Apukattilakäytön simulaatioharjoituksen kehitys
Mersinli, Sami (2019)
Mersinli, Sami
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111821448
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111821448
Tiivistelmä
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoululta puuttui moderni höyrykattilakäytön simulaatioharjoitus höyrytekniikka-kurssilta. Käytössä on ollut Unitestin kaaviopohjainen simulaattori, joka ei sovellu syvempään koulutukseen höyrykattiloita operoitaessa. Tämän vuoksi tutkimuksessa pyrittiin suunnittelemaan koululle uusi simulaatioharjoitus, joka perustuu Unitestin MED3D -konehuonesimulaattoriin. Tämän lisäksi tutkimuksessa hyödynnettiin tutkimusmateriaalia itse Höyrytekniikka-kurssin kehittämiseen tulevaisuutta silmällä pitäen.
Simulaatioharjoituksesta tehtiin step-by-step-tyyppinen harjoitus, jossa avataan valmistajan määrittelemiä turvallisuusohjeita sekä tärkeimpiä teknisiä tietoja.
Opinnäytetyössä on käytetty hyväksi Alfa Laval Aalborg Oy:ltä sekä Öljyntorjunta-alus Hallilta saatua materiaalia. Tutkimustyössä suoritettiin myös opiskelijoille kaksi erillistä Survey- tyyppistä kyselyä. Tämän lisäksi simulaatioharjoitusta suunniteltaessa on otettu huomioon IMO:n määräykset simulaatioharjoituksista.
Tutkimuksen tuloksena saatiin koululle nykyaikainen 3D-pohjainen höyrykattilakäytön simulaatioharjoitus, jossa avataan erivaiheiden turvallisuusohjeistuksia ja komponenttien teknisiä ominaisuuksia. Tällä saavutetaan opiskelijoille tietotaso, jolla he voivat turvallisesti siirtyä laivoille harjoitteluun ja operoimaan höyrykattilaa.
Simulaatioharjoituksesta tehtiin step-by-step-tyyppinen harjoitus, jossa avataan valmistajan määrittelemiä turvallisuusohjeita sekä tärkeimpiä teknisiä tietoja.
Opinnäytetyössä on käytetty hyväksi Alfa Laval Aalborg Oy:ltä sekä Öljyntorjunta-alus Hallilta saatua materiaalia. Tutkimustyössä suoritettiin myös opiskelijoille kaksi erillistä Survey- tyyppistä kyselyä. Tämän lisäksi simulaatioharjoitusta suunniteltaessa on otettu huomioon IMO:n määräykset simulaatioharjoituksista.
Tutkimuksen tuloksena saatiin koululle nykyaikainen 3D-pohjainen höyrykattilakäytön simulaatioharjoitus, jossa avataan erivaiheiden turvallisuusohjeistuksia ja komponenttien teknisiä ominaisuuksia. Tällä saavutetaan opiskelijoille tietotaso, jolla he voivat turvallisesti siirtyä laivoille harjoitteluun ja operoimaan höyrykattilaa.