Luontopedagogiikan hyödyntäminen varhaiskasvatuksessa
Leonsaari, Terhi (2019)
Leonsaari, Terhi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112221877
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112221877
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli laajentaa varhaiskasvatuksen oppimisympäristöä luontoon ja hyödyntää luontoa pedagogisesti. Tavoitteena oli luoda malli ja runko luontopedagogiikkaa toteuttavan päiväkodin profiiliksi, sekä laatia päiväkodille toimintasuunnitelma, joka noudatti varhaiskasvatussuunnitelman perusteita. Suunnitelmassa luonto otettiin monipuolisesti ja pedagogisesti tavoitteellisena oppimisympäristönä huomioon. Unelma omasta päiväkodista toimi opinnäytetyön lähtökohtana, ja tavoitteena oli luoda toimintasuunnitelma oman yrityksen käyttöön.
Teoreettisena viitekehyksenä työlle toimi varhaiskasvatussuunnitelman perusteet, sekä paikallinen varhaiskasvatussuunnitelma. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteista teoriapohjaksi valikoitui oppimisen alueet, sekä laaja-alainen osaaminen. Teoriaosuudessa käsiteltiin myös oppimisympäristöä, luontopedagogiikkaa, sekä toimintasuunnitelmaa ja sen sisältöä. Opinnäytetyössä menetelmänä käytettiin benchmarkingia, eli vertailemalla oppimista. Bencmarking esiteltiin menetelmänä, ja työn lopussa havainnollistettiin, miten menetelmää käytettiin tässä työssä.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin avoimen tieteen periaatteella, eri yritysten ja yhdistysten sivuilta, tutkimuksista ja hankkeista, sekä kirjallisuudesta. Aineisto taulukoitiin ja muodostettiin kriteerit, joiden avulla aineistoa rajattiin. Kriteerit perustuivat käytännöllisyyteen ja päiväkodin resursseihin ja mahdollisuuksiin. Rajattua aineistoa käytettiin bencmarkingia hyödyntäen ja aineistosta poimittiin ideoita ja menetelmiä toimintasuunnitelmaan. Toimintasuunnitelma laadittiin oman yritykseni käyttöön ja sen resursseihin ja mahdollisuuksiin peilaten. Poimittuja ideoita päiväkodin toimintaan oli projektilähtöinen toiminta, osallistava työtapa, luonto oppimisympäristönä, tutkimalla ja tekemällä oppiminen, viljelylaatikot, sekä hyötypuutarhan perustaminen. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi päiväkodin toimintasuunnitelma, jossa painotettiin vahvasti luontopedagogiikkaa ja luontoa oppimisympäristönä. Suunnitelma huomioi varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden oppimisen alueet ja laaja-alaisen osaamisen, sekä täyttää varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden määrittelemät varhaiskasvatuksen tavoitteet.
Teoreettisena viitekehyksenä työlle toimi varhaiskasvatussuunnitelman perusteet, sekä paikallinen varhaiskasvatussuunnitelma. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteista teoriapohjaksi valikoitui oppimisen alueet, sekä laaja-alainen osaaminen. Teoriaosuudessa käsiteltiin myös oppimisympäristöä, luontopedagogiikkaa, sekä toimintasuunnitelmaa ja sen sisältöä. Opinnäytetyössä menetelmänä käytettiin benchmarkingia, eli vertailemalla oppimista. Bencmarking esiteltiin menetelmänä, ja työn lopussa havainnollistettiin, miten menetelmää käytettiin tässä työssä.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin avoimen tieteen periaatteella, eri yritysten ja yhdistysten sivuilta, tutkimuksista ja hankkeista, sekä kirjallisuudesta. Aineisto taulukoitiin ja muodostettiin kriteerit, joiden avulla aineistoa rajattiin. Kriteerit perustuivat käytännöllisyyteen ja päiväkodin resursseihin ja mahdollisuuksiin. Rajattua aineistoa käytettiin bencmarkingia hyödyntäen ja aineistosta poimittiin ideoita ja menetelmiä toimintasuunnitelmaan. Toimintasuunnitelma laadittiin oman yritykseni käyttöön ja sen resursseihin ja mahdollisuuksiin peilaten. Poimittuja ideoita päiväkodin toimintaan oli projektilähtöinen toiminta, osallistava työtapa, luonto oppimisympäristönä, tutkimalla ja tekemällä oppiminen, viljelylaatikot, sekä hyötypuutarhan perustaminen. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi päiväkodin toimintasuunnitelma, jossa painotettiin vahvasti luontopedagogiikkaa ja luontoa oppimisympäristönä. Suunnitelma huomioi varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden oppimisen alueet ja laaja-alaisen osaamisen, sekä täyttää varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden määrittelemät varhaiskasvatuksen tavoitteet.