Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti. Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Yksilökohtaisen arvioinnin kehittäminen pienten lasten kokemaan hyvinvointiin
Riihimäki, Tiina (2019)
Riihimäki, Tiina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112221913
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112221913
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää lasten hyvinvoinnin tarkasteluun väline, jolla voidaan osallistaa lapsia oman hyvinvointinsa ilmaisuun sekä kokeilla välineen käytettävyyttä ja toimivuutta. Kehitettävä väline oli varhaiskasvatusympäristössä käytettävä mobiilipohjainen hyvinvointikysely, johon 3–7-vuotiaat lapset voivat itse vastata aikuisen tuella.
Hyvinvointikyselyn taustaksi selvitettiin mm. olemassa olevia hyvinvointimittareita alle kouluikäisille lapsille sekä perehdyttiin nuorille aikuisille suunnattuun 3X10D-mittaristoon, joka on nuorten hyvinvointikokemusta mittaava digitaalinen työkalu. Lisäksi perehdyttiin hyvinvointiin käsitteenä ja erityisesti lasten hyvinvointiin Suomessa. Näiden pohjalta suunniteltiin ja kehitettiin mobiilipohjainen hyvinvointikysely pienten lasten kokeman hyvinvoinnin yksilökohtaiseen arviointiin.
Kehittämistyön lähtökohtana käytettiin osallistuvan kehittämisen periaatteita. Kehittämistyöhön osallistuivat hyvinvointikyselyyn vastaavat lapset kyselyn kehittäjän kanssa vuorovaikutuksessa varhaiskasvatusympäristössä. Hyvinvointikyselyn kokeilutilanteessa lapset vastasivat hyvinvointikyselyn kysymyksiin ja tuloksina raportoitiin vastauksia, kokeilutilanteen havainnointikirjauksia ja lasten arviointia hyvinvointikyselyyn vastaamisesta sekä sen käytöstä.
Kehittämistyön tulokset osoittivat, että pienten lasten kokemaa hyvinvointia voidaan arvioida ääntä ja kuvaa sisältävällä hyvinvointikyselyllä käyttäen mobiililaitetta, mutta se edellyttää myös sensitiivistä vuorovaikutusta aikuisen kanssa. Tuloksissa todettiin myös se, että hyvinvointikysely sisältää myönteistä suhtautumista ja vahvuusperustaista ajattelua, jotka edistävät lasten hyvinvointia.
Kehittämistyön johtopäätökseksi tuli se, että pienten lasten kokemaa hyvinvoinnin arvioimisen kehittämistyötä kannattaa viedä eteenpäin. Tämän kehittämistyön jatkona nähtiin työskentely mittarin suunnittelun ja toteuttamisen suuntaan, jolla voitaisiin saada jäsentyneempää tietoa pienten lasten hyvinvoinnista. The goal of this master’s thesis was to develop and test the usability of a tool for assessing the wellbeing of small children by enabling the children to express their wellbeing. The tool was a questionnaire operated on a mobile device, which children aged 3-7 years could answer by themselves with the help of an adult.
Established wellbeing metrics for pre-school aged children were studied as a background research for the questionnaire. A digital survey measuring the wellbeing experience of young adults, 3X10D, was also examined for this work as well as wellbeing as a concept and especially the wellbeing of children in Finland. Based on these a wellbeing questionnaire was designed and implemented on a mobile platform to assess the individual wellbeing experienced by small children.
The development work was based on the principals of participatory action research. In practice the development happened in an early childhood education context where children responded to the wellbeing questionnaire in interaction with the adult developer. In the testing phase of the questionnaire children responded to the questions and their answers, testing observation records and assessment of children about the usability and operability of the questionnaire were reported as results.
The results of the development work indicated that the wellbeing experienced by small children can be assessed with a questionnaire with sound and images on a mobile device but that it also requires sensitive interaction with an adult. The results also show that the wellbeing questionnaire promotes positive attitude and strength-based thinking, which contribute to the wellbeing of small children.
The final conclusion of this master’s thesis is that the assessment of wellbeing experienced by small children is worth enhancing. A continuation of this development work could be further design and implementation of the metrics, possibly providing more structured information on the wellbeing of small children.
Hyvinvointikyselyn taustaksi selvitettiin mm. olemassa olevia hyvinvointimittareita alle kouluikäisille lapsille sekä perehdyttiin nuorille aikuisille suunnattuun 3X10D-mittaristoon, joka on nuorten hyvinvointikokemusta mittaava digitaalinen työkalu. Lisäksi perehdyttiin hyvinvointiin käsitteenä ja erityisesti lasten hyvinvointiin Suomessa. Näiden pohjalta suunniteltiin ja kehitettiin mobiilipohjainen hyvinvointikysely pienten lasten kokeman hyvinvoinnin yksilökohtaiseen arviointiin.
Kehittämistyön lähtökohtana käytettiin osallistuvan kehittämisen periaatteita. Kehittämistyöhön osallistuivat hyvinvointikyselyyn vastaavat lapset kyselyn kehittäjän kanssa vuorovaikutuksessa varhaiskasvatusympäristössä. Hyvinvointikyselyn kokeilutilanteessa lapset vastasivat hyvinvointikyselyn kysymyksiin ja tuloksina raportoitiin vastauksia, kokeilutilanteen havainnointikirjauksia ja lasten arviointia hyvinvointikyselyyn vastaamisesta sekä sen käytöstä.
Kehittämistyön tulokset osoittivat, että pienten lasten kokemaa hyvinvointia voidaan arvioida ääntä ja kuvaa sisältävällä hyvinvointikyselyllä käyttäen mobiililaitetta, mutta se edellyttää myös sensitiivistä vuorovaikutusta aikuisen kanssa. Tuloksissa todettiin myös se, että hyvinvointikysely sisältää myönteistä suhtautumista ja vahvuusperustaista ajattelua, jotka edistävät lasten hyvinvointia.
Kehittämistyön johtopäätökseksi tuli se, että pienten lasten kokemaa hyvinvoinnin arvioimisen kehittämistyötä kannattaa viedä eteenpäin. Tämän kehittämistyön jatkona nähtiin työskentely mittarin suunnittelun ja toteuttamisen suuntaan, jolla voitaisiin saada jäsentyneempää tietoa pienten lasten hyvinvoinnista.
Established wellbeing metrics for pre-school aged children were studied as a background research for the questionnaire. A digital survey measuring the wellbeing experience of young adults, 3X10D, was also examined for this work as well as wellbeing as a concept and especially the wellbeing of children in Finland. Based on these a wellbeing questionnaire was designed and implemented on a mobile platform to assess the individual wellbeing experienced by small children.
The development work was based on the principals of participatory action research. In practice the development happened in an early childhood education context where children responded to the wellbeing questionnaire in interaction with the adult developer. In the testing phase of the questionnaire children responded to the questions and their answers, testing observation records and assessment of children about the usability and operability of the questionnaire were reported as results.
The results of the development work indicated that the wellbeing experienced by small children can be assessed with a questionnaire with sound and images on a mobile device but that it also requires sensitive interaction with an adult. The results also show that the wellbeing questionnaire promotes positive attitude and strength-based thinking, which contribute to the wellbeing of small children.
The final conclusion of this master’s thesis is that the assessment of wellbeing experienced by small children is worth enhancing. A continuation of this development work could be further design and implementation of the metrics, possibly providing more structured information on the wellbeing of small children.