Uusien tuotteiden ja palveluiden muotoilu – Case Kyrö Whisky Tasting Experience
Metso, Mari (2019)
Metso, Mari
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112021720
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112021720
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehittämistyö. Työssä tutkitaan muotoilun menetelmiä ja prosessia uusien tuotteiden ja palveluiden kehittämisen näkökulmasta. Työn kehittämisen kohteena on luoda toimeksiantajayritykselle, Kyrö Distillery Company, uusia asiakaslähtöisiä tuote- ja palvelukonsepteja ydintuotteen, viskin, ympärille. Kehittämistyössä osallistettiin yrityksen työntekijöitä työpajoissa ja konseptien testaamisessa asiakkailla.
Työn toisessa luvussa käsitellään työn kannalta keskeistä muotoilun teoriaa ja käsitteitä. Kehittämistyössä hyödynnetään Design Councilin vuonna 2005 esittelemää tuplatimantti (Double Diamond) muotoilun prosessimallia, joka koostuu neljästä vaiheesta: löydä, määritä, kehitä, tuota. Eri vaiheiden kulku ja niihin valitut menetelmät sekä eri vaiheiden tulokset on kuvattu työn kolmannessa osassa.
Muotoiluprosessin lopputuloksena syntyi yhteensä neljä uutta Kyrö Whisky Tasting Experience -tuote- ja palvelukonseptia. Työ alkoi käyttäjätutkimuksella. Käyttäjätutkimuksen tulosten pohjalta ideoitiin ratkaisuja uusille kohderyhmää kiinnostaville kokemuksellisille palveluille työpajapäivässä 26.4.2019. Ideoista muodostettuja konseptiaihioita kehitettiin ja konkretisoitiin palveluprototyypeiksi Whisky Superday –työpajapäivässä 7.8. Lopuksi palveluita testattiin ja validoitiin asiakkailla Kyröfest–tapahtumassa 17.8. Konseptit viimeisteltiin prosessin aikana tuottettujen, iteroitujen ja testattujen ideoiden pohjalta konseptiportfolioksi yrityksen käyttöön.
Kehittämistyö osoitti, että muotoilun prosessia ja menetelmien hyödyntämällä yhteiskehittämisessä pystyimme tuottamaan uudenlaisia ideoita tuotteiksi ja palveluiksi yrityksen kohderyhmille. Käyttäjätutkimuksen tulokset auttoivat meitä tuomaan asiakkaan näkökulman kehittämisen keskiöön.
Prototypoinnin avulla saimme toteutettua uusia ideoita tulevaisuuden kontekstissa, mikä auttoi konkretisoimaan ideoita ja tunnistamaan niissä parannuskohteita. Testaamalla ideoita asiakkailla, saimme validoitua ideoiden arvoehdotuksia sekä tunnistamaan puutteita.
Työn toisessa luvussa käsitellään työn kannalta keskeistä muotoilun teoriaa ja käsitteitä. Kehittämistyössä hyödynnetään Design Councilin vuonna 2005 esittelemää tuplatimantti (Double Diamond) muotoilun prosessimallia, joka koostuu neljästä vaiheesta: löydä, määritä, kehitä, tuota. Eri vaiheiden kulku ja niihin valitut menetelmät sekä eri vaiheiden tulokset on kuvattu työn kolmannessa osassa.
Muotoiluprosessin lopputuloksena syntyi yhteensä neljä uutta Kyrö Whisky Tasting Experience -tuote- ja palvelukonseptia. Työ alkoi käyttäjätutkimuksella. Käyttäjätutkimuksen tulosten pohjalta ideoitiin ratkaisuja uusille kohderyhmää kiinnostaville kokemuksellisille palveluille työpajapäivässä 26.4.2019. Ideoista muodostettuja konseptiaihioita kehitettiin ja konkretisoitiin palveluprototyypeiksi Whisky Superday –työpajapäivässä 7.8. Lopuksi palveluita testattiin ja validoitiin asiakkailla Kyröfest–tapahtumassa 17.8. Konseptit viimeisteltiin prosessin aikana tuottettujen, iteroitujen ja testattujen ideoiden pohjalta konseptiportfolioksi yrityksen käyttöön.
Kehittämistyö osoitti, että muotoilun prosessia ja menetelmien hyödyntämällä yhteiskehittämisessä pystyimme tuottamaan uudenlaisia ideoita tuotteiksi ja palveluiksi yrityksen kohderyhmille. Käyttäjätutkimuksen tulokset auttoivat meitä tuomaan asiakkaan näkökulman kehittämisen keskiöön.
Prototypoinnin avulla saimme toteutettua uusia ideoita tulevaisuuden kontekstissa, mikä auttoi konkretisoimaan ideoita ja tunnistamaan niissä parannuskohteita. Testaamalla ideoita asiakkailla, saimme validoitua ideoiden arvoehdotuksia sekä tunnistamaan puutteita.