Itsensä johtaminen, itseohjautuvuus ja sisäinen motivaatio
Turtiainen-Hietainen, Jaana (2019)
Turtiainen-Hietainen, Jaana
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112522318
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112522318
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoite oli selvittää keinoja edistää itseohjautuvuutta ja sisäistä motivaatiota. Tavoitteena oli löytää keinoja sekä työntekijöille että esimiehille. Tutkimus toteutettiin myynti- ja asiakaspalveluorganisaatiossa, joka on tässä raportissa anonyymi. Tutkimuksen case-yritys on hyvä esimerkki organisaatiosta, joka tavoittelee voimakkaasti itseohjautuvaa toimintatapaa ja siksi entisiä valmennus- ja johtamismalleja oli tarve kehit-
tää. Tutkimuksen pohjana oli teoria itsensä johtamisesta ja työhyvinvoinnista. Työelämän vaatimukset siirtyvät jatkuvasti enemmän itseohjautuvaan suuntaan ja siksi itsensä johtaminen on keskeinen termi nykyisissä organisaatioissa toimialasta riippumatta. Tässä työssä hyödynnetty teoria koostuu alan aiemmista tutkimuksista, pro gradu -tutkielmista ja kirjallisuudesta. Laadullinen tutkimus toteutettiin osallistavin menetelmin valmennusprojektin muodossa. Projekti koostui yksilövalmennuksista, teorialuennoista sekä tehtävistä ja havainnoinneista. Aineisto muodostui projektin lopussa pidettyjen loppukeskustelujen pohjalta, jotka perustuivat teemahaastattelun tavoin ennalta määriteltyihin kysymyksiin. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että itsensä johtamisen ja itseohjautuvuuden tukemiseksi tarvitaan kulttuurimuutos sekä esimiehien että työntekijöiden tekemisessä. Esimiesten näkökulmasta muutos tarkoittaa, että val-
mentaminen ja johtaminen tarvitsevat yksilöiden henkisiin valmiuksiin ja motivaatiotekijöihin keskittyvää sisältöä tuloksiin keskittyvän valmennustyön rinnalle. Työntekijöiden näkökulmasta tutkimus osoittaa tarpeen tarkastella omaa itseään, työskentelytapojaan ja motivaatiotekijöitään oman arvomaailmansa ja elämän tavoitteidensa kautta. Tämä johtaa johtopäätökseen, että vuorovaikutuksen ja avoimen keskustelukulttuuriin merkitys kasvaa ja sisäisten palkitsemisjärjestelmien rooli korostuu. The aim of this thesis was to explore ways to promote self-direction and internal motivation. The aim was to find ways for both employees and supervisors. The study was implemented in a sales and customer service organization, which is anonymous in this report. The organization of the study is a good example of an organization that
is developing into a highly self-directed way of working and that was why there was a need to develop former coaching and leadership models. The study is based on the theory of self-management and well-being at work. The demands of working life are constantly moving in a more self-directed direction and therefore self-management is a key term in existing organizations, regardless of industry. The theory used in this thesis consists of previous research in this field, Master's theses and literature. Qualitative research was carried out through participatory methods in the form of a coaching project. The project
consisted of individual coaching, theory lectures, assignments and observations. The material was formed from the discussions kept at the end of the project, based on pre-defined questions as in the theme interview. The results of the study show that supporting self-management and self-direction requires cultural change in the
work of both supervisors and employees. From the point of view of managers change means that coaching and leadership need content focused on individuals' mental abilities and personal motivation factors to replace coaching focused on numeral results and goals. From the employees' point of view the research shows that the employees should focus on their ways of working, and motivation factors by exploring their values and goals in life.
This leads to the conclusion that the importance of interaction and an open discussion culture increases and the role of internal reward systems is emphasized.
tää. Tutkimuksen pohjana oli teoria itsensä johtamisesta ja työhyvinvoinnista. Työelämän vaatimukset siirtyvät jatkuvasti enemmän itseohjautuvaan suuntaan ja siksi itsensä johtaminen on keskeinen termi nykyisissä organisaatioissa toimialasta riippumatta. Tässä työssä hyödynnetty teoria koostuu alan aiemmista tutkimuksista, pro gradu -tutkielmista ja kirjallisuudesta. Laadullinen tutkimus toteutettiin osallistavin menetelmin valmennusprojektin muodossa. Projekti koostui yksilövalmennuksista, teorialuennoista sekä tehtävistä ja havainnoinneista. Aineisto muodostui projektin lopussa pidettyjen loppukeskustelujen pohjalta, jotka perustuivat teemahaastattelun tavoin ennalta määriteltyihin kysymyksiin. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että itsensä johtamisen ja itseohjautuvuuden tukemiseksi tarvitaan kulttuurimuutos sekä esimiehien että työntekijöiden tekemisessä. Esimiesten näkökulmasta muutos tarkoittaa, että val-
mentaminen ja johtaminen tarvitsevat yksilöiden henkisiin valmiuksiin ja motivaatiotekijöihin keskittyvää sisältöä tuloksiin keskittyvän valmennustyön rinnalle. Työntekijöiden näkökulmasta tutkimus osoittaa tarpeen tarkastella omaa itseään, työskentelytapojaan ja motivaatiotekijöitään oman arvomaailmansa ja elämän tavoitteidensa kautta. Tämä johtaa johtopäätökseen, että vuorovaikutuksen ja avoimen keskustelukulttuuriin merkitys kasvaa ja sisäisten palkitsemisjärjestelmien rooli korostuu.
is developing into a highly self-directed way of working and that was why there was a need to develop former coaching and leadership models. The study is based on the theory of self-management and well-being at work. The demands of working life are constantly moving in a more self-directed direction and therefore self-management is a key term in existing organizations, regardless of industry. The theory used in this thesis consists of previous research in this field, Master's theses and literature. Qualitative research was carried out through participatory methods in the form of a coaching project. The project
consisted of individual coaching, theory lectures, assignments and observations. The material was formed from the discussions kept at the end of the project, based on pre-defined questions as in the theme interview. The results of the study show that supporting self-management and self-direction requires cultural change in the
work of both supervisors and employees. From the point of view of managers change means that coaching and leadership need content focused on individuals' mental abilities and personal motivation factors to replace coaching focused on numeral results and goals. From the employees' point of view the research shows that the employees should focus on their ways of working, and motivation factors by exploring their values and goals in life.
This leads to the conclusion that the importance of interaction and an open discussion culture increases and the role of internal reward systems is emphasized.