Sisältöstrategian laatiminen leivontablogille
Hakatie, Anniina (2019)
Hakatie, Anniina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111721380
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111721380
Tiivistelmä
Tämä on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka tuotos on sisältöstrategia leivontablogille Kaapista puuttuu kakku. Sisältöstrategia sisältää blogin kohderyhmän, tavoitteiden, kanavien ja mittareiden määrittelyn sekä julkaisukalenterin. Sisältöstrategian tavoite on tuottaa kohderyhmälle merkityksellisempää sisältöä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään blogien kehitystä harrastuksesta vaikuttajamarkkinoinnin ja henkilöbrändäyksen välineeksi. Lisäksi tarkastellaan vegaanisen ja gluteenittoman ruokavalion suosion nousua viimeisen vuosikymmenen aikana. Sisältöstrategiaan kuuluvat elementit käsitellään teorian valossa. Työssä esitellään sisällön kehittämisen kannalta tärkeä Content Marketing Mix -malli sekä benchmarking-menetelmä, jonka avulla tarkastellaan menestyneiden blogien sisältötarjontaa opinnäytetyön tutkimusosassa.
Empiirisessä osassa käydään läpi Kaapista puuttuu kakku -blogin nykytilanne. Blogin sisältöstrategian pohjaksi tehtiin sisältöanalyysi, joka toimii benchmarking-menetelmän työkaluna. Sisältöanalyysi suoritettiin lokakuussa 2019 tutkimalla kolmen ruokablogin syyskuun 2019 blogipostauksia. Kolmen blogin sisältöä tarkasteltiin Content Marketing Mix -mallin kautta.
Opinnäytetyö auttoi kehittämään blogin sisältöä monipuolisemmaksi ja motivoi jatkamaan suunnitelmallista bloggaamista. Benchmarking-menetelmä antoi paljon uusia ideoita blogin kirjoittamiseen. Leivontablogin julkaisutahti tihentyi sekä sisältöä suunniteltiin enemmän kohderyhmää ajatellen. Opinnäytetyön tekeminen opetti kirjoittajalle asiakaslähtöistä ajattelua sisällöntuotannossa sekä voimisti kirjoittajan itsetuntoa asiantuntijana.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään blogien kehitystä harrastuksesta vaikuttajamarkkinoinnin ja henkilöbrändäyksen välineeksi. Lisäksi tarkastellaan vegaanisen ja gluteenittoman ruokavalion suosion nousua viimeisen vuosikymmenen aikana. Sisältöstrategiaan kuuluvat elementit käsitellään teorian valossa. Työssä esitellään sisällön kehittämisen kannalta tärkeä Content Marketing Mix -malli sekä benchmarking-menetelmä, jonka avulla tarkastellaan menestyneiden blogien sisältötarjontaa opinnäytetyön tutkimusosassa.
Empiirisessä osassa käydään läpi Kaapista puuttuu kakku -blogin nykytilanne. Blogin sisältöstrategian pohjaksi tehtiin sisältöanalyysi, joka toimii benchmarking-menetelmän työkaluna. Sisältöanalyysi suoritettiin lokakuussa 2019 tutkimalla kolmen ruokablogin syyskuun 2019 blogipostauksia. Kolmen blogin sisältöä tarkasteltiin Content Marketing Mix -mallin kautta.
Opinnäytetyö auttoi kehittämään blogin sisältöä monipuolisemmaksi ja motivoi jatkamaan suunnitelmallista bloggaamista. Benchmarking-menetelmä antoi paljon uusia ideoita blogin kirjoittamiseen. Leivontablogin julkaisutahti tihentyi sekä sisältöä suunniteltiin enemmän kohderyhmää ajatellen. Opinnäytetyön tekeminen opetti kirjoittajalle asiakaslähtöistä ajattelua sisällöntuotannossa sekä voimisti kirjoittajan itsetuntoa asiantuntijana.