Osaamista vapaaehtoistoiminnasta : Jeesaan osana opintoja
Roos, Tiina (2019)
Roos, Tiina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112422130
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112422130
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on laajentaa Vantaalla tehty vapaaehtoistoiminnan kurssipilotti testaamalla sen kurssimateriaalia lahtelaisessa lukiossa. Opinnäytetyön tilaaja on Kansalaisareena, joka on STEA-rahoitteisen Jeesaan — Nuori vapaaehtoistoiminnassa -hankkeen (2017-2019) puitteissa kehittänyt toisen asteen opiskelijoille vapaaehtoistoimintaan perehdyttävän kurssin. Kurssi antaa mahdollisuuden kokeilla vapaaehtoistyötä opinnollistamisen kautta.
Jeesaan-hankkeen tavoitteena on tuoda vapaaehtoistoiminta osaksi lukioiden ja ammatillisten oppilaitosten opetusta. Nuoria kannustetaan mukaan vapaaehtoistoimintaan omien kiinnostusten mukaan, samalla kun järjestöjä kannustetaan hyödyntämään nuorten osaamista sekä tarjoamaan nuorille sopivia vapaaehtoistehtäviä. Opinnäytetyö edistää keskinäistä yhteistyötä Päijät-Hämeen vapaaehtoistoiminnan verkoston, Kansalaisareena ry:n, vapaaehtoistoimijoiden ja kokeiluun osallistuneen oppilaitoksen välillä.
Yhden lukiojakson aikana 25 lukiolaista kokeili 10 tuntia vapaaehtoistyötä osana aktiivinen kansalainen -opintokokonaisuutta. Opinnäytetyön ensimmäisessä vaiheessa kerättyjä, ennalta sovittuja vapaaehtoistehtäviä oli tarjolla monipuolisesti, mutta opiskelijat valitsivat tehtävät omien kiinnostustensa mukaan. Kokeilun jälkeen Lahden testiryhmältä kysyttiin kokemuksia vapaaehtoistehtävien annista ja siitä näkevätkö he itseään tulevaisuuden vapaaehtoistyöntekijöinä.
Opinnäytetyön tietoperustassa kuvataan työelämässä tapahtuvaa muutosta, vapaaehtoistoiminnan käsitteen monitahoisuutta, vapaaehtoistoiminnan periaatteita sekä oppimista vapaaehtoistyössä. Työelämän muutos tekee vapaaehtoistoiminnasta lähivuosina entistäkin merkityksellisempää sekä yksilöiden että yhteiskunnan näkökulmasta.
Opinnäytetyö on empiirinen tutkimus, jossa tutkimuskohteena oli Jeesaan -vapaaehtoistoiminnan kurssikokonaisuus. Osin testattiin yhteistyökanavia ja osin kurssikokonaisuutta lukiolaisten näkökulmasta. Kehittämistyössä käytettiin tiedonkeruumenetelminä osallistuvaa havainnointia sekä määrällisiä ja laadullisia kyselykysymyksiä.
Ajankohtaista vapaaehtoistoiminnan opinnollistamisesta tekevät perusopetuksen uudet opetussuunnitelmat sekä lukion 2021 uudistuvat opetussuunnitelmat, jotka asettavat laaja-alaisen osaamisen tavoitteita. Opetussuunnitelmien osaamistavoitteissa on yhtäläisyyksiä vapaaehtoistoiminnassa kertyvän osaamisen kanssa ja tavoitteellinen oppiminen on luonteva osa vapaaehtoistoimintaa. Myös ammatillisen opetuksen reformia on perusteltu työelämän muuttuvilla toimintaympäristöillä ja uudenlaisten taitojen tarpeella. Citizen Forum promotes volunteer and peer activity being the only information and development center for volunteering in Finland. This thesis envolves Jeesaan Young people in volunteering project (2017-2019) coordinated by Citizen Forum. Jeesaan means "I'm helping" in colloquial Finnish. The project is funded by STEA, Funding Centre for Social Welfare and Health Organisations. This thesis is an action research that geographically expands the use of all material created in the project from Vantaa to an upper secondary school in another city, Lahti.
Jeesaan project emphasizes that it is important to offer inspiring volunteering opportunities and also support young people in starting volunteering. During the project a general model of a volunteer work course including voluntary work practice was created. The purpose behind the material and the volunteer work course is that any school would be able to use the material to organize their own course and the students would get study credits for the hours attending voluntary work. The ultimate aim of Citizen Forum is to contribute students gaining study credits based on skills developed through voluntary work. The target groups for voluntary work courses in Jeesaan project are vocational schools and upper secondary schools.
The goal of the thesis is not only to produce recommendations for future users when planning a voluntary work course but also bring together local organizations with local schools. Associations and nonprofit organizations would benefit from the visions, creative thinking and idealism typical for young people. A group of 25 upper secondary students took part in this action research in form of their studies in active citizenship. Within the framework of this action research current voluntary activities were gathered and presented to the group for them to select the ones of their personal interests. Even voluntary work of any own ideas was encouraged. After ten hours attending local voluntary work the students described the challenges and learning during it. The students were also asked to comment if attending was rewarding and whether they were inspired to do voluntary work in the future or not.
Presenting the following concepts form the theory section of the thesis: the concept of volunteering, the values and practices of volunteering, learning through volunteering and nonformal learning in general. Acknowledging skills that students gain outside the traditional curriculum is a topical issue. In the next few years the changes in the working life will emphasize the impact of volunteering for the individual as well as for society.
Jeesaan-hankkeen tavoitteena on tuoda vapaaehtoistoiminta osaksi lukioiden ja ammatillisten oppilaitosten opetusta. Nuoria kannustetaan mukaan vapaaehtoistoimintaan omien kiinnostusten mukaan, samalla kun järjestöjä kannustetaan hyödyntämään nuorten osaamista sekä tarjoamaan nuorille sopivia vapaaehtoistehtäviä. Opinnäytetyö edistää keskinäistä yhteistyötä Päijät-Hämeen vapaaehtoistoiminnan verkoston, Kansalaisareena ry:n, vapaaehtoistoimijoiden ja kokeiluun osallistuneen oppilaitoksen välillä.
Yhden lukiojakson aikana 25 lukiolaista kokeili 10 tuntia vapaaehtoistyötä osana aktiivinen kansalainen -opintokokonaisuutta. Opinnäytetyön ensimmäisessä vaiheessa kerättyjä, ennalta sovittuja vapaaehtoistehtäviä oli tarjolla monipuolisesti, mutta opiskelijat valitsivat tehtävät omien kiinnostustensa mukaan. Kokeilun jälkeen Lahden testiryhmältä kysyttiin kokemuksia vapaaehtoistehtävien annista ja siitä näkevätkö he itseään tulevaisuuden vapaaehtoistyöntekijöinä.
Opinnäytetyön tietoperustassa kuvataan työelämässä tapahtuvaa muutosta, vapaaehtoistoiminnan käsitteen monitahoisuutta, vapaaehtoistoiminnan periaatteita sekä oppimista vapaaehtoistyössä. Työelämän muutos tekee vapaaehtoistoiminnasta lähivuosina entistäkin merkityksellisempää sekä yksilöiden että yhteiskunnan näkökulmasta.
Opinnäytetyö on empiirinen tutkimus, jossa tutkimuskohteena oli Jeesaan -vapaaehtoistoiminnan kurssikokonaisuus. Osin testattiin yhteistyökanavia ja osin kurssikokonaisuutta lukiolaisten näkökulmasta. Kehittämistyössä käytettiin tiedonkeruumenetelminä osallistuvaa havainnointia sekä määrällisiä ja laadullisia kyselykysymyksiä.
Ajankohtaista vapaaehtoistoiminnan opinnollistamisesta tekevät perusopetuksen uudet opetussuunnitelmat sekä lukion 2021 uudistuvat opetussuunnitelmat, jotka asettavat laaja-alaisen osaamisen tavoitteita. Opetussuunnitelmien osaamistavoitteissa on yhtäläisyyksiä vapaaehtoistoiminnassa kertyvän osaamisen kanssa ja tavoitteellinen oppiminen on luonteva osa vapaaehtoistoimintaa. Myös ammatillisen opetuksen reformia on perusteltu työelämän muuttuvilla toimintaympäristöillä ja uudenlaisten taitojen tarpeella.
Jeesaan project emphasizes that it is important to offer inspiring volunteering opportunities and also support young people in starting volunteering. During the project a general model of a volunteer work course including voluntary work practice was created. The purpose behind the material and the volunteer work course is that any school would be able to use the material to organize their own course and the students would get study credits for the hours attending voluntary work. The ultimate aim of Citizen Forum is to contribute students gaining study credits based on skills developed through voluntary work. The target groups for voluntary work courses in Jeesaan project are vocational schools and upper secondary schools.
The goal of the thesis is not only to produce recommendations for future users when planning a voluntary work course but also bring together local organizations with local schools. Associations and nonprofit organizations would benefit from the visions, creative thinking and idealism typical for young people. A group of 25 upper secondary students took part in this action research in form of their studies in active citizenship. Within the framework of this action research current voluntary activities were gathered and presented to the group for them to select the ones of their personal interests. Even voluntary work of any own ideas was encouraged. After ten hours attending local voluntary work the students described the challenges and learning during it. The students were also asked to comment if attending was rewarding and whether they were inspired to do voluntary work in the future or not.
Presenting the following concepts form the theory section of the thesis: the concept of volunteering, the values and practices of volunteering, learning through volunteering and nonformal learning in general. Acknowledging skills that students gain outside the traditional curriculum is a topical issue. In the next few years the changes in the working life will emphasize the impact of volunteering for the individual as well as for society.