Trendit kosmetiikkateollisuuden ohjailuvoimana
Lehtonen, Sara (2019)
Lehtonen, Sara
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112222009
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112222009
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten erilaiset ilmiöt synnyttävät kuluttajatrendejä ja sitä, miten kuluttajatrendit vaikuttavat kosmetiikkateollisuuteen ja tuotettavaan kosmetiikkaan nyt ja tulevaisuudessa. Tutkimus antoi näkemyksen myös siihen, miten trendit syntyvät, miten niitä voidaan ennakoida ja millaisia trenditeemoja kosmetiikan ympärillä havaitaan. Tutkimuksen teoriapohja rakentui keskeisten trendikäsitteiden ja erilaisten muutosajattelua tukevien teorioiden ympärille. Opinnäytetyö toteutettiin yhdessä Laurea-ammattikorkeakoulun kauneudenhoitoalan koulutusohjelman kanssa.
Tutkimusosa toteutettiin kahdella asiantuntijahaastattelulla ja viiden kotimaisen kosmetiikkayrityksen verkkosivustojen havainnoinnilla. Haastatteluilla selvitettiin, miten trendit syntyvät ja leviävät, miten trendejä voidaan ennakoida ja miten trendit vaikuttavat kosmetiikan tuotekehitykseen ja markkinointiin. Havainnoinnin avulla selvitettiin, millä eri keinoin megatrendi, ilmastonmuutos, näkyy yritysten verkkosivuilla. Havainnoinnin tulokset kerättiin kysymyksillä: näkyykö ilmastonmuutos verkkosivuilla, näkyykö ilmastonmuutos tuotteissa, näkyykö ilmastonmuutos verkkosivujen markkinointikeinoissa, ja miten yritys esittää vastuullisuuskysymyksen. Tutkimustulosten perusteella todettiin, että trendien syntymisen syy on mahdoton ennustaa, mutta niiden vaikutus kosmetiikkateollisuuteen on merkittävä. Kuluttajatrendit muodostuvat useista trendien ja ilmiöiden yhteenliittymistä, joihin vahvimmin vaikuttivat megatrendit. Tutkimuksessa selvisi, että ilmastonmuutos on ilmiönä niin iso, että sen vaikutukset näkyvät selvästi kosmetiikkayritysten liiketoiminnassa.
Tutkimusosa toteutettiin kahdella asiantuntijahaastattelulla ja viiden kotimaisen kosmetiikkayrityksen verkkosivustojen havainnoinnilla. Haastatteluilla selvitettiin, miten trendit syntyvät ja leviävät, miten trendejä voidaan ennakoida ja miten trendit vaikuttavat kosmetiikan tuotekehitykseen ja markkinointiin. Havainnoinnin avulla selvitettiin, millä eri keinoin megatrendi, ilmastonmuutos, näkyy yritysten verkkosivuilla. Havainnoinnin tulokset kerättiin kysymyksillä: näkyykö ilmastonmuutos verkkosivuilla, näkyykö ilmastonmuutos tuotteissa, näkyykö ilmastonmuutos verkkosivujen markkinointikeinoissa, ja miten yritys esittää vastuullisuuskysymyksen. Tutkimustulosten perusteella todettiin, että trendien syntymisen syy on mahdoton ennustaa, mutta niiden vaikutus kosmetiikkateollisuuteen on merkittävä. Kuluttajatrendit muodostuvat useista trendien ja ilmiöiden yhteenliittymistä, joihin vahvimmin vaikuttivat megatrendit. Tutkimuksessa selvisi, että ilmastonmuutos on ilmiönä niin iso, että sen vaikutukset näkyvät selvästi kosmetiikkayritysten liiketoiminnassa.