Kouluviihtyvyys toisen asteen opiskelijoiden kokemana
Pulkkinen, Katja (2019)
Pulkkinen, Katja
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112422083
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112422083
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö antaa puheenvuoron toiseen asteen opiskelijoille sekä kuulee heitä asiantuntijoina kouluviihtyvyydestä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli koota opiskelijoiden omaa kokemustietoa, kuinka he viihtyvät jatko-opinnoissaan toisella asteella ja mitkä eri tekijät vaikuttavat koulussa viihtymiseen. Tavoitteena oli saada myös tietoa, mitä oppilaitoksessa pitäisi kehittää kouluviihtyvyyden parantamiseksi. Opinnäytetyö toimii kouluympäristön käytännöntyön kehittämisen tukena. Työn toimeksiantajana oli pääkaupunkiseudulla toimiva toiseen asteen oppilaitos. Opinnäytetyö toteutettiin kevään 2019 aikana. Tutkimusmenetelmänä oli puolistrukturoitu teemahaastattelu. Selvitykseen osallistui neljä toisen asteen opiskelijaa.
Opinnäytetyön tulosten perusteella voidaan todeta, että opiskelijat viihtyvät pääkaupunkiseudun toisen asteen oppilaitoksessa pääasiassa hyvin eikä koulunvastustuskulttuuria ilmene. Merkittäviä viihtyvyyden tekijöitä olivat koulukaverit, opettajat, vanhempien tuki, ilmapiiri, ryhmähenki sekä koulussa pärjääminen ja onnistuminen. Kouluviihtyvyyttä heikentäviä asioita olivat epämieluisat pakolliset oppiaineet ja aineet, joissa ei menesty. Kokeet koettiin raskaina ja stressaavina. Vuodenajat vaikuttivat myös opiskelijoiden mielialaan.
Tulosten mukaan opiskelijat kokivat koulun turvalliseksi. Välittävien aikuisten läsnäolo koulussa oli keskeinen turvallisuuden luoja. Koulun ulkopuoliset tekijät sekä ennakoimattomuus voivat aiheuttaa turvattomuutta. Tulosten pohjalta voidaan todeta, että sekä sosiaalinen että psyykkinen oppimisympäristö vaikuttavat suuresti opiskelijoiden kouluviihtyvyyteen ja oppilaitoksen tulisi kiinnittää niihin huomiota.
Opinnäytetyön tulosten perusteella voidaan todeta, että opiskelijat viihtyvät pääkaupunkiseudun toisen asteen oppilaitoksessa pääasiassa hyvin eikä koulunvastustuskulttuuria ilmene. Merkittäviä viihtyvyyden tekijöitä olivat koulukaverit, opettajat, vanhempien tuki, ilmapiiri, ryhmähenki sekä koulussa pärjääminen ja onnistuminen. Kouluviihtyvyyttä heikentäviä asioita olivat epämieluisat pakolliset oppiaineet ja aineet, joissa ei menesty. Kokeet koettiin raskaina ja stressaavina. Vuodenajat vaikuttivat myös opiskelijoiden mielialaan.
Tulosten mukaan opiskelijat kokivat koulun turvalliseksi. Välittävien aikuisten läsnäolo koulussa oli keskeinen turvallisuuden luoja. Koulun ulkopuoliset tekijät sekä ennakoimattomuus voivat aiheuttaa turvattomuutta. Tulosten pohjalta voidaan todeta, että sekä sosiaalinen että psyykkinen oppimisympäristö vaikuttavat suuresti opiskelijoiden kouluviihtyvyyteen ja oppilaitoksen tulisi kiinnittää niihin huomiota.