Hankintaprosessin kehittäminen laivanrakennuksessa : R&M Ship Technologies Finland Oy
Vuorinen, Riku (2019)
Vuorinen, Riku
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111521317
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111521317
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin R&M Ship Technologies Finland Oy:n hankintaprosessin haasteita ja ongelmakohtia laivanrakennuksessa. Haasteiden ja ongelmakohtein löydyttyä etsittiin mahdollisia kehitysideoita yrityksen hankintaprosessiin.
Työhön kerättiin aineistoa yrityksen työntekijöiltä haastatteluissa, joiden perusteella muodostettiin käsitys yrityksen hankintaprosessin toiminnasta. Tämän pohjalta tavoitteena oli löytää prosessiin liittyviä haasteita ja eritellä niiden ongelmat.
Haasteiksi eriytyivät yrityksen sisäinen kommunikaatio, aikataulujen seuranta, toimitapojen yhdenmukaisuus ja hankintaprosessin aloitukseen liittyvän informaation puute. Kommunikaatiota parantamalla informaatio liikkuu yrityksen sisällä tehokkaammin ja hankintaprosessin muut haasteet ovat helpompia ratkaista. Aikatauluja on hankala seurata ja niiden seuraaminen vaatii työntekijöiltä paljon aikaa. Tätä voidaan tehostaa yhtenäisillä toimintatavoilla.
Tutkimuksessa kerätty tieto antaa pohjan kehittää hankintaprosessia tehokkaampaan ja yhtenäisempään suuntaan vuoden 2019 aikana. Kommunikaation kehittäminen edistää yrityksen hankintaprosessia selkeyttämällä työvaiheita ja yhtenäistämällä prosessin kulkua. Aikataulun seuranta välittyy kommunikaation puutteeseen ja sen kehittämiseen vaaditaan yhtenäisiä työtapoja. Thesis examines procurement process of R&M Ship Technologies Finland Oy and its challenges in shipbuilding. After finding challenges and issue, the collected information is used to develop and evolve current procurement process.
Information is collected by interviewing employees and by using that information to make a conception of how company’s current procurement process is working. Concept of current procurement process is used to find possible challenges in the process itself. Appeared challenges were communication inside company between employees, handling of schedules, missing of common work procedures and lack of information at the start of projects.
By improving communication between employees, information is shared efficiently and other challenges in procurement process can be solved more fluently. Current follow up of schedules is time consuming work and it can be enhanced by using common work procedures.
Collected information of the thesis gives potential to improve procurement process to more uniform process during present year. Developing communication inside company contributes process by making work procedures distinct and uniform. Communication inside company is closely related to project schedules and to develop follow up of schedules common work procedures are required.
Työhön kerättiin aineistoa yrityksen työntekijöiltä haastatteluissa, joiden perusteella muodostettiin käsitys yrityksen hankintaprosessin toiminnasta. Tämän pohjalta tavoitteena oli löytää prosessiin liittyviä haasteita ja eritellä niiden ongelmat.
Haasteiksi eriytyivät yrityksen sisäinen kommunikaatio, aikataulujen seuranta, toimitapojen yhdenmukaisuus ja hankintaprosessin aloitukseen liittyvän informaation puute. Kommunikaatiota parantamalla informaatio liikkuu yrityksen sisällä tehokkaammin ja hankintaprosessin muut haasteet ovat helpompia ratkaista. Aikatauluja on hankala seurata ja niiden seuraaminen vaatii työntekijöiltä paljon aikaa. Tätä voidaan tehostaa yhtenäisillä toimintatavoilla.
Tutkimuksessa kerätty tieto antaa pohjan kehittää hankintaprosessia tehokkaampaan ja yhtenäisempään suuntaan vuoden 2019 aikana. Kommunikaation kehittäminen edistää yrityksen hankintaprosessia selkeyttämällä työvaiheita ja yhtenäistämällä prosessin kulkua. Aikataulun seuranta välittyy kommunikaation puutteeseen ja sen kehittämiseen vaaditaan yhtenäisiä työtapoja.
Information is collected by interviewing employees and by using that information to make a conception of how company’s current procurement process is working. Concept of current procurement process is used to find possible challenges in the process itself. Appeared challenges were communication inside company between employees, handling of schedules, missing of common work procedures and lack of information at the start of projects.
By improving communication between employees, information is shared efficiently and other challenges in procurement process can be solved more fluently. Current follow up of schedules is time consuming work and it can be enhanced by using common work procedures.
Collected information of the thesis gives potential to improve procurement process to more uniform process during present year. Developing communication inside company contributes process by making work procedures distinct and uniform. Communication inside company is closely related to project schedules and to develop follow up of schedules common work procedures are required.