”ETTÄ KAIKKI PÄÄSIS TAVALLAA NIINKU LOISTAMAAN LAPSETKII” Lasten osallisuus varhaiskasvatuksessa varhaiskasvatuksen opettajien kokemana
Anttila, Minna (2019)
Anttila, Minna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112221980
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112221980
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Minna Anttila ”ETTÄ KAIKKI PÄÄSIS TAVALLAA NIINKU LOISTAMAAN LAPSETKII” Lasten osallisuus varhaiskasvatuksessa varhaiskasvatuksen opettajien kokemana Sivut 39 ja liitteet 1 Marraskuu 2019 Diakonia-ammattikorkeakoulu Sosiaalialan koulutusohjelma Sosionomi (amk) + varhaiskasvatuksen opettajan virkakelpoisuus
Opinnäytetyön aiheena oli lasten osallisuus varhaiskasvatuksessa varhaiskasvatuksen opettajien kokemana. Työn tavoitteena oli selvittää, miten varhaiskasvatuksen opettajat määrittelevät osallisuuden käsitteen, mitä heidän mielestään osallisuus tarkoittaa lasten näkökulmasta katsottuna, miten osallisuus vaikuttaa varhaiskasvatuksen toteuttamiseen arjen työssä ja mitä keinoja varhaiskasvatuksen opettajat kokevat itsellään olevan lasten osallisuuden tukemiseksi ja lisäämiseksi. Opinnäytetyössä selvitettiin myös, miten varhaiskasvatuksen opettajat arvioivat osallisuuden toteutumista omassa työssään.
Opinnäytetyössä käytettiin tutkimusmenetelmänä laadullista tutkimusta. Tutkimustulokset saatiin varhaiskasvatuksen opettajien teemahaastatteluista. Tutkimuksessa haastateltiin viittä varhaiskasvatuksen opettajaa. Haastateltavat työskentelivät kaikki Merikarvialla. He työskentelivät eri ryhmissä. Opinnäytetyössä perehdyttiin osallisuutta käsittelevään kirjallisuuteen ja internet-aineistoihin sekä myös Varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin 2016 ja Varhaiskasvatuslakiin 540/2018.
Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että varhaiskasvatuksen opettajat määrittelevät ja käsittävät osallisuuden käsitteen jokainen hieman omalla tavallaan. Heillä oli kaikilla myös käytössä omat keinonsa ja menetelmänsä osallisuuden toteuttamiseksi ja toteutumisen arvioimiseksi. Jokaisen varhaiskasvatuksen opettajan oma persoona näytti vaikuttavan siihen, miten hän omassa työssään huomio ja tukee osallisuuden toteutumista. Kaikki haastateltavat mainitsivat lasten haastattelun ja havainnoinnin olevan tärkeä tapa saada tietoa siitä, kokevatko lapset osallisuuden kohdallaan toteutuvan.
Lasten osallisuus on noussut yhä enemmän esille uuden Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden 2016 myötä. Myös Varhaiskasvatuslaki 540/2018 edellyttää tämän asian huomioimista varhaiskasvatusta suunniteltaessa ja toteutettaessa. Haastatteluissa tuli ilmi, että varhaiskasvatuksen opettajat olivat jo aikaisemminkin toimineet lapsia osallistavalla tavalla, mutta uudet ohjeistukset ja lait ovat asettaneet tarkempia tavoitteita toiminnan suunnitteluun ja toteuttamiseen. Jokainen haastateltavista koki lasten osallisuuden toteutumisen tärkeäksi ja osaksi päivittäistä toimintaa
Asiasanat: osallisuus, varhaiskasvatus, toteutus, tukeminen ABSTRACT Minna Anttila “SO THAT EVERY CHILD COULD HAVE A CHANCE TO SHINE” Children´s participation in early childhood education defined by early childhood education teachers 39 p., 1 appendix Nowember 2019 Diaconia University of Applied Sciences Bachelor’s Degree Programme in Social Services Option in Early Education Bachelor of Social Services
The thesis focused on the experiences of early childhood education teachers regarding children’s participation in early childhood education. The aim was to find out how early childhood education teachers define the concept of participation, what they believe participation means from the point of view of children, how participation affects everyday early childhood education practices, and what resources early childhood education teachers consider themselves to possess that help support and promote children’s participation. The aim was also to find out how early childhood education teachers evaluate the realisation of participation in their work. The thesis is based on qualitative research. The data was collected through semi-structured interviews with five early childhood education teachers working in different groups at the Norkool daycare centre in Merikarvia, Finland. In the thesis, literature and online material related to the topic of participation was examined. The national plan for early childhood education of 2016 and the Act on Early Childhood Education and Care (540/2018) was also examined. On the basis of the results, it may be concluded that each of the early childhood education teachers defines and understands the concept of participation in a slightly different way. They all had their own means and methods to promote children’s participation and to evaluate its realisation in practice. The personality of the early childhood education teachers seemed to influence the way they address and support participation in their work. All interviewees mentioned that interviewing and observing children is an important way to find out how the children experience their involvement. Children’s participation has become an increasingly important topic since the introduction of the new national plan for early childhood education of 2016. The Act on Early Childhood Education and Care (540/2018) also requires children’s participation to be taken into account in the planning and implementation of early childhood education and care. The interviews revealed that the early childhood education teachers already used participatory methods in their work, but new guidelines and laws have set more specific goals for the planning and implementation of activities. Each interviewee emphasised the importance of implementing participatory practices and considered it to be part of their daily activities. Keywords: participation, early childhood education, implementation, support
Minna Anttila ”ETTÄ KAIKKI PÄÄSIS TAVALLAA NIINKU LOISTAMAAN LAPSETKII” Lasten osallisuus varhaiskasvatuksessa varhaiskasvatuksen opettajien kokemana Sivut 39 ja liitteet 1 Marraskuu 2019 Diakonia-ammattikorkeakoulu Sosiaalialan koulutusohjelma Sosionomi (amk) + varhaiskasvatuksen opettajan virkakelpoisuus
Opinnäytetyön aiheena oli lasten osallisuus varhaiskasvatuksessa varhaiskasvatuksen opettajien kokemana. Työn tavoitteena oli selvittää, miten varhaiskasvatuksen opettajat määrittelevät osallisuuden käsitteen, mitä heidän mielestään osallisuus tarkoittaa lasten näkökulmasta katsottuna, miten osallisuus vaikuttaa varhaiskasvatuksen toteuttamiseen arjen työssä ja mitä keinoja varhaiskasvatuksen opettajat kokevat itsellään olevan lasten osallisuuden tukemiseksi ja lisäämiseksi. Opinnäytetyössä selvitettiin myös, miten varhaiskasvatuksen opettajat arvioivat osallisuuden toteutumista omassa työssään.
Opinnäytetyössä käytettiin tutkimusmenetelmänä laadullista tutkimusta. Tutkimustulokset saatiin varhaiskasvatuksen opettajien teemahaastatteluista. Tutkimuksessa haastateltiin viittä varhaiskasvatuksen opettajaa. Haastateltavat työskentelivät kaikki Merikarvialla. He työskentelivät eri ryhmissä. Opinnäytetyössä perehdyttiin osallisuutta käsittelevään kirjallisuuteen ja internet-aineistoihin sekä myös Varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin 2016 ja Varhaiskasvatuslakiin 540/2018.
Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että varhaiskasvatuksen opettajat määrittelevät ja käsittävät osallisuuden käsitteen jokainen hieman omalla tavallaan. Heillä oli kaikilla myös käytössä omat keinonsa ja menetelmänsä osallisuuden toteuttamiseksi ja toteutumisen arvioimiseksi. Jokaisen varhaiskasvatuksen opettajan oma persoona näytti vaikuttavan siihen, miten hän omassa työssään huomio ja tukee osallisuuden toteutumista. Kaikki haastateltavat mainitsivat lasten haastattelun ja havainnoinnin olevan tärkeä tapa saada tietoa siitä, kokevatko lapset osallisuuden kohdallaan toteutuvan.
Lasten osallisuus on noussut yhä enemmän esille uuden Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden 2016 myötä. Myös Varhaiskasvatuslaki 540/2018 edellyttää tämän asian huomioimista varhaiskasvatusta suunniteltaessa ja toteutettaessa. Haastatteluissa tuli ilmi, että varhaiskasvatuksen opettajat olivat jo aikaisemminkin toimineet lapsia osallistavalla tavalla, mutta uudet ohjeistukset ja lait ovat asettaneet tarkempia tavoitteita toiminnan suunnitteluun ja toteuttamiseen. Jokainen haastateltavista koki lasten osallisuuden toteutumisen tärkeäksi ja osaksi päivittäistä toimintaa
Asiasanat: osallisuus, varhaiskasvatus, toteutus, tukeminen
The thesis focused on the experiences of early childhood education teachers regarding children’s participation in early childhood education. The aim was to find out how early childhood education teachers define the concept of participation, what they believe participation means from the point of view of children, how participation affects everyday early childhood education practices, and what resources early childhood education teachers consider themselves to possess that help support and promote children’s participation. The aim was also to find out how early childhood education teachers evaluate the realisation of participation in their work. The thesis is based on qualitative research. The data was collected through semi-structured interviews with five early childhood education teachers working in different groups at the Norkool daycare centre in Merikarvia, Finland. In the thesis, literature and online material related to the topic of participation was examined. The national plan for early childhood education of 2016 and the Act on Early Childhood Education and Care (540/2018) was also examined. On the basis of the results, it may be concluded that each of the early childhood education teachers defines and understands the concept of participation in a slightly different way. They all had their own means and methods to promote children’s participation and to evaluate its realisation in practice. The personality of the early childhood education teachers seemed to influence the way they address and support participation in their work. All interviewees mentioned that interviewing and observing children is an important way to find out how the children experience their involvement. Children’s participation has become an increasingly important topic since the introduction of the new national plan for early childhood education of 2016. The Act on Early Childhood Education and Care (540/2018) also requires children’s participation to be taken into account in the planning and implementation of early childhood education and care. The interviews revealed that the early childhood education teachers already used participatory methods in their work, but new guidelines and laws have set more specific goals for the planning and implementation of activities. Each interviewee emphasised the importance of implementing participatory practices and considered it to be part of their daily activities. Keywords: participation, early childhood education, implementation, support