Käsityksiä ensihoitopalvelusta : tiedottaminen apuna ensihoitopalveluiden resurssien hallinnassa
Isaksson, Janette; Taira, Samuli (2019)
Isaksson, Janette
Taira, Samuli
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112221955
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112221955
Tiivistelmä
Suomessa ja läntisessä maailmassa ensihoidon tehtävämäärät kasvavat vuosittain muutamia prosentteja. Ensihoidolle kuulumattomien tehtävien karsintaan on pyritty vaikuttamaan tiedottamisella. Japanissa massiiviset tiedotuskampanjat vähensivät ensihoitopalveluiden tehtäviä, samanaikaisesti kuitenkin myös niiden potilaiden kohdalla, joiden olisi tullut käyttää ensihoitopalvelua. Jotta voidaan muodostaa kansalaisten tiedottamiseen strategia, on hyvä olla ymmärrys heidän käsityksistä ensihoitopalvelun suhteen. Vasta tämän jälkeen tiedottaminen voidaan toteuttaa ja kohdentaa oikein.
Tämän opinnäytetyön tavoite oli tuottaa mahdollisimman yksityiskohtaista tietoa kansalaisten käsityksistä. Tiedon pohjalta ensihoitopalvelu voi strategiseen johtamiseen liittyen luoda tiedottamiseen soveltuvaa materiaalia. Tämän myötä tiedottaminen vastaisi mahdollisimman hyvin kansalaisten tarpeisiin ja ohjaisi heitä käyttämään palvelua oikeaan aikaan oikeassa paikassa.
Opinnäytetyö toteutettiin sähköisen lomakekyselyn muodossa Webropol-kyselynä. Käytössämme oli 150 sähköpostiosoitetta sisältävä yhteystietolista, joka koostuu kansalaisista, jotka ovat halukkaita osallistumaan terveydenhuollon kehittämiseen tähtääviin kyselyihin. Vastauksia kyselyyn saimme 54 kappaletta. Kerätty aineisto analysoitiin induktiivisesti laadullisen sisällönanalyysin avulla.
Tuloksista ilmeni, että ensisijaisesti ensihoitopalvelun tulisi vastata vain kiireelliseen hoidon tarpeeseen kaikkialla. Kuitenkin toissijaisena tehtävänä nähdään avun saannin helpottaminen ja palvelun kotiin tuominen. Kansalaisten käsityksissä näkyi selkeitä epäjohdonmukaisuuksia ja tuloksista nousi esille halu saada lisää tietoa ensihoitopalveluihin liittyen. Kehittämisehdotus ja jatkotutkimusaihe jatkavat tämän opinnäytetyön pohjalta eteenpäin. Jatkoon sisältyy kansalaisten tiedottamisen toteuttaminen ja tiedottamisen vaikutusten selvittäminen
Tämän opinnäytetyön tavoite oli tuottaa mahdollisimman yksityiskohtaista tietoa kansalaisten käsityksistä. Tiedon pohjalta ensihoitopalvelu voi strategiseen johtamiseen liittyen luoda tiedottamiseen soveltuvaa materiaalia. Tämän myötä tiedottaminen vastaisi mahdollisimman hyvin kansalaisten tarpeisiin ja ohjaisi heitä käyttämään palvelua oikeaan aikaan oikeassa paikassa.
Opinnäytetyö toteutettiin sähköisen lomakekyselyn muodossa Webropol-kyselynä. Käytössämme oli 150 sähköpostiosoitetta sisältävä yhteystietolista, joka koostuu kansalaisista, jotka ovat halukkaita osallistumaan terveydenhuollon kehittämiseen tähtääviin kyselyihin. Vastauksia kyselyyn saimme 54 kappaletta. Kerätty aineisto analysoitiin induktiivisesti laadullisen sisällönanalyysin avulla.
Tuloksista ilmeni, että ensisijaisesti ensihoitopalvelun tulisi vastata vain kiireelliseen hoidon tarpeeseen kaikkialla. Kuitenkin toissijaisena tehtävänä nähdään avun saannin helpottaminen ja palvelun kotiin tuominen. Kansalaisten käsityksissä näkyi selkeitä epäjohdonmukaisuuksia ja tuloksista nousi esille halu saada lisää tietoa ensihoitopalveluihin liittyen. Kehittämisehdotus ja jatkotutkimusaihe jatkavat tämän opinnäytetyön pohjalta eteenpäin. Jatkoon sisältyy kansalaisten tiedottamisen toteuttaminen ja tiedottamisen vaikutusten selvittäminen