Personalinvolvering och positivt tänkande – ett recept för en bättre förändringprocess?
Essén, Monica (2019)
Essén, Monica
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112322031
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112322031
Tiivistelmä
Detta arbete sätter fokus på en av många förändringsprocesser som personalen på barn- och ungdomskliniken vid Åbo universitets centralsjukhus står inför i samband med flytten till en ny sjukhusbyggnad i början av år 2022. Arbetets mål var att producera en gemensam kompetenskarta och skolningsplan, vilka kan användas som hjälpmedel vid den partiella sammanslagningen av avdelningen för barn- och ungdomskirurgi samt intensivvårds-avdelningen för barn och unga.
Arbetet utfördes som ett tvådelat projektarbete: en kompetenskartläggning och därpå följande workshoparbete, där medskapande och positiva arbetsmetoder lyftes fram. Syftet med kompetenskartläggningen var att synliggöra kompetensskillnaderna mellan avdelningarna och därefter använda resultaten till att sammanställa en plan för kompetensökande åtgärder som samtidigt ökar sammanhållningen mellan avdelningarna. Därtill hade skribenten som mål att konkret involvera personalen i förändringsprocessen samt lyfta fram nyttan med att använda sig av positiva och medskapande metoder vid förändringsprocesser. Ett delmål var även att synliggöra personalens tankar om arbetsrotation och starta en produktiv diskussion om hur arbetsrotationens negativa klang kan vändas till mera positiv.
Enligt litteraturen om bl.a. förändringsledarskap och lyckade förändringsprocesser är det speciellt känslan av att ha kontroll som påverkar hur medarbetarna förhåller sig till en förändring på sin arbetsplats. Förenklat kan det konstateras att medskapande och positiva metoder skapar möjligheter till aktivt deltagande, leder till djupare förståelse för förändringen och inger en känsla av att ha kontroll. Ökad förståelse leder i sin tur till acceptans och minskat motstånd.
Med hjälp av resultaten från kompetenskartläggningen och workshoparbetet kunde en för avdelningarna gemensam kompetenskarta samt en preliminär skolningsplan fastställas. Skolningsplanen kommer att tas i bruk fr.o.m. hösten 2019. Viss verksamhet som ökar sammanhållningen mellan avdelningarna har redan påbörjats under sommaren 2019. Diskussionen om hur personalen kan uppmuntras till arbetsrotation fortsätter på avdelningarna. Tämä työ keskittyy yhteen monista muutosprosesseista, joita Turun yliopistollisen keskussairaalan lasten- ja nuorten klinikan henkilökunta kohtaa tulevassa muutossa uuteen sairaalarakennukseen vuoden 2022 alussa. Tavoitteena oli tuottaa lasten- ja nuorten kirurgiselle- sekä lasten- ja nuorten teho-osastolle yhteinen osaamiskartta ja koulutussuunnitelma, joita voidaan käyttää apuvälineenä osastojen osittaisessa yhdistymisprosessissa.
Työ suoritettiin kaksiosaisena projektityönä: molempien osastojen osaamiskartoituksena ja sitä seuraavana työpajatyöskentelynä. Työpajoissa korostettiin osallistavaa ja positiivista työotetta. Osaamiskartoituksen tarkoituksena oli todentaa erot osastojen välisessä osaamisessa ja käyttää saatuja tuloksia osaamista kartuttavan koulutussuunnitelman laatimiseen, samalla edistäen osastojen välistä yhteishenkeä. Lisäksi tarkoituksena oli osallistaa henkilökuntaa muutosprosessiin ja nostaa esiin positiivisten sekä osallistavien työtapojen edut muutosprosessissa. Tavoitteena oli myös tuoda esiin henkilökunnan ajatukset työkierrosta ja aloittaa keskustelu siitä, miten työkierron mainetta saadaan parannettua.
Hallinnan tunne on mm. muutosjohtamista ja onnistuneita muutosprosesseja käsittelevän kirjallisuuden mukaan tekijä, joka vaikuttaa eniten työntekijöiden suhtautumiseen työpaikan muutoksiin. Yksinkertaistettuna voidaan todeta, että työntekijöitä osallistavat ja positiiviset menetelmät, jotka luovat mahdollisuuksia aktiiviseen osallistumiseen, johtavat syvempään ymmärrykseen muutoksesta ja antavat tunteen hallinnasta. Kasvanut ymmärrys lisää osaltaan hyväksyntää ja vähentää vastustusta.
Osaamiskartoituksen tulosten ja työpajatyöskentelyn avulla tuotettiin osastoille yhteinen osaamiskartta ja alustava koulutussuunnitelma. Koulutussuunnitelma otetaan käyttöön syksyllä 2019. Joitakin henkilökunnan yhteishenkeä lisääviä aktiviteetteja on jo toteutettu kesän 2019 aikana. Keskustelu siitä miten henkilökuntaa voidaan kannustaa osallistumaan työkiertoon, jatkuu osastoilla. This thesis focuses on one of many ongoing change processes at the Department of Pediatrics and Adolescent Medicine at Turku University Hospital due to the forthcoming move to a new building in the beginning of 2022. The aim of this thesis was to produce a competence map and a skill development plan, which can be used as a developmental tool at the partial merging of the units for pediatric surgery and pediatric intensive care.
This work was carried out as a project with two separate parts: a competence mapping and subsequent workshops focusing on co-creation and positivity. The aim of the competence mapping was to visualize the differences in skills between the units, use the results to compile a plan for how to increase the skills and concurrently creating greater social cohesiveness among the personnel of the two units. The goal was to involve the personnel in the change process and to emphasize the benefits of using positive and co-creative methods in an organizational change process. A minor goal was also to highlight the personnel´s thoughts on work rotation and start a productive discussion about how to steer negative preconceptions in a positive direction.
According to the literature about change management and successful change initiatives the sense of being in control has the biggest impact on how people relate to changes at work. In simple terms: methods that emphasize co-creation and positivity generates opportunities to actively participate in the change process. It leads to better understanding of the change and gives a sense of control. Increased understanding in turn leads to acceptance and decreased resistance.
A shared competence map and a preliminary plan for skill development was created with the help of the results from the competence mapping and the workshops. The skill development plan will be put in use from the autumn of 2019 onwards and some activities that increase the cohesiveness among the personnel have already started during the summer of 2019. The discussion about how to encourage the personnel to take part in work rotation is continuing in the units.
Arbetet utfördes som ett tvådelat projektarbete: en kompetenskartläggning och därpå följande workshoparbete, där medskapande och positiva arbetsmetoder lyftes fram. Syftet med kompetenskartläggningen var att synliggöra kompetensskillnaderna mellan avdelningarna och därefter använda resultaten till att sammanställa en plan för kompetensökande åtgärder som samtidigt ökar sammanhållningen mellan avdelningarna. Därtill hade skribenten som mål att konkret involvera personalen i förändringsprocessen samt lyfta fram nyttan med att använda sig av positiva och medskapande metoder vid förändringsprocesser. Ett delmål var även att synliggöra personalens tankar om arbetsrotation och starta en produktiv diskussion om hur arbetsrotationens negativa klang kan vändas till mera positiv.
Enligt litteraturen om bl.a. förändringsledarskap och lyckade förändringsprocesser är det speciellt känslan av att ha kontroll som påverkar hur medarbetarna förhåller sig till en förändring på sin arbetsplats. Förenklat kan det konstateras att medskapande och positiva metoder skapar möjligheter till aktivt deltagande, leder till djupare förståelse för förändringen och inger en känsla av att ha kontroll. Ökad förståelse leder i sin tur till acceptans och minskat motstånd.
Med hjälp av resultaten från kompetenskartläggningen och workshoparbetet kunde en för avdelningarna gemensam kompetenskarta samt en preliminär skolningsplan fastställas. Skolningsplanen kommer att tas i bruk fr.o.m. hösten 2019. Viss verksamhet som ökar sammanhållningen mellan avdelningarna har redan påbörjats under sommaren 2019. Diskussionen om hur personalen kan uppmuntras till arbetsrotation fortsätter på avdelningarna.
Työ suoritettiin kaksiosaisena projektityönä: molempien osastojen osaamiskartoituksena ja sitä seuraavana työpajatyöskentelynä. Työpajoissa korostettiin osallistavaa ja positiivista työotetta. Osaamiskartoituksen tarkoituksena oli todentaa erot osastojen välisessä osaamisessa ja käyttää saatuja tuloksia osaamista kartuttavan koulutussuunnitelman laatimiseen, samalla edistäen osastojen välistä yhteishenkeä. Lisäksi tarkoituksena oli osallistaa henkilökuntaa muutosprosessiin ja nostaa esiin positiivisten sekä osallistavien työtapojen edut muutosprosessissa. Tavoitteena oli myös tuoda esiin henkilökunnan ajatukset työkierrosta ja aloittaa keskustelu siitä, miten työkierron mainetta saadaan parannettua.
Hallinnan tunne on mm. muutosjohtamista ja onnistuneita muutosprosesseja käsittelevän kirjallisuuden mukaan tekijä, joka vaikuttaa eniten työntekijöiden suhtautumiseen työpaikan muutoksiin. Yksinkertaistettuna voidaan todeta, että työntekijöitä osallistavat ja positiiviset menetelmät, jotka luovat mahdollisuuksia aktiiviseen osallistumiseen, johtavat syvempään ymmärrykseen muutoksesta ja antavat tunteen hallinnasta. Kasvanut ymmärrys lisää osaltaan hyväksyntää ja vähentää vastustusta.
Osaamiskartoituksen tulosten ja työpajatyöskentelyn avulla tuotettiin osastoille yhteinen osaamiskartta ja alustava koulutussuunnitelma. Koulutussuunnitelma otetaan käyttöön syksyllä 2019. Joitakin henkilökunnan yhteishenkeä lisääviä aktiviteetteja on jo toteutettu kesän 2019 aikana. Keskustelu siitä miten henkilökuntaa voidaan kannustaa osallistumaan työkiertoon, jatkuu osastoilla.
This work was carried out as a project with two separate parts: a competence mapping and subsequent workshops focusing on co-creation and positivity. The aim of the competence mapping was to visualize the differences in skills between the units, use the results to compile a plan for how to increase the skills and concurrently creating greater social cohesiveness among the personnel of the two units. The goal was to involve the personnel in the change process and to emphasize the benefits of using positive and co-creative methods in an organizational change process. A minor goal was also to highlight the personnel´s thoughts on work rotation and start a productive discussion about how to steer negative preconceptions in a positive direction.
According to the literature about change management and successful change initiatives the sense of being in control has the biggest impact on how people relate to changes at work. In simple terms: methods that emphasize co-creation and positivity generates opportunities to actively participate in the change process. It leads to better understanding of the change and gives a sense of control. Increased understanding in turn leads to acceptance and decreased resistance.
A shared competence map and a preliminary plan for skill development was created with the help of the results from the competence mapping and the workshops. The skill development plan will be put in use from the autumn of 2019 onwards and some activities that increase the cohesiveness among the personnel have already started during the summer of 2019. The discussion about how to encourage the personnel to take part in work rotation is continuing in the units.