Myymälämyynnin johtaminen : case: Change Lingerie
Pöyhönen, Tuija (2019)
Pöyhönen, Tuija
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112322045
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112322045
Tiivistelmä
Laadukkaalla esimiestyöllä on jatkuvasti korostuva merkitys työntekijöiden sitouttamisen kannalta. Tämä on tärkeää, sillä taitavista myyjistä on jatkuva pula työmarkkinoilla. Myös kilpailu asiakkaista on koventunut rajattomien osto- ja kohtaamismahdollisuuksien myötä. Jotta myymälässä voidaan onnistua ensiluokkaisten asiakaskokemusten tarjoamisessa, tulee toimintaa johtaa määrätietoisesti.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli analysoida Change Lingerie Koskikeskuksen myymälän toimintaa etenkin myynnin johtamisen näkökulmasta. Tavoitteena oli tunnistaa käytössä olevista johtamiskäytännöistä toimivimmat ja vahvistaa niitä entisestään. Lisäksi tavoitteena oli tuoda uusia toimintamalleja osaksi myymälän arkea. Näillä keinoilla tavoiteltiin entistä sujuvampaa ja tuloksellisempaa myymälän toimintaa.
Opinnäytetyön tekijä siirtyi työskentelemään Koskikeskuksen myymälään toukokuussa 2019. Osallistuvan havainnoinnin avulla saatiin paljon tietoa myymälän toiminnan tasosta sekä tiimissä vallitsevasta tunnelmasta. Toinen tärkeä tiedonlähde oli Power BI -järjestelmä, jonka tarjoama numeerinen data täydensi myymälän arjessa tehtyjä havaintoja. Opinnäytetyön tekijä jäi työskentelemään myymälään kesän 2019 ajaksi, mikä mahdollisti tilanneanalyysin paljastamiin kehityskohteisiin panostamisen. Kesäkauden päätteeksi analysoitiin myymälässä saavutettuja tuloksia sekä toimintamalleja, jotka mahdollistivat toteutuneen myynnin kasvun.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin myymälän esimiehen tehtäviä niin asioiden kuin ihmisten johtamiseen liittyen. Lopuksi käytiin läpi myös valmentavan johtamisen käytäntöjä. Niin teoriatieto kuin Koskikeskuksen myymälässä tehdyt havainnot osoittivat, että esimiehen toiminnalla on suuri merkitys koko tiimin menestyksen kannalta. Esimiehen tulee analysoida tiiminsä toimintaa jatkuvasti, mikä mahdollistaa oikeisiin asioihin panostamisen myymälän arjessa. Tärkeimpiä seikkoja Koskikeskuksen tiimin onnistumisten takana olivat myyntiprosessin hallinta, työpäivien selkeä agenda, päivittäinen palautteen antaminen, hyvä ja tuloshakuinen yhteishenki sekä aktiiviset keskustelut myyntiin ja asiakaskohtaamisiin liittyen. Saavutetut tulokset osoittivat, että onnistumisista iloitseminen ja kannustavan palautteen saaminen ovat tärkeitä asioita työssä jaksamisen kannalta. Tällä on taas suora positiivinen vaikutus työntekijöiden motivaation ja edelleen työssä menestymiseen.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli analysoida Change Lingerie Koskikeskuksen myymälän toimintaa etenkin myynnin johtamisen näkökulmasta. Tavoitteena oli tunnistaa käytössä olevista johtamiskäytännöistä toimivimmat ja vahvistaa niitä entisestään. Lisäksi tavoitteena oli tuoda uusia toimintamalleja osaksi myymälän arkea. Näillä keinoilla tavoiteltiin entistä sujuvampaa ja tuloksellisempaa myymälän toimintaa.
Opinnäytetyön tekijä siirtyi työskentelemään Koskikeskuksen myymälään toukokuussa 2019. Osallistuvan havainnoinnin avulla saatiin paljon tietoa myymälän toiminnan tasosta sekä tiimissä vallitsevasta tunnelmasta. Toinen tärkeä tiedonlähde oli Power BI -järjestelmä, jonka tarjoama numeerinen data täydensi myymälän arjessa tehtyjä havaintoja. Opinnäytetyön tekijä jäi työskentelemään myymälään kesän 2019 ajaksi, mikä mahdollisti tilanneanalyysin paljastamiin kehityskohteisiin panostamisen. Kesäkauden päätteeksi analysoitiin myymälässä saavutettuja tuloksia sekä toimintamalleja, jotka mahdollistivat toteutuneen myynnin kasvun.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin myymälän esimiehen tehtäviä niin asioiden kuin ihmisten johtamiseen liittyen. Lopuksi käytiin läpi myös valmentavan johtamisen käytäntöjä. Niin teoriatieto kuin Koskikeskuksen myymälässä tehdyt havainnot osoittivat, että esimiehen toiminnalla on suuri merkitys koko tiimin menestyksen kannalta. Esimiehen tulee analysoida tiiminsä toimintaa jatkuvasti, mikä mahdollistaa oikeisiin asioihin panostamisen myymälän arjessa. Tärkeimpiä seikkoja Koskikeskuksen tiimin onnistumisten takana olivat myyntiprosessin hallinta, työpäivien selkeä agenda, päivittäinen palautteen antaminen, hyvä ja tuloshakuinen yhteishenki sekä aktiiviset keskustelut myyntiin ja asiakaskohtaamisiin liittyen. Saavutetut tulokset osoittivat, että onnistumisista iloitseminen ja kannustavan palautteen saaminen ovat tärkeitä asioita työssä jaksamisen kannalta. Tällä on taas suora positiivinen vaikutus työntekijöiden motivaation ja edelleen työssä menestymiseen.