Voidaan hyvin yhdessä! Kansalaisopistojen liikunnan tuntiopettajien työhyvinvoinnin johtamisen vuosikello
Oras, Mira; Sinko, Niina (2019)
Oras, Mira
Sinko, Niina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112322049
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112322049
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli tuntiopettajien työhyvinvoinnin kehittäminen, jonka lopputuloksena luotiin työhyvinvoinnin johtamisen vuosikello etäesimiehille. Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä tiiviissä yhteistyössä Uudenmaan kansalaisopistojen liikunnan tuntiopettajien kanssa.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan kansalaisopiston toimintaa sekä tuntiopettajuutta ja sen erityispiirteitä. Lisäksi teoriaosassa tuodaan esille johtamisen ja esimiestyön keskeisiä seikkoja sekä työhyvinvointia ja sen kehittämistä ja johtamista.
Opinnäytetyö on tutkimuksellista kehittämistyötä. Tutkimuksellinen osuus toteutettiin laadullisella otteella ja toimintatutkimuksellisella toteuttamistavalla. Opinnäytetyön tutkimuksellinen osuus eteni syklimäisesti. Ensimmäisessä vaiheessa kartoitettiin kyselyllä (n=57) Uudenmaan liikunnan tuntiopettajien koulutuksellisia tarpeita. Toisessa vaiheessa teemahaastateltiin yksilöhaastatteluin (n=4) tuntiopettajia samasta aiheesta. Kolmannessa vaiheessa selvitettiin SWOT – analyysin avulla työhyvinvointiin vaikuttavia asioita.
Tutkimuksellisen osuuden aineistojen perusteella selvisi, että tuntiopettajat kaipaavat lisää yhteisöllisyyttä ja vertaistukea työhönsä. Tarpeelliseksi koettiin oman työn sisältöjen ja opettajuuden kehittäminen. Näihin keinoiksi esitettiin virallisiin koulutuksiin osallistumisen lisäksi toisilta opettajilta oppiminen.
Työn lopputuloksena laadittiin vuosikello. Vuosikello suunniteltiin kansalaisopistojen liikunnan tuntiopettajien esimiehille työhyvinvoinnin johtamisen tueksi. Vuosikello toimii työkaluna tuntiopettajien esimiehille työhyvinvoinnin johtamisessa. Ensin selvitettiin tuntiopettajien työhyvinvoinnin nykytila ja valittiin kehittämiskohteet työhyvinvoinnin johtamisen tueksi. Vuosikellon tarkoituksena on lisätä ja tukea tuntiopettajien työhyvinvointia systemaattisilla ja johdonmukaisilla toimenpiteillä. Näin lisätään liikunnan tuntiopettajien työhyvinvoinnin johtamisen laatua.
Jatkotutkimuksena voisi selvittää, miten vuosikellon mukaan toteutetut toimenpiteet ovat vaikuttaneet liikunnan tuntiopettajien työhyvinvointiin ja työssäjaksamiseen. Lisäksi voisi laatia mittarit työhyvinvoinnin tekijöistä ja vaikuttavuudesta. Tutkimus mahdollistaisi vuosikellon kehittämisen ja päivittämisen.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan kansalaisopiston toimintaa sekä tuntiopettajuutta ja sen erityispiirteitä. Lisäksi teoriaosassa tuodaan esille johtamisen ja esimiestyön keskeisiä seikkoja sekä työhyvinvointia ja sen kehittämistä ja johtamista.
Opinnäytetyö on tutkimuksellista kehittämistyötä. Tutkimuksellinen osuus toteutettiin laadullisella otteella ja toimintatutkimuksellisella toteuttamistavalla. Opinnäytetyön tutkimuksellinen osuus eteni syklimäisesti. Ensimmäisessä vaiheessa kartoitettiin kyselyllä (n=57) Uudenmaan liikunnan tuntiopettajien koulutuksellisia tarpeita. Toisessa vaiheessa teemahaastateltiin yksilöhaastatteluin (n=4) tuntiopettajia samasta aiheesta. Kolmannessa vaiheessa selvitettiin SWOT – analyysin avulla työhyvinvointiin vaikuttavia asioita.
Tutkimuksellisen osuuden aineistojen perusteella selvisi, että tuntiopettajat kaipaavat lisää yhteisöllisyyttä ja vertaistukea työhönsä. Tarpeelliseksi koettiin oman työn sisältöjen ja opettajuuden kehittäminen. Näihin keinoiksi esitettiin virallisiin koulutuksiin osallistumisen lisäksi toisilta opettajilta oppiminen.
Työn lopputuloksena laadittiin vuosikello. Vuosikello suunniteltiin kansalaisopistojen liikunnan tuntiopettajien esimiehille työhyvinvoinnin johtamisen tueksi. Vuosikello toimii työkaluna tuntiopettajien esimiehille työhyvinvoinnin johtamisessa. Ensin selvitettiin tuntiopettajien työhyvinvoinnin nykytila ja valittiin kehittämiskohteet työhyvinvoinnin johtamisen tueksi. Vuosikellon tarkoituksena on lisätä ja tukea tuntiopettajien työhyvinvointia systemaattisilla ja johdonmukaisilla toimenpiteillä. Näin lisätään liikunnan tuntiopettajien työhyvinvoinnin johtamisen laatua.
Jatkotutkimuksena voisi selvittää, miten vuosikellon mukaan toteutetut toimenpiteet ovat vaikuttaneet liikunnan tuntiopettajien työhyvinvointiin ja työssäjaksamiseen. Lisäksi voisi laatia mittarit työhyvinvoinnin tekijöistä ja vaikuttavuudesta. Tutkimus mahdollistaisi vuosikellon kehittämisen ja päivittämisen.