Virtuaalisesti kylässä : Kotihoidon työntekijöiden kokemuksia kuvapuhelinpalvelujen toteuttamisesta
Markkula, Juha-Pekka (2019)
Markkula, Juha-Pekka
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112021643
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112021643
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata kotihoidontyöntekijöiden kokemuksia kuvapuhelinpalvelun käytöstä kotihoidon asiakkaan hoitotyössä.
Teoriaosuudessa kuvataan yleisesti kotihoitoa, kuvapuhelinpalveluita ja aikaisempia tutkimuksia kuvapuhelinpalveluista.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Haastateltavina oli viisi kuvapuhelinpalveluita kotihoidossa toteuttanutta kotihoidon työntekijää. Haastattelut olivat pituudeltaan noin puoli tuntia. Aineisto analysoitiin teorialähtöisellä sisällönanalyysillä.
Opinnäyte toi esille, että etenkin vanhat kotihoidon asiakkaat ovat usein haluttomia vaihtamaan fyysiset käynnit kuvapuhelimen välityksellä tehtäviksi, sillä he pelkäävät menettävänsä jotakin sen seurauksena. Kotihoidon työntekijät kokivat saavansa riittävästi tukea ja koulutusta kuvapuhelintyöhön. Tällä hetkellä asiakkaille etänä tarjottavat palvelut ovat enimmäkseen erilaista seurantaa ja muistuttelua. Haastatellut toivoivat asiakkaiden määrän kasvaessa monipuolisempaa sisältöä kuvapuhelinpalveluihin, kuten enemmän viriketoimintaa.
Tutkimustulokset paljastivat tärkeää tietoa kuvapuhelinpalvelujen kehittämiseksi nyt, kun palvelut eivät ole vielä suuressa mittakaavassa käytössä. Palvelujen markkinoiminen sekä asiakkaille että työntekijöille on avainasemassa, jotta ennakkoluuloja käynnissä olevaa muutosta kohtaan saataisiin vähennettyä.
Teoriaosuudessa kuvataan yleisesti kotihoitoa, kuvapuhelinpalveluita ja aikaisempia tutkimuksia kuvapuhelinpalveluista.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Haastateltavina oli viisi kuvapuhelinpalveluita kotihoidossa toteuttanutta kotihoidon työntekijää. Haastattelut olivat pituudeltaan noin puoli tuntia. Aineisto analysoitiin teorialähtöisellä sisällönanalyysillä.
Opinnäyte toi esille, että etenkin vanhat kotihoidon asiakkaat ovat usein haluttomia vaihtamaan fyysiset käynnit kuvapuhelimen välityksellä tehtäviksi, sillä he pelkäävät menettävänsä jotakin sen seurauksena. Kotihoidon työntekijät kokivat saavansa riittävästi tukea ja koulutusta kuvapuhelintyöhön. Tällä hetkellä asiakkaille etänä tarjottavat palvelut ovat enimmäkseen erilaista seurantaa ja muistuttelua. Haastatellut toivoivat asiakkaiden määrän kasvaessa monipuolisempaa sisältöä kuvapuhelinpalveluihin, kuten enemmän viriketoimintaa.
Tutkimustulokset paljastivat tärkeää tietoa kuvapuhelinpalvelujen kehittämiseksi nyt, kun palvelut eivät ole vielä suuressa mittakaavassa käytössä. Palvelujen markkinoiminen sekä asiakkaille että työntekijöille on avainasemassa, jotta ennakkoluuloja käynnissä olevaa muutosta kohtaan saataisiin vähennettyä.