Liiketoimintamallin suunnittelu osana uuden liiketoiminnan kehittämistä Business Model Canvas -menetelmää hyödyntäen
Rintala, Henri (2019)
Rintala, Henri
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112222005
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112222005
Tiivistelmä
Yhteiskunnan ja yritysten toimintaympäristön muuttuminen asettavat liiketoimintamallin vaikuttavuuden suhteessa asiakastarpeeseen entistä tärkeämpään asemaan. Yritys voi toimintaympäristöä ja asiakkaita tarkkailemalla ymmärtää ympäristössä tapahtuvia muutoksia ja sopeuttaa liiketoimintamalliaan vastaamaan muutoksiin.
Kehittämishankkeessa tutkittiin, onko mahdollista luoda liiketoimintamalli, jolla voidaan vastata kohdeyrityksen asiakkaiden piileviin ja tyydyttämättömiin tarpeisiin ja luoda lisäarvoa asiakkaille, kohdeyritykselle ja muille sidosryhmille. Liiketoimintamallin kuvaamisen ja suunnittelun viitekehyksenä käytettiin Alexander Osterwalderin ja Yves Pigneurin johdolla kehitettyä Business Model Canvas -menetelmää, mitä pidetään yhtenä parhaimmista liiketoimintamallien kuvaamiseen tarkoitetuista työkaluista. Kohdeyritys sai kehittämishankkeeseen tukea ELY-keskukselta Analyysipalvelun ja konsultointipalvelun muodossa.
Kehittämishanke toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Liiketoimintamallin suunnitteluun tarvittava tieto koottiin eri lähteistä ottaen huomioon kohdeyrityksen sisäiset ja ulkoiset näkökulmat. Koottu aineisto jalostettiin Business Model Canvas -menetelmän avulla tasapainoiseksi liiketoimintamalliksi, varmistaen arvonluontipotentiaali asiakkaan ja kohdeyrityksen lisäksi muille sidosryhmille.
Kehittämishankkeen tulokset osoittavat, että asiakastarpeeseen vastaavalla liiketoimintamallilla on merkittävä arvonluontipotentiaali. Arvonluontipotentiaali on tunnistettu myös kohdeyrityksen ulkopuolella. Tästä osoituksena, kohdeyritys sai kehittämishankkeessa luodun liiketoimintamallin jatkokehitykseen ja implementointiin rahoitusta ELYkeskukselta. Changes in the environment and the society place the business model in an increasingly important position in relation to customer needs. By monitoring the environment, the company can understand the changes in the environment and adapt its business model to the changes.
This qualitative study explores what kind of business model address customer needs and create value for clients, the company and stakeholders. The framework for describing and designing the business model is the Business Model Canvas developed by Alexander Osterwalder and Yves Pigneur and it is considered one of the best tools for describing business models.
The information needed to design a business model was obtained by variety of sources, considering the company's internal and external perspectives. The obtained information was refined into a balanced business model using Business Model Canvas, ensuring value creation potential for the customer and the target company to other stakeholders.
The study result show that a business model created in the study has significant value creation potential. The value creation potential has also been identified outside the company. The company received funding from the ELY Centre for further development and implementation of the business model.
Kehittämishankkeessa tutkittiin, onko mahdollista luoda liiketoimintamalli, jolla voidaan vastata kohdeyrityksen asiakkaiden piileviin ja tyydyttämättömiin tarpeisiin ja luoda lisäarvoa asiakkaille, kohdeyritykselle ja muille sidosryhmille. Liiketoimintamallin kuvaamisen ja suunnittelun viitekehyksenä käytettiin Alexander Osterwalderin ja Yves Pigneurin johdolla kehitettyä Business Model Canvas -menetelmää, mitä pidetään yhtenä parhaimmista liiketoimintamallien kuvaamiseen tarkoitetuista työkaluista. Kohdeyritys sai kehittämishankkeeseen tukea ELY-keskukselta Analyysipalvelun ja konsultointipalvelun muodossa.
Kehittämishanke toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Liiketoimintamallin suunnitteluun tarvittava tieto koottiin eri lähteistä ottaen huomioon kohdeyrityksen sisäiset ja ulkoiset näkökulmat. Koottu aineisto jalostettiin Business Model Canvas -menetelmän avulla tasapainoiseksi liiketoimintamalliksi, varmistaen arvonluontipotentiaali asiakkaan ja kohdeyrityksen lisäksi muille sidosryhmille.
Kehittämishankkeen tulokset osoittavat, että asiakastarpeeseen vastaavalla liiketoimintamallilla on merkittävä arvonluontipotentiaali. Arvonluontipotentiaali on tunnistettu myös kohdeyrityksen ulkopuolella. Tästä osoituksena, kohdeyritys sai kehittämishankkeessa luodun liiketoimintamallin jatkokehitykseen ja implementointiin rahoitusta ELYkeskukselta.
This qualitative study explores what kind of business model address customer needs and create value for clients, the company and stakeholders. The framework for describing and designing the business model is the Business Model Canvas developed by Alexander Osterwalder and Yves Pigneur and it is considered one of the best tools for describing business models.
The information needed to design a business model was obtained by variety of sources, considering the company's internal and external perspectives. The obtained information was refined into a balanced business model using Business Model Canvas, ensuring value creation potential for the customer and the target company to other stakeholders.
The study result show that a business model created in the study has significant value creation potential. The value creation potential has also been identified outside the company. The company received funding from the ELY Centre for further development and implementation of the business model.