Urheilun ja opiskelun yhdistäminen ammattikorkeakouluissa: Aktiivisella vuoropuhelulla kohti kokonaisvaltaista urheilijoiden osaamisen tunnistamista
Kurkela, Mikko (2019)
Kurkela, Mikko
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112221935
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112221935
Tiivistelmä
Työelämän kehittämistyön tavoitteena oli selvittää urheilijoiden uran aikana hankkimaa osaamista, sen tunnistamista, tunnustamista ja opinnollistamista sekä opiskelun ja urheilun yhdistämistä. Toisena tavoitteena oli lisätä eri urheilutoimijoiden sekä oppilaitosten välistä vuoropuhelua urheilijan osaamisesta.
Kehittämistyön tavoitteiden saavuttamiseksi selvitettiin olemassa olevia tutkimuksia urheilijan kaksoisurasta ja opiskelua ohjaavista laeista ja asetuksista. Tämän lisäksi tehtiin urheilijahaastatteluita ja järjestettiin työpajoja valmentajille, opetushenkilöstölle ja asiantuntijoille. Työpajat toteutettiin yhteistyössä Päijät-Hämeen Urheiluakatemian kanssa.
Työ toteutettiin toimintatutkimuksena. Työpajoissa pyrittiin etsimään käytännön ratkaisuja opiskelun ja urheilun yhdistämiseen. Kehittämistyö eteni prosessina, missä edellisestä työpajasta tai haastatteluista saatua tietoa hyödynnettiin seuraavassa kehittämistyön vaiheessa.
Kehittämistyön lopputuloksena on pystytty selvittämään, minkälaista osaamista urheilija hankkii urheilu-uran aikana ja miten osaaminen vastaa tulevaisuuden työelämätaitoja. Saatujen tietojen perusteella koottiin materiaali, mikä on suunnattu urheilijoille, valmentajille, seuroille, lajiliitoille ja opetushenkilöstölle. Toimintatutkimuksen aikana havaittiin, että urheilu-urasta saadulle työtodistukselle olisi tarvetta osaamisen tunnistamisessa ja opinnollistamisessa. Urheilun arvostamisen lisäämiseksi tarvitaan paljon julkista keskustelua urheilijan osaamisesta.
Kehittämistyön tavoitteiden saavuttamiseksi selvitettiin olemassa olevia tutkimuksia urheilijan kaksoisurasta ja opiskelua ohjaavista laeista ja asetuksista. Tämän lisäksi tehtiin urheilijahaastatteluita ja järjestettiin työpajoja valmentajille, opetushenkilöstölle ja asiantuntijoille. Työpajat toteutettiin yhteistyössä Päijät-Hämeen Urheiluakatemian kanssa.
Työ toteutettiin toimintatutkimuksena. Työpajoissa pyrittiin etsimään käytännön ratkaisuja opiskelun ja urheilun yhdistämiseen. Kehittämistyö eteni prosessina, missä edellisestä työpajasta tai haastatteluista saatua tietoa hyödynnettiin seuraavassa kehittämistyön vaiheessa.
Kehittämistyön lopputuloksena on pystytty selvittämään, minkälaista osaamista urheilija hankkii urheilu-uran aikana ja miten osaaminen vastaa tulevaisuuden työelämätaitoja. Saatujen tietojen perusteella koottiin materiaali, mikä on suunnattu urheilijoille, valmentajille, seuroille, lajiliitoille ja opetushenkilöstölle. Toimintatutkimuksen aikana havaittiin, että urheilu-urasta saadulle työtodistukselle olisi tarvetta osaamisen tunnistamisessa ja opinnollistamisessa. Urheilun arvostamisen lisäämiseksi tarvitaan paljon julkista keskustelua urheilijan osaamisesta.