Siviilitiedustelulainsäädännöllä kohti Orwellin maailmaa?
Seppänen, Pekka (2019)
Seppänen, Pekka
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112121847
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112121847
Tiivistelmä
Heinäkuussa 2019 Suomen lainsäädäntö muuttui oleellisesti tietoliikenteeseen kohdistuvan tiedonhankinnan osalta. Suojelupoliisille ja Puolustusvoimille tuli oikeus seurata verkkoliikennettä siviili- ja sotilastiedustelussa. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, miten siviilitiedustelulainsäädäntö muutti poliisin toimivaltuuksia hankkia tietoa tietoverkoista. Opinnäytetyö on toteutettu kirjallisuuskatsauksena ja pääasiallisena lähteenä on käytetty voimassaolevaa lainsäädäntöä sekä niihin liittyviä esitöitä.
Suojelupoliisi on ainoa viranomainen, joka voi tehdä tietoverkkoon kohdistuvaa siviilitiedustelua. Aikaisemmin tiedonhankinta kohdistui epäiltyyn tekijään tai rikokseen. Siviilitiedustelu taas kohdistuu sellaiseen toimintaan, jonka epäillään uhkaavan kansallista turvallisuutta. Toiminta ei välttämättä täytä rikoksen tunnusmerkistöä valmisteluvaiheessa eikä uhkan toteutuessakaan asiasta välttämättä voida aloittaa esitutkintaa. Tiedustelulainsäädännön myötä suojelupoliisin rooli muuttui niin, että se ei voi enää suorittaa esitutkintaa. Tämä oli edellytyksenä suojelupoliisin laajempien tiedonhankintaoikeuksien saamiseksi.
Teknisesti suurin muutos oli se, mistä kohdasta tietoverkkoa tietoa kerätään. Aikaisemmin tiedonhankinta kohdistui pelkästään tietoverkon reunaan ja tiettyyn kohteeseen, jolloin sivullista liikennettä ei päätynyt viranomaisen haltuun. Nyt tietoliikennetiedustelu tapahtuu tietoverkon keskellä, jolloin käsittelyyn tulee myös ulkopuolista viestiliikennettä. Liikennettä voidaan suodattaa vain ohjaus- ja välitystietojen perusteella eikä viestin sisältöä saa avata suodatusvaiheessa. Suojelupoliisi käsittelee suodatetun liikenteen ja voi avata tässä vaiheessa myös viestin sisällön.
Lainsäädäntöpaketin yhtenä tärkeänä osana oli myös tietoliikennetiedustelun laillisuusvalvonta ja sen seuranta. Lakipakettiin kuului laki tietoliikennetiedustelun valvonnasta, jossa määriteltiin kaksi uutta valvontaelintä aikaisempien lisäksi. Parlamentaarisesta valvonnasta vastaa tiedusteluvalvontavaliokunta ja tiedusteluvalvontavaltuutettu vastaa tiedustelutoiminnan laillisuusvalvonnasta ja seurannasta
Suojelupoliisi on ainoa viranomainen, joka voi tehdä tietoverkkoon kohdistuvaa siviilitiedustelua. Aikaisemmin tiedonhankinta kohdistui epäiltyyn tekijään tai rikokseen. Siviilitiedustelu taas kohdistuu sellaiseen toimintaan, jonka epäillään uhkaavan kansallista turvallisuutta. Toiminta ei välttämättä täytä rikoksen tunnusmerkistöä valmisteluvaiheessa eikä uhkan toteutuessakaan asiasta välttämättä voida aloittaa esitutkintaa. Tiedustelulainsäädännön myötä suojelupoliisin rooli muuttui niin, että se ei voi enää suorittaa esitutkintaa. Tämä oli edellytyksenä suojelupoliisin laajempien tiedonhankintaoikeuksien saamiseksi.
Teknisesti suurin muutos oli se, mistä kohdasta tietoverkkoa tietoa kerätään. Aikaisemmin tiedonhankinta kohdistui pelkästään tietoverkon reunaan ja tiettyyn kohteeseen, jolloin sivullista liikennettä ei päätynyt viranomaisen haltuun. Nyt tietoliikennetiedustelu tapahtuu tietoverkon keskellä, jolloin käsittelyyn tulee myös ulkopuolista viestiliikennettä. Liikennettä voidaan suodattaa vain ohjaus- ja välitystietojen perusteella eikä viestin sisältöä saa avata suodatusvaiheessa. Suojelupoliisi käsittelee suodatetun liikenteen ja voi avata tässä vaiheessa myös viestin sisällön.
Lainsäädäntöpaketin yhtenä tärkeänä osana oli myös tietoliikennetiedustelun laillisuusvalvonta ja sen seuranta. Lakipakettiin kuului laki tietoliikennetiedustelun valvonnasta, jossa määriteltiin kaksi uutta valvontaelintä aikaisempien lisäksi. Parlamentaarisesta valvonnasta vastaa tiedusteluvalvontavaliokunta ja tiedusteluvalvontavaltuutettu vastaa tiedustelutoiminnan laillisuusvalvonnasta ja seurannasta