Markkinointisuunnitelma 360°-kuvauspalveluille
Rintala, Juha (2019)
Rintala, Juha
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112021640
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112021640
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on luoda markkinointisuunnitelma Yritys X:n tarjoamille 360°-kuvauspalveluille. Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää kohdeyrityksen markkinointia antamalla tietoa siitä, miten, kenelle ja millä tarjoomalla kuvauspalveluja kannattaa markkinoida.
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö, ja se toteutettiin kirjoituspöytätutkimuksena. Opinnäytetyö on kaksiosainen. Teoriaosassa käsitellään markkinointia nykypäivänä, digitaalista markkinointia sekä business-to-business-markkinoita ja -markkinointia. Lisäksi siinä tarkastellaan markkinoinnin suunnitteluprosessia, johon kuuluvat lähtökohta-analyysit, SWOT-analyysi ja markkinoiden segmentointi.
Opinnäytetyön toiminnallinen osa koostuu markkinoinnin suunnitteluprosessin toteutuksesta kohdeyritykselle. Markkinointisuunnitelma sisältää yrityksen analyysit, markkinoiden segmentoinnin ja tarvittavat muutokset yrityksen liikeideaan.
Opinnäytetyön tulokseksi saatiin markkinointisuunnitelma strategisesta näkökulmasta. Markkinat segmentoitiin ja palveluja tarjotaan tulevaisuudessa ainoastaan kiinteistökuvauksen segmentille. Asiakkaita hankitaan digimarkkinoinnin avulla, johon sisältyy yrityksen verkkosivujen päivittäminen, sosiaalisen median markkinointi, hakukonemarkkinointi ja display-mainonta. Lisäksi hankitaan uutta teknologiaa, jotta voidaan vastata kilpailuun. The purpose of this thesis is to create a marketing plan for 360-degree photographing services in Company X. The goal of this thesis is to improve company’s marketing by giving information of how, to whom and with what selection to market.
This thesis is a functional thesis and it was implemented as explorative research. This thesis includes two parts. The theoretical part discusses marketing nowadays, digital marketing, business-to-business marketing and business-to-business markets. Marketing planning, situation analysis, SWOT-analysis and market segmentation are also discussed in this part.
The functional part of the thesis consists of marketing implementation to the target company. Analyses of the company, market segmentation and required changes to business plan are included in the marketing plan.
The result of the thesis was a marketing plan from strategic point of view. Markets were segmented and services will be offered only to the segment of real estate photographing in the future. New customers will be acquired by using digital marketing which includes updating company’s homepage, social media marketing, search engine marketing and display advertising.
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö, ja se toteutettiin kirjoituspöytätutkimuksena. Opinnäytetyö on kaksiosainen. Teoriaosassa käsitellään markkinointia nykypäivänä, digitaalista markkinointia sekä business-to-business-markkinoita ja -markkinointia. Lisäksi siinä tarkastellaan markkinoinnin suunnitteluprosessia, johon kuuluvat lähtökohta-analyysit, SWOT-analyysi ja markkinoiden segmentointi.
Opinnäytetyön toiminnallinen osa koostuu markkinoinnin suunnitteluprosessin toteutuksesta kohdeyritykselle. Markkinointisuunnitelma sisältää yrityksen analyysit, markkinoiden segmentoinnin ja tarvittavat muutokset yrityksen liikeideaan.
Opinnäytetyön tulokseksi saatiin markkinointisuunnitelma strategisesta näkökulmasta. Markkinat segmentoitiin ja palveluja tarjotaan tulevaisuudessa ainoastaan kiinteistökuvauksen segmentille. Asiakkaita hankitaan digimarkkinoinnin avulla, johon sisältyy yrityksen verkkosivujen päivittäminen, sosiaalisen median markkinointi, hakukonemarkkinointi ja display-mainonta. Lisäksi hankitaan uutta teknologiaa, jotta voidaan vastata kilpailuun.
This thesis is a functional thesis and it was implemented as explorative research. This thesis includes two parts. The theoretical part discusses marketing nowadays, digital marketing, business-to-business marketing and business-to-business markets. Marketing planning, situation analysis, SWOT-analysis and market segmentation are also discussed in this part.
The functional part of the thesis consists of marketing implementation to the target company. Analyses of the company, market segmentation and required changes to business plan are included in the marketing plan.
The result of the thesis was a marketing plan from strategic point of view. Markets were segmented and services will be offered only to the segment of real estate photographing in the future. New customers will be acquired by using digital marketing which includes updating company’s homepage, social media marketing, search engine marketing and display advertising.