Ostoprosessien kehittäminen Routa Imports Oy:n asiakkaille
Koskiniemi, Emilia; Uusitalo, Tina (2019)
Koskiniemi, Emilia
Uusitalo, Tina
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112221968
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112221968
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä toimeksiantajan myyntiä helpottamalla olemassa olevien asiakkaiden ostoprosessia. Tuloksia hyödynnetään käytännön toiminnan kehittämiseen sekä seuraavan markkinoinnin ja myynnin vuosisuunnitelman luomiseen.
Tehdyn laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli palvelumuotoilun ja user experiencen eli käyttäjäkokemuksen teorian mukaisesti löytää ja tarkentaa primää-reistä tiedonlähteistä kannattavimmat asiakaskohderyhmät ja luoda ymmärrystä ostamiseen vaikuttavista tekijöistä. Tutkimusten tulosten perusteella luotiin asiakaspersoonat, joille suunniteltiin ihanteelliset ostoprosessit.
Tutkimuksen mukaan kaikki asiakkaat eivät tule ostamaan verkosta, vaikka se olisikin toimeksiantajalle edullisinta. Puhelin- ja sähköpostiostot ovat yrityskaupassa vakiintunut toimintatapa ja asiakkuudet arvostavat asiantuntijuutta sekä henkilökohtaista palvelua. Kannattavimpia asiakkaita toimeksiantajalle ovat 35-45-vuotiaat toimisto- ja toimitilasuunnittelijat, sekä arkkitehdit, jotka ovat tottuneet työskentelemään tietokoneen ääressä ja verkko-ostot voisivat olla heille luonnollinen osa työpäivää.
Opinnäytetyössä luotiin ostoprosessien suunnitelma, joka olisivat ihanteelliset kummallekin osapuolelle. Toimeksiantaja vie suunnitelmat käytäntöön vielä vuoden 2019 aikana. Opinnäytetyön suunnitelmien ja tulosten käytäntöön vieminen luo edellytykset toimeksiantajan liikevaihdon kasvulle lisäämällä passiivista myyntiä sekä tuloksen parantamiseen vähentämällä käytettyjä resursseja.
Tehdyn laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli palvelumuotoilun ja user experiencen eli käyttäjäkokemuksen teorian mukaisesti löytää ja tarkentaa primää-reistä tiedonlähteistä kannattavimmat asiakaskohderyhmät ja luoda ymmärrystä ostamiseen vaikuttavista tekijöistä. Tutkimusten tulosten perusteella luotiin asiakaspersoonat, joille suunniteltiin ihanteelliset ostoprosessit.
Tutkimuksen mukaan kaikki asiakkaat eivät tule ostamaan verkosta, vaikka se olisikin toimeksiantajalle edullisinta. Puhelin- ja sähköpostiostot ovat yrityskaupassa vakiintunut toimintatapa ja asiakkuudet arvostavat asiantuntijuutta sekä henkilökohtaista palvelua. Kannattavimpia asiakkaita toimeksiantajalle ovat 35-45-vuotiaat toimisto- ja toimitilasuunnittelijat, sekä arkkitehdit, jotka ovat tottuneet työskentelemään tietokoneen ääressä ja verkko-ostot voisivat olla heille luonnollinen osa työpäivää.
Opinnäytetyössä luotiin ostoprosessien suunnitelma, joka olisivat ihanteelliset kummallekin osapuolelle. Toimeksiantaja vie suunnitelmat käytäntöön vielä vuoden 2019 aikana. Opinnäytetyön suunnitelmien ja tulosten käytäntöön vieminen luo edellytykset toimeksiantajan liikevaihdon kasvulle lisäämällä passiivista myyntiä sekä tuloksen parantamiseen vähentämällä käytettyjä resursseja.