Valtateiden painumakorjaus : Valtatie 7 Ruissalo-Lankamalmi
Koppanen, Niko (2019)
Koppanen, Niko
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112422105
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112422105
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia eri painumankorjausmenetelmiä. Esimerkkitapauksena ja korjauskeinojen vertailukohtana käytettiin vuonna 2018 tehtyä Haminan paalulaattatyömaata. Opinnäytetyön alussa rajattiin painumakorjaus koskemaan vain vanhan merenpohjan aluetta, sillä pelkästään painumakorjaus on aihealueena laaja. Työn tilasi GRK Infra Oy, joka on infrarakentamiseen erikoistunut rakennusyhtiö.
Opinnäytetyön tietolähteinä käytettiin Haminan-urakan sähköisiä dokumentointijärjestelmiä ja muuta aihealueeseen liittyviä Väyläviraston julkaisuja sekä Raimo Jääskeläisen Pohjarakennuksen perusteet -kirjaa. Sähköisistä järjestelmistä saatuja dokumentteja käytettiin työn alussa läpikäytävään Haminan-urakkaan. Pohjarakennuksen perusteet kirjaa ja Väyläviraston julkaisuja hyödynnettiin työn jälkimäisessä osassa, jossa tutkittiin muita mahdollisia korjauskeinoja, joita olisi voitu käyttää Haminan-urakassa.
Opinnäytetyön tuloksena päädyttiin siihen, että paalulaatta oli Haminassa järkevin painumankorjauskeino, vaikka muitakin keinoja olisi ollut käytettävissä. Aihealueena painumankorjaus on laaja, sillä jokaisessa korjauskohteessa on omat ominaispiirteensä, eivätkä kaikki korjauskeinot sovellu käytettäväksi jokaisessa paikassa. Tulevaisuudessa painumakorjaus työmaiden määrä tulee kasvamaan, sillä Suomessa on paljon puupaaluille perustettuja teitä, joiden paalut alkavat olla huonossa kunnossa pohjavesien korkeuden vaihtelun takia.
Opinnäytetyön tietolähteinä käytettiin Haminan-urakan sähköisiä dokumentointijärjestelmiä ja muuta aihealueeseen liittyviä Väyläviraston julkaisuja sekä Raimo Jääskeläisen Pohjarakennuksen perusteet -kirjaa. Sähköisistä järjestelmistä saatuja dokumentteja käytettiin työn alussa läpikäytävään Haminan-urakkaan. Pohjarakennuksen perusteet kirjaa ja Väyläviraston julkaisuja hyödynnettiin työn jälkimäisessä osassa, jossa tutkittiin muita mahdollisia korjauskeinoja, joita olisi voitu käyttää Haminan-urakassa.
Opinnäytetyön tuloksena päädyttiin siihen, että paalulaatta oli Haminassa järkevin painumankorjauskeino, vaikka muitakin keinoja olisi ollut käytettävissä. Aihealueena painumankorjaus on laaja, sillä jokaisessa korjauskohteessa on omat ominaispiirteensä, eivätkä kaikki korjauskeinot sovellu käytettäväksi jokaisessa paikassa. Tulevaisuudessa painumakorjaus työmaiden määrä tulee kasvamaan, sillä Suomessa on paljon puupaaluille perustettuja teitä, joiden paalut alkavat olla huonossa kunnossa pohjavesien korkeuden vaihtelun takia.