kinds of situation that unbalances the child security and welfare.
The thesis is a functional thesis, that was carried out in cooperation with Diaconia University of Applied Sciences, Pori-campus. The written part of the thesis tells the theoretical knowledge of crisis, stress, trauma and grief and how they affect children from aged 0 to 12 years. In the written part, there are also information how to support the child and the child family and how to offer spiritual support, there’s also information about the know-how of nurses and deaconesses. The thesis functional part consisted of two teaching sessions to 45 other students about the topic. The aim was to increase students’ knowledge and understanding of the subject, as well as to provide information about the effects that the crisis has and how to support the child.
Opinnäytetyön aiheena on lapsen tukeminen kriisissä, joka antaa valmiuksia tuleville sairaanhoitajille ja sairaanhoitaja-diakonissoille tukea ja auttaa lasta ja hänen läheisiään. Opiskelijoilla on hyvä mahdollisuus tulevina ammattilaisina huomioida ja vaikuttaa siihen, että lapsi saa riittävästi tukea kaikenlaisissa turvallisuutta ja hyvinvointia horjuttavissa tilanteissa.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen ja toteutettiin yhteistyössä Diakonia-ammattikorkeakoulun Porin-kampuksen terveysalan opetuksen kanssa. Opinnäytetyön kirjallisessa osuudessa käsitellään teoriatietoa siitä, mitä kriisi, stressi, trauma ja suru ovat ja miten ne vaikuttavat 0 −12-vuotiaisiin lapsiin. Kirjallisessa osuudessa käydään läpi myös lapsen ja perheen tukemiseen ja hengelliseen tukemiseen liittyviä asioita sekä sairaanhoitajan osaamista, että diakonissan osaamista. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus oli kaksi opetustilannetta aiheesta, joihin osallistui yhteensä noin 45 muuta opiskelijaa. Tavoitteena oli lisätä opiskelijoiden tietoa ja ymmärrystä aiheesta, sekä antaa tietoa kriisin vaikutuksista lapseen ja siitä, miten lasta voidaan tukea.
The subject of the Thesis is Supporting a child in a Crisis. The subject prepares the future nurses and deaconesses to be able to support and help the child and the adults that are close to the child. Students, that are going to be the future professionals, have great opportunity to pay attention and try to make sure that the child gets enough support for all kinds of situation that unbalances the child security and welfare.
The thesis is a functional thesis, that was carried out in cooperation with Diaconia University of Applied Sciences, Pori-campus. The written part of the thesis tells the theoretical knowledge of crisis, stress, trauma and grief and how they affect children from aged 0 to 12 years. In the written part, there are also information how to support the child and the child family and how to offer spiritual support, there’s also information about the know-how of nurses and deaconesses. The thesis functional part consisted of two teaching sessions to 45 other students about the topic. The aim was to increase students’ knowledge and understanding of the subject, as well as to provide information about the effects that the crisis has and how to support the child.