Facebook osana S-marketien markkinointiviestintää : case Osuuskauppa Hämeenmaa
Oinonen, Veera (2019)
Oinonen, Veera
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112221954
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112221954
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Osuuskauppa Hämeenmaalle. Työn tavoitteena oli tutkia Hämeenmaan S-marketien Facebook-sivuja ja selvittää, minkälaista sisältöä päivittäistavarakaupan tulisi julkaista Facebookissa. Toimeksiantajan pyynnöstä, työssä tutkittiin myös Facebook-sivun vuorovaikutusta ja sen kykyä toimia asiakaspalvelun kanavana.
Työn teoriaosuus käsittelee sisältömarkkinointia ilmiönä ja sen keinoja tuottaa kuluttajille arvokasta ja ajankohtaista sisältöä. Sisältömarkkinoinnin kehittyessä yritysten tulee keskittyä viihdyttävän ja asiakkaita sitouttavan sisällön luomiseen erilaisia sisältötyyppejä hyödyntäen. Sisältömarkkinoinnin lisäksi työssä avataan Facebook-markkinoinnin teemoja ja keskitytään yrityksille hyödyllisiin Facebook-markkinoinnin toimintoihin.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Tutkimusmetodiksi valikoitui kysely, joka julkaistiin avoimena linkkinä Hämeenmaan S-marketien Facebook-sivulla. Kyselyyn vastasi yhteensä 606 ihmistä. Kyselyn vastausten perusteella arvonnat sekä tarjoukset ja kampanjat olivat sivun kiinnostavimpia sisältöjä ja kuvat sisältötyypeistä houkuttelevimpia. Tutkimuksen tulokset eivät noudattaneet sisältömarkkinoinnin yleistä näkemystä, sillä viihdyttävyyden sijaan, päivittäistavarakaupan sosiaalisessa mediassa arvostettiin rahan arvoisia etuja. Sivun julkaisutahtiin oltiin tyytyväisiä ja asiakkaita osallistavaa sisältöä on sivulla riittävästi. S-marketien Facebook-sivun tarjoamaa mahdollisuutta olla yhteydessä yritykseen oli hyödynnetty vähän, mutta asiakaspalvelun koettiin toimivan myös sosiaalisessa mediassa.
Tutkimustulosten perusteella toimeksiantajan voisi suunnitella sivulle lisää uudenlaista sisältöä, kuten blogeja ja videoblogi-sarjoja, joista asiakas saisi arkeensa lisäarvoa. S-marketien Facebook-sivun ylläpitäjien tulisi myös lisätä aktiivisuuttaan sivulla, jolloin asiakkaat kokisivat sivun vuorovaikutteisena ja keskustelua herättävänä.
Työn teoriaosuus käsittelee sisältömarkkinointia ilmiönä ja sen keinoja tuottaa kuluttajille arvokasta ja ajankohtaista sisältöä. Sisältömarkkinoinnin kehittyessä yritysten tulee keskittyä viihdyttävän ja asiakkaita sitouttavan sisällön luomiseen erilaisia sisältötyyppejä hyödyntäen. Sisältömarkkinoinnin lisäksi työssä avataan Facebook-markkinoinnin teemoja ja keskitytään yrityksille hyödyllisiin Facebook-markkinoinnin toimintoihin.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Tutkimusmetodiksi valikoitui kysely, joka julkaistiin avoimena linkkinä Hämeenmaan S-marketien Facebook-sivulla. Kyselyyn vastasi yhteensä 606 ihmistä. Kyselyn vastausten perusteella arvonnat sekä tarjoukset ja kampanjat olivat sivun kiinnostavimpia sisältöjä ja kuvat sisältötyypeistä houkuttelevimpia. Tutkimuksen tulokset eivät noudattaneet sisältömarkkinoinnin yleistä näkemystä, sillä viihdyttävyyden sijaan, päivittäistavarakaupan sosiaalisessa mediassa arvostettiin rahan arvoisia etuja. Sivun julkaisutahtiin oltiin tyytyväisiä ja asiakkaita osallistavaa sisältöä on sivulla riittävästi. S-marketien Facebook-sivun tarjoamaa mahdollisuutta olla yhteydessä yritykseen oli hyödynnetty vähän, mutta asiakaspalvelun koettiin toimivan myös sosiaalisessa mediassa.
Tutkimustulosten perusteella toimeksiantajan voisi suunnitella sivulle lisää uudenlaista sisältöä, kuten blogeja ja videoblogi-sarjoja, joista asiakas saisi arkeensa lisäarvoa. S-marketien Facebook-sivun ylläpitäjien tulisi myös lisätä aktiivisuuttaan sivulla, jolloin asiakkaat kokisivat sivun vuorovaikutteisena ja keskustelua herättävänä.