Luonto tutuksi tutkimalla
Salo, Katariina (2019)
Salo, Katariina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112121762
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112121762
Tiivistelmä
Opinnäytetyö keskittyy luontokasvatukseen varhaiskasvatuksessa sekä lapsen luontosuhteen ja luonnossa toimimisen merkitykseen lapsen arjessa. Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantajana toimineelle Luonnollinen liike -hankkeelle. Työnä laadittiin kolme varhaiskasvatuksen toimintaradan materiaalipakettia, jotka mahdollistavat opinnäytetyön tarkoituksena olevan lasten luontosuhteen vahvistamisen.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee lapsen luontosuhdetta ja luonnossa toimimisen merkitystä lapselle, luonnossa oppimista sekä luontonäkökulmaa varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden osalta. Työn lähteinä hyödynnettiin muun muassa erilaisia tutkimuksia luonnossa toimimiseen liittyen, erilaisten luonnossa toimivien tai luontotoimintaa esille tuovien tahojen julkaisuja sekä kahta haastattelua aiheeseen perehtyneiltä ihmisiltä. Aiheen laajuudesta johtuen työ keskittyy 3-7 - vuotiaisiin lapsiin ja varhaiskasvatuksen näkökulmaan.
Opinnäytetyön tarkoituksena on edistää Hämeenlinnan alueen luontokasvatusta, joten se keskittyy monilta osin tarkastelemaan varhaiskasvatuksen luontotoimintaa juuri Hämeenlinnassa. Opinnäytetyönä laaditut materiaalipaketit – Harri Hirvi havainnoi, Salli Saukko seikkailee ja Teuvo Telkkä tutkii -toimintaratamateriaalit – suunniteltiin toteutettaviksi nimenomaan Hämeenlinnan Aulangon maastoissa. Materiaaleissa keskityttiin dialogisten, narratiivisten, lasten osallisuutta edistävien, innostavien ja ennakkotietoja vaatimattomien opasvihkojen tuottamiseen. Toimintaratojen materiaalit toteutettiin vihkomuotoisina ja itse ratoja testattiin pilottiryhmiä hyödyntämällä ja heiltä palautetta keräämällä. Palautteessa keskityttiin materiaalipakettien toimivuuteen ja sisällöllisiin asioihin sekä toimintaratareittiin. Toimintaratojen kehittämisehdotukset jatkoa ajatellen tehtiin saadun palautteen analysoinnin perusteella.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee lapsen luontosuhdetta ja luonnossa toimimisen merkitystä lapselle, luonnossa oppimista sekä luontonäkökulmaa varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden osalta. Työn lähteinä hyödynnettiin muun muassa erilaisia tutkimuksia luonnossa toimimiseen liittyen, erilaisten luonnossa toimivien tai luontotoimintaa esille tuovien tahojen julkaisuja sekä kahta haastattelua aiheeseen perehtyneiltä ihmisiltä. Aiheen laajuudesta johtuen työ keskittyy 3-7 - vuotiaisiin lapsiin ja varhaiskasvatuksen näkökulmaan.
Opinnäytetyön tarkoituksena on edistää Hämeenlinnan alueen luontokasvatusta, joten se keskittyy monilta osin tarkastelemaan varhaiskasvatuksen luontotoimintaa juuri Hämeenlinnassa. Opinnäytetyönä laaditut materiaalipaketit – Harri Hirvi havainnoi, Salli Saukko seikkailee ja Teuvo Telkkä tutkii -toimintaratamateriaalit – suunniteltiin toteutettaviksi nimenomaan Hämeenlinnan Aulangon maastoissa. Materiaaleissa keskityttiin dialogisten, narratiivisten, lasten osallisuutta edistävien, innostavien ja ennakkotietoja vaatimattomien opasvihkojen tuottamiseen. Toimintaratojen materiaalit toteutettiin vihkomuotoisina ja itse ratoja testattiin pilottiryhmiä hyödyntämällä ja heiltä palautetta keräämällä. Palautteessa keskityttiin materiaalipakettien toimivuuteen ja sisällöllisiin asioihin sekä toimintaratareittiin. Toimintaratojen kehittämisehdotukset jatkoa ajatellen tehtiin saadun palautteen analysoinnin perusteella.