Vertaisoppimiseen perustuva moduuliharjoittelu - verkko-oppimisympäristön kehittäminen
Gustafsson, Jarna; Arslan, Noora; Kreivi, Anne (2019)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Gustafsson, Jarna
Arslan, Noora
Kreivi, Anne
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112422123
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112422123
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli tuottaa moduuliharjoittelua koskeva verkko-oppimisympäristö Moodle-alustalle. Verkko-oppimisympäristö rakennettiin haastatteluiden sekä moduuliharjoittelua koskevan kirjallisuuden perusteella opiskelijoiden sekä ohjaavien opettajien käyttöön. Verkko-oppimisympäristö sisältää Diakonia-ammattikorkeakoulun opinnäytetyönä tehdyn moduuliharjoittelusta kertovan esittelyvideon sekä aiheeseen liittyviä linkkejä, jotka ovat helposti opiskelijoiden saatavilla yhdellä alustalla. Verkko-oppimisympäristöön on lisäksi koottu tietoa ja laadittu testi, jossa opiskelijat voivat kokeilla valmiuksiaan suorittaa moduuliharjoittelu. Tavoite oli vastata Diakonia-ammattikorkeakoulun tarpeeseen lisätä tietoa moduuliharjoittelusta ja koota informaatiota yhteen paikkaan helposti saataville.
Moduuliharjoittelussa opiskelijat toimivat työvuoronsa aikana opiskelijatiiminä, jota ohjaa yksi sairaanhoitaja. Moduuliharjoittelussa opiskelijoilla on enemmän vastuuta potilaan hoidon suunnittelussa sekä toteutuksessa kuin yksilöharjoittelussa. Ohjaajat vastaavat taustalla potilasturvallisuudesta ja oikean hoidon toteutumisesta. Moduuliharjoittelu antaa opiskelijoille hyvät valmiudet sairaanhoitajan ammatilliseen kasvuun ja kannustaa itsenäiseen oppimiseen tiimin sisällä. Vertaisoppiminen on tärkeässä asemassa moduuliharjoitteluissa.
Moduuliharjoittelussa opiskelijat toimivat työvuoronsa aikana opiskelijatiiminä, jota ohjaa yksi sairaanhoitaja. Moduuliharjoittelussa opiskelijoilla on enemmän vastuuta potilaan hoidon suunnittelussa sekä toteutuksessa kuin yksilöharjoittelussa. Ohjaajat vastaavat taustalla potilasturvallisuudesta ja oikean hoidon toteutumisesta. Moduuliharjoittelu antaa opiskelijoille hyvät valmiudet sairaanhoitajan ammatilliseen kasvuun ja kannustaa itsenäiseen oppimiseen tiimin sisällä. Vertaisoppiminen on tärkeässä asemassa moduuliharjoitteluissa.