Lähikaupan palveluiden kehittäminen: Case: Koskenpää Market
Repo, Emmi (2019)
Repo, Emmi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111521269
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111521269
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona vähittäiskauppa Koskenpää Marketille. Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa yrityksen asiakkaiden tarpeita koskien lisäpalveluita. Tutkimuksen tavoite oli tuottaa yritykselle asiakaskyselytutkimuksen avulla asiakastietoa, ja selvittää, onko yrityksen asiakkailla tarvetta lisäpalveluille. Tutkimuksen tuloksena toivottiin saatavan tietoa siitä, mitkä lisäpalvelut koetaan tarpeellisiksi Koskenpää Marketin asiakkaiden keskuudessa. Työn tarkoituksena oli myös antaa yritykselle suoria kehitysehdotuksia hyödyntäen tietoperustaa sekä tutkimustuloksia.
Teoreettisen viitekehyksen keskeisimpiä teemoja ovat vähittäiskauppa Suomessa, asiakasymmärrys ja palvelumuotoilu. Tutkimusote on kvantitatiivinen, ja tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselyä, joka toteutettiin Webropol – ohjelmalla. Asiakkaat saivat halutessaan vastata kyselyyn kaupassa asioidessaan. Vastauksia tuli 87.
Tutkimusaineistoa analysoitiin käyttämällä ristiintaulukointeja, suoria jakaumia ja keskiarvoja.
Tutkimuksen tulokset analysoitiin hyödyntäen tutkimuksessa käytettyä teoreettista viitekehystä. Tutkimustuloksista ilmeni, että Koskenpää Marketin asiakkaat olisivat valmiita käyttämään lisäpalveluita. Vastaajien keskuudessa Posti- sekä Veikkauspalvelut koettiin tärkeimmiksi lisäpalveluiksi. Vastaajat olisivat myös valmiita maksamaan lisäpalveluiden saatavuudesta. Vastaajista suurin osa ei koe tarvetta kotiinkuljetuspalvelulle eikä verkkokaupalle. Tutkimuksen mukaan Posti- sekä Veikkauspalveluille olisi kysyntää ja niihin investointia suositellaan harkittavaksi.
Tutkimustulosten perusteella jatkotutkimusaiheeksi ehdotettiin tutkittavaksi lisäpalveluiden vaikutusta yrityksen liiketoimintaan, onko lisäpalveluilla saavutettu liiketoimintahyötyjä.
Teoreettisen viitekehyksen keskeisimpiä teemoja ovat vähittäiskauppa Suomessa, asiakasymmärrys ja palvelumuotoilu. Tutkimusote on kvantitatiivinen, ja tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselyä, joka toteutettiin Webropol – ohjelmalla. Asiakkaat saivat halutessaan vastata kyselyyn kaupassa asioidessaan. Vastauksia tuli 87.
Tutkimusaineistoa analysoitiin käyttämällä ristiintaulukointeja, suoria jakaumia ja keskiarvoja.
Tutkimuksen tulokset analysoitiin hyödyntäen tutkimuksessa käytettyä teoreettista viitekehystä. Tutkimustuloksista ilmeni, että Koskenpää Marketin asiakkaat olisivat valmiita käyttämään lisäpalveluita. Vastaajien keskuudessa Posti- sekä Veikkauspalvelut koettiin tärkeimmiksi lisäpalveluiksi. Vastaajat olisivat myös valmiita maksamaan lisäpalveluiden saatavuudesta. Vastaajista suurin osa ei koe tarvetta kotiinkuljetuspalvelulle eikä verkkokaupalle. Tutkimuksen mukaan Posti- sekä Veikkauspalveluille olisi kysyntää ja niihin investointia suositellaan harkittavaksi.
Tutkimustulosten perusteella jatkotutkimusaiheeksi ehdotettiin tutkittavaksi lisäpalveluiden vaikutusta yrityksen liiketoimintaan, onko lisäpalveluilla saavutettu liiketoimintahyötyjä.