Verkko-opetuksen kehittäminen hius- ja kauneudenhoitoalan erikoisammattitutkinnossa
Hedman, Lumikki (2019)
Hedman, Lumikki
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112221987
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112221987
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa Omnian hius- ja kauneudenhoitoalalle verkko-opetukseen painottuvat opetuskokonaisuus. Kehittämistyön tavoitteena oli tuottaa verkko-oppimisen alusta hius- ja kauneudenhoitoalan erikoisammattitutkinnon Asiakkuuksien johtaminen -tutkinnon osalle sekä saada kehittämisen ideoita tutkinnon osan suorittaneilta opiskelijoilta ja tutkinnon osan arvioinneilta työelämän edustajilta. Keskeinen teema teoreettisessa viitekehyksessä on verkko-opetus. Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään kirjallisuuden ja artikkeleiden avulla verkko-opetukseen liittyviä termejä, pedagogisia malleja sekä verkko-opetusta monipuolistavia menetelmiä. Tietoperustassa käydään myös läpi verkko-opetuksen suunnittelun vaiheet.
Kehittämistyön tavoitteena ollut verkko-opetuksen alusta toteutettiin tietoperustasta saadun tiedon pohjalta ja tutkinnon osalle osallistuneille pilottiryhmän opiskelijoille toteutettiin sähköiset kyselyt ennen tutkinnon osan suorittamista ja tutkinnon osan suorittamisen jälkeen. Työelämän edustajille toteutettiin teemahaastattelut. Keskeisenä tuotoksena kehittämistyössä saatiin luotua toimiva verkko-opetuksen alusta Omnian hius- ja kauneudenhoitoalan erikoisammattitutkinnon tutkinnon osalle. Sekä pilottiryhmän opiskelijoilta että työelämän edustajilta saatiin konkreettisia tuloksia tutkinnon osan kehittämiselle.
Tutkimuksessa todettiin, että verkko-opetusta suunniteltaessa on otettava huomioon, että suunnitteluvaiheeseen varataan tarpeeksi riittävästi aikaa. Verkko-opetukseen osallistuvien opiskelijoiden tausta-analyysin selvittäminen antaa konkreettista informaatiota tutkinnon osan opettajalle, ja verkko-opetuksen alustan selkeys niin rakenteessa kuin materiaalin ja tehtävien nimeämisessä on keskeisessä asemassa verkossa suoritettavan tutkinnon osan onnistumisessa. Verkkopohjaisissa opetuskokonaisuuksissa tulee ottaa huomioon alustan tekninen toimivuus, vuorovaikutus opettajan ja opiskelijan välillä sekä opiskelijan aktivointi, jotta verkko-opintojen suoritusmotivaatio pysyy yllä koko opintojakson toteutuksen ajan. Verkko-opetuksen alustoja laadittaessa on hyvä muistaa, että niiden opetusmateriaalia tulee ylläpitää ja päivittää jatkuvasti.
Kehittämistyön tavoitteena ollut verkko-opetuksen alusta toteutettiin tietoperustasta saadun tiedon pohjalta ja tutkinnon osalle osallistuneille pilottiryhmän opiskelijoille toteutettiin sähköiset kyselyt ennen tutkinnon osan suorittamista ja tutkinnon osan suorittamisen jälkeen. Työelämän edustajille toteutettiin teemahaastattelut. Keskeisenä tuotoksena kehittämistyössä saatiin luotua toimiva verkko-opetuksen alusta Omnian hius- ja kauneudenhoitoalan erikoisammattitutkinnon tutkinnon osalle. Sekä pilottiryhmän opiskelijoilta että työelämän edustajilta saatiin konkreettisia tuloksia tutkinnon osan kehittämiselle.
Tutkimuksessa todettiin, että verkko-opetusta suunniteltaessa on otettava huomioon, että suunnitteluvaiheeseen varataan tarpeeksi riittävästi aikaa. Verkko-opetukseen osallistuvien opiskelijoiden tausta-analyysin selvittäminen antaa konkreettista informaatiota tutkinnon osan opettajalle, ja verkko-opetuksen alustan selkeys niin rakenteessa kuin materiaalin ja tehtävien nimeämisessä on keskeisessä asemassa verkossa suoritettavan tutkinnon osan onnistumisessa. Verkkopohjaisissa opetuskokonaisuuksissa tulee ottaa huomioon alustan tekninen toimivuus, vuorovaikutus opettajan ja opiskelijan välillä sekä opiskelijan aktivointi, jotta verkko-opintojen suoritusmotivaatio pysyy yllä koko opintojakson toteutuksen ajan. Verkko-opetuksen alustoja laadittaessa on hyvä muistaa, että niiden opetusmateriaalia tulee ylläpitää ja päivittää jatkuvasti.