Sosiaalipäivystystä yhteispäivystyksessä : Työntekijöiden kokemuksia sosiaalipäivystyksen pilotista Etelä-Karjalan keskussairaalassa
Koskenala, Iida; Matikka, Jaakko (2019)
Koskenala, Iida
Matikka, Jaakko
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112422100
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112422100
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin, millaisia kokemuksia sosiaali- ja terveysalan ammattilaisilla on tammikuussa 2018 alkaneesta sosiaalipäivystyksen pilotista Etelä-Karjalan keskussairaalassa. Lisäksi tarkasteltiin moniammatillisen yhteistyön toimivuutta pilotin aikana sekä kartoitettiin keinoja työn kehittämiseksi.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimuksen aineisto kerättiin kevään 2019 aikana haastattelemalla Etelä-Karjalan keskussairaalan yhteispäivystyksessä työskenteleviä tai yhteispäivystyksen kanssa yhteistyötä tekeviä sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisia. Haastatteluun osallistui yhteensä seitsemän työntekijää. Työntekijöitä haastateltiin yksitellen ja haastattelumuotona käytettiin teemahaastattelua.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee sosiaalipäivystystä sosiaalipalveluna ja sosiaalipäivystyksen uudistumista osana päivystysjärjestelmäuudistusta. Viitekehys käsittelee myös moniammatillista yhteistyötä käsitteenä ja osana sosiaali- ja terveysalan työtä. Opinnäytetyön tuottamaa tietoa voi hyödyntää sosiaalipäivystystyön ja sosiaalipäivystystyöhön liittyvän moniammatillisen yhteistyön kehittämisessä. Opinnäytetyö tarjoaa tietoa paikallisesta sosiaalipäivystystyöstä Lappeenrannan alueella.
Tulokset osoittavat, että työntekijöillä on pääasiassa hyviä kokemuksia sosiaalipäivystyksen pilotista ja sen myötä käynnistyneestä moniammatillisesta yhteistyöstä. Sosiaalipäivystys koetaan yhteispäivystyksessä tarpeelliseksi. Sosiaalipäivystyksen integroiminen osaksi yhteispäivystystä vaatii kuitenkin vielä kehittämistä. Työntekijät suhtautuvat yhteistyön kehittämiseen myönteisesti ja kehitysehdotuksia nousi haastatteluissa esille runsaasti.
Tutkimuksestamme esille nousee tarve sosiaali- ja terveysalan välisen kuilun kaventamiselle. Eri alojen toimijoiden yhteistyöhön pitäisi panostaa niin työyhteisöissä, organisaatioissa, tutkinto-opiskelussa kuin palveluiden rakenteissakin. The purpose of the study was to examine employees’ experience of the South Karelia Social and Health Care District’s 24-hour social service pilot in South Karelia Central Hospital’s accident and emergency department (A&E). In addition, the study examines employees’ experience of multiprofessional cooperation in the pilot and surveys employees’ ideas to develop the cooperation.
This study was carried out as a qualitative research. Data is based on semi structural interviews that were conducted in spring 2019. A total of seven employees participated in the interviews. The interviewed were employees who work in South Karelia Central Hospital’s A&E and employees who cooperate with them.
The theoretical framework is based on literature about 24-hour social services, its place in service system and role in reformed accident and emergency system. Framework is also based on multiprofessional cooperation as a concept and part of work in healthcare and social welfare. This study provides information about 24-hour social services in South Karelia district. Information can be used to develop 24-hour social services and multiprofessional cooperation in A&Es.
Based on the results of the study it can be concluded that the employees’ experiences of the pilot are positive, as well as the experience of multiprofessional cooperation that the pilot has created. Employees think that the 24-hour social service is needed in the South Karelia Central Hospital. However, development of the cooperation is needed when the aim is to fluently integrate the 24-hour social service to the whole A&E system. The interviewed were willing to develop the cooperation and had several ideas how to improve it.
This study shows that integration of healthcare and social welfare services is needed. The gap between these two fields requires narrowing in order to create a working chain of services. Improving cooperation should be a priority in working communities, organizations, degree studies as well as in the structure of services.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimuksen aineisto kerättiin kevään 2019 aikana haastattelemalla Etelä-Karjalan keskussairaalan yhteispäivystyksessä työskenteleviä tai yhteispäivystyksen kanssa yhteistyötä tekeviä sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisia. Haastatteluun osallistui yhteensä seitsemän työntekijää. Työntekijöitä haastateltiin yksitellen ja haastattelumuotona käytettiin teemahaastattelua.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee sosiaalipäivystystä sosiaalipalveluna ja sosiaalipäivystyksen uudistumista osana päivystysjärjestelmäuudistusta. Viitekehys käsittelee myös moniammatillista yhteistyötä käsitteenä ja osana sosiaali- ja terveysalan työtä. Opinnäytetyön tuottamaa tietoa voi hyödyntää sosiaalipäivystystyön ja sosiaalipäivystystyöhön liittyvän moniammatillisen yhteistyön kehittämisessä. Opinnäytetyö tarjoaa tietoa paikallisesta sosiaalipäivystystyöstä Lappeenrannan alueella.
Tulokset osoittavat, että työntekijöillä on pääasiassa hyviä kokemuksia sosiaalipäivystyksen pilotista ja sen myötä käynnistyneestä moniammatillisesta yhteistyöstä. Sosiaalipäivystys koetaan yhteispäivystyksessä tarpeelliseksi. Sosiaalipäivystyksen integroiminen osaksi yhteispäivystystä vaatii kuitenkin vielä kehittämistä. Työntekijät suhtautuvat yhteistyön kehittämiseen myönteisesti ja kehitysehdotuksia nousi haastatteluissa esille runsaasti.
Tutkimuksestamme esille nousee tarve sosiaali- ja terveysalan välisen kuilun kaventamiselle. Eri alojen toimijoiden yhteistyöhön pitäisi panostaa niin työyhteisöissä, organisaatioissa, tutkinto-opiskelussa kuin palveluiden rakenteissakin.
This study was carried out as a qualitative research. Data is based on semi structural interviews that were conducted in spring 2019. A total of seven employees participated in the interviews. The interviewed were employees who work in South Karelia Central Hospital’s A&E and employees who cooperate with them.
The theoretical framework is based on literature about 24-hour social services, its place in service system and role in reformed accident and emergency system. Framework is also based on multiprofessional cooperation as a concept and part of work in healthcare and social welfare. This study provides information about 24-hour social services in South Karelia district. Information can be used to develop 24-hour social services and multiprofessional cooperation in A&Es.
Based on the results of the study it can be concluded that the employees’ experiences of the pilot are positive, as well as the experience of multiprofessional cooperation that the pilot has created. Employees think that the 24-hour social service is needed in the South Karelia Central Hospital. However, development of the cooperation is needed when the aim is to fluently integrate the 24-hour social service to the whole A&E system. The interviewed were willing to develop the cooperation and had several ideas how to improve it.
This study shows that integration of healthcare and social welfare services is needed. The gap between these two fields requires narrowing in order to create a working chain of services. Improving cooperation should be a priority in working communities, organizations, degree studies as well as in the structure of services.