Perheryhmä-toiminta alakoulussa : perheryhmä-toiminta maahanmuuttajataustaisen oppilaan ja perheen tukena
Kankare, Merja (2019)
Kankare, Merja
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111721360
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111721360
Tiivistelmä
Perheryhmä-toiminnalla tavoitellaan uudenlaista varhaisen puuttumisen ja tuen yhteistyötä ja toimintamuotoa kodin ja koulun välille. Kyseessä on koulun ja kodin välinen yhteinen lähestymistapa koulussa esiintyvien ongelmien ratkaisemiseksi. Ryhmätoiminta perustuu vapaaehtoisuuteen, eikä edellytä lapsen käyttäytymiselle diagnooseja tai hoitosuhdetta. Tavoitteena on lapsen hyvinvoinnin lisääminen yhteisöllisyyden sekä ryhmätoiminnasta nousevia uudenlaisten ratkaisu- ja toimintamallien kautta.
Perheryhmä-toiminnan lähtökohdat ovat Anna Freud instituutin luomassa perhe- ja ryhmäterapian malleihin pohjautuvassa Multi-Family Groups in School- mallissa. Kehittämisprojektina ollut perheryhmä toimintaa on toteutettu osana Lupa auttaa- ja MARJAT-hankkeita. Lupa auttaa- hankkeen kautta kehittämisprojekti liittyi valtakunnalliseen lapsi ja perhepalveluiden kehittämishankkeeseen. MARJAT-hanke on Turun ammattikorkeakoulun hallinnoima hanke, joka pyrki terveyden ja hyvinvoinnin kautta kehittämään maahanmuuttajille suunnattuja palveluita ja tätä kautta edistämään kotoutumista. Kehittämisprojektilla tavoiteltiin Lupa auttaa- hankkeen mukaisia matalan kynnyksen palveluja maahanmuuttajille, ja MARJAT-hankkeen tavoitteiden mukaista maahanmuuttajien kotoutumista tukevaa toimintaa.
Kehittämisprojektissa perheryhmä-toiminta on toteutettu Turun normaalikoulussa yhden luokan kanssa. Mukana oli maahanmuuttajataustaisia ja kantasuomalaisia lapsia ja aikuisia. Kehittämisprojekti tuotti perheryhmän-toiminnan toteutuksen ja mallin, joka koostuu noin kymmenestä ryhmätapaamisesta, jossa toiminnan keskiössä on tavoitteellinen toiminta lapselle haasteelliseen tavoitteen saavuttamiseksi. Koko perheryhmä on mukana tukemassa, kannustamassa ja auttamasta jokaista lasta tavoitteiden saavuttamisessa. Kehittämisprojektin tuottaman mallin avulla vastaavaa toimintaa on mahdollista toteuttaa muuallakin.
Toimintaan osallistuneilta kerättiin palautetta perheryhmä toiminnasta Learning cafe menetelmää käyttäen. Palautteen mukaan kaikki osallistujat suosittelisivat vastaavaa toimintaa muille. Perheryhmä-toiminta koettiin hyödylliseksi ja kasvattavaksi. Kehittämistarvetta ilmaistiin mm. itsekantavia kertojen kanssa, joihin voisi osallistua ilman sitoutumista. Vaikka osallistuja määrä oli pieni, saatiin perheryhmä toiminta toteutettua ja tämän kehittämisprojektin lähtökohdista tarkasteltua toimintaa erityisesti yhtenä tukimuotona maahanmuuttajataustaisten lasten ja perheiden koulunkäyntiin ja kotoutumiseen liittyvissä asioissa. This study used a pilot study to determine the suitability of the Multi-Family Groups in School-model in Finland. And to find out whether the model can support immigrant children at school. The model is based on Anna Freud National Centre for Children and Families Multi-Family Groups in Schools model. This study was part of Lupa auttaa- and MARJAT-projects.
The study was made in Turun normaalikoulu, an eastern suburb of Turku, Finland. This school provides education from primary school to upper secondary school. This study was made in one of the third class. There was asked voluntary families for the study.
In this study families were both immigrant background and native Finnish. Group was small but all were very commitment. Every child had a specific aim. All the work in multi-family groups was done to help the children get the aim. During the study process, there were nine meetings in multi-family groups. Feedback from children and parents was good. That shows that this kind of model is suitable for Finnish schools also.
For more information, in the future there is a need to start multi-family groups is schools regularly. In international research, it has been showed that children and families with immigrant background may need more support than native children and families. These kinds of groups are one way to support immigrant children and families.
Perheryhmä-toiminnan lähtökohdat ovat Anna Freud instituutin luomassa perhe- ja ryhmäterapian malleihin pohjautuvassa Multi-Family Groups in School- mallissa. Kehittämisprojektina ollut perheryhmä toimintaa on toteutettu osana Lupa auttaa- ja MARJAT-hankkeita. Lupa auttaa- hankkeen kautta kehittämisprojekti liittyi valtakunnalliseen lapsi ja perhepalveluiden kehittämishankkeeseen. MARJAT-hanke on Turun ammattikorkeakoulun hallinnoima hanke, joka pyrki terveyden ja hyvinvoinnin kautta kehittämään maahanmuuttajille suunnattuja palveluita ja tätä kautta edistämään kotoutumista. Kehittämisprojektilla tavoiteltiin Lupa auttaa- hankkeen mukaisia matalan kynnyksen palveluja maahanmuuttajille, ja MARJAT-hankkeen tavoitteiden mukaista maahanmuuttajien kotoutumista tukevaa toimintaa.
Kehittämisprojektissa perheryhmä-toiminta on toteutettu Turun normaalikoulussa yhden luokan kanssa. Mukana oli maahanmuuttajataustaisia ja kantasuomalaisia lapsia ja aikuisia. Kehittämisprojekti tuotti perheryhmän-toiminnan toteutuksen ja mallin, joka koostuu noin kymmenestä ryhmätapaamisesta, jossa toiminnan keskiössä on tavoitteellinen toiminta lapselle haasteelliseen tavoitteen saavuttamiseksi. Koko perheryhmä on mukana tukemassa, kannustamassa ja auttamasta jokaista lasta tavoitteiden saavuttamisessa. Kehittämisprojektin tuottaman mallin avulla vastaavaa toimintaa on mahdollista toteuttaa muuallakin.
Toimintaan osallistuneilta kerättiin palautetta perheryhmä toiminnasta Learning cafe menetelmää käyttäen. Palautteen mukaan kaikki osallistujat suosittelisivat vastaavaa toimintaa muille. Perheryhmä-toiminta koettiin hyödylliseksi ja kasvattavaksi. Kehittämistarvetta ilmaistiin mm. itsekantavia kertojen kanssa, joihin voisi osallistua ilman sitoutumista. Vaikka osallistuja määrä oli pieni, saatiin perheryhmä toiminta toteutettua ja tämän kehittämisprojektin lähtökohdista tarkasteltua toimintaa erityisesti yhtenä tukimuotona maahanmuuttajataustaisten lasten ja perheiden koulunkäyntiin ja kotoutumiseen liittyvissä asioissa.
The study was made in Turun normaalikoulu, an eastern suburb of Turku, Finland. This school provides education from primary school to upper secondary school. This study was made in one of the third class. There was asked voluntary families for the study.
In this study families were both immigrant background and native Finnish. Group was small but all were very commitment. Every child had a specific aim. All the work in multi-family groups was done to help the children get the aim. During the study process, there were nine meetings in multi-family groups. Feedback from children and parents was good. That shows that this kind of model is suitable for Finnish schools also.
For more information, in the future there is a need to start multi-family groups is schools regularly. In international research, it has been showed that children and families with immigrant background may need more support than native children and families. These kinds of groups are one way to support immigrant children and families.