Mediakasvatus päiväkodissa - Materiaali varhaiskasvattajille 1-3-vuotiaiden lasten mediakasvatukseen
Pyykkönen, Laura (2019)
Pyykkönen, Laura
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111521280
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111521280
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena oli mediakasvatus varhaiskasvatuksessa ja sen toteuttamismahdollisuudet 1-3-vuotiaiden lasten kanssa. Mediakasvatus kuuluu nykyään varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin ja on tämän takia iso osa varhaiskasvatuksen joka päivästä arkea. Kuitenkin suurimmaksi osaksi keskitytään yli 3-vuotiaiden lasten kanssa tehtävään mediakasvatukseen, jonka takia halusin selventää mediakasvatuksen käsitettä, ja tehdä materiaalin alle 3-vuoitiaiden lasten mediakasvatuksesta ja huomioiden heidän kehityksen.
Mediakasvatuksen tarkoituksena on harjoitella ja opetella erilaisia mediataitoja ja myöhemmin medialukutaitoa, joka kehittyy vuosien varrella. Mediakasvatusta voidaan toteuttaa esimeriksi kirjojen, sanomalehtien, radion, musiikin ja teknologialaitteiden avulla. Mediakasvatuksessa opetellaan käyttämään mediavälineitä, analysoimaan mediasisältöjä sekä pohtimaan kuinka media vaikuttaa ihmisen kasvuun ja kehitykseen. Sitä voidaan katsoa seuraavien näkökulmien kautta: taidekasvatuksellinen, teknologiakasvatuksellinen, yhteiskunnallinen ja kulttuurikriittinen sekä suojeleva mediakasvatus.
1-3-vuotiaiden lasten kehityksessä täytyy tukea heitä kohti omatoimisuutta ja itsenäisyyttä. Tämän ikäiset lapset tarvitsevat paljon aikuisen tukea ja kannustusta, jotta he oppivat ja uskaltavat harjoitella. 1-3-vuotiaiden lasten kehityksen keskeisessä asemassa on kognitiiviset taidot. Niiden avulla lapsi alkaa jo vauvasta lähtien hahmottamaan ympäristöään sekä omaa itseään yhteiskunnan jäsenenä. Lapsen kehityksessä ensimmäiseksi kehittyy tarkkaivaisuus, toiseksi motoriikka ja viimeiseksi kieli. Kuitenkin lapsen kokonaisvaltainen kehitys ja kasvu on tärkeässä osassa varhaiskasvatusta.
Mediakasvatuksen tarkoituksena on harjoitella ja opetella erilaisia mediataitoja ja myöhemmin medialukutaitoa, joka kehittyy vuosien varrella. Mediakasvatusta voidaan toteuttaa esimeriksi kirjojen, sanomalehtien, radion, musiikin ja teknologialaitteiden avulla. Mediakasvatuksessa opetellaan käyttämään mediavälineitä, analysoimaan mediasisältöjä sekä pohtimaan kuinka media vaikuttaa ihmisen kasvuun ja kehitykseen. Sitä voidaan katsoa seuraavien näkökulmien kautta: taidekasvatuksellinen, teknologiakasvatuksellinen, yhteiskunnallinen ja kulttuurikriittinen sekä suojeleva mediakasvatus.
1-3-vuotiaiden lasten kehityksessä täytyy tukea heitä kohti omatoimisuutta ja itsenäisyyttä. Tämän ikäiset lapset tarvitsevat paljon aikuisen tukea ja kannustusta, jotta he oppivat ja uskaltavat harjoitella. 1-3-vuotiaiden lasten kehityksen keskeisessä asemassa on kognitiiviset taidot. Niiden avulla lapsi alkaa jo vauvasta lähtien hahmottamaan ympäristöään sekä omaa itseään yhteiskunnan jäsenenä. Lapsen kehityksessä ensimmäiseksi kehittyy tarkkaivaisuus, toiseksi motoriikka ja viimeiseksi kieli. Kuitenkin lapsen kokonaisvaltainen kehitys ja kasvu on tärkeässä osassa varhaiskasvatusta.