Terveyskioski suuhygienistiopiskelijan harjoittelupaikkana
Heimo, Martta (2019)
Heimo, Martta
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111421232
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111421232
Tiivistelmä
Metropolian Ammattikorkeakoulun suuhygienistiopiskelijoiden harjoittelu tapahtuu pääasiassa Suunhoidon opetusklinikalla ja sosiaali- ja terveysalan palvelupisteissä. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella, miten suun terveydenhuollon opiskelijat voisivat suorittaa osan harjoittelusta suunnitteilla olevassa Metropolian Myllypuron kampuksen moniammatillisessa, matalan kynnyksen palvelupisteen terveyskioskissa. Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia lomake, jossa konkreettisin esimerkein esitetään ideoita suuhygienistiopiskelijoiden harjoittelujaksoille terveyskioskiin.
Terveyskioski tuo opiskelijoille uuden harjoittelupaikan, jossa he voivat harjoitella kampuksen asiakkaiden motivointia suun terveyden ylläpitoon moniammatillisessa tiimissä. Työ toteutettiin tutkimuksellista kehittämistyön menetelmää käyttäen, jonka lähestymistapa oli konstruktiivinen. Tutkimuksellisessa kehitystyössä käytettiin apuna aikaisempaa terveyskioskeja koskevaa kirjallisuutta sekä Metropolia Ammattikorkeakoulun suun hoidon tutkinto-ohjelman opetussuunnitelmaa, jotka toimivat pohjana Myllypuron kampukselle suunniteltavan Terveyskioskin suuhygienistien harjoittelujaksojen ideoinnissa.
Opinnäytetyön tuotoksina syntyi lomake, jonka pohjana käytettiin suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelman opintojaksojen teemoja, sisältöjä ja tavoitteita, ja kuvio, joka esittelee terveyskioskissa tapahtuvat suuhygienistiopiskelijoiden harjoittelujaksot teemoittain. Kummassakin tuotoksessa esitetään esimerkkejä mahdollisista terveyskioskiharjoittelujaksoista. Kummassakaan tuotoksessa ei kuitenkaan otettu kantaa suuhygienistiopiskelijoiden harjoittelujaksojen pituuteen.
Suuhygienistin työn tavoite on koko väestön suun terveyden edistäminen ja sairauksien ehkäiseminen. Matalan kynnyksen palvelut ovat yksi tapa laajentaa moniammatillista ammattiosaamista ja ennaltaehkäisevää työtä jo opiskeluaikana. Työn tuotoksena luotu taulukko tuo esiin konkreettiset esimerkit, mitä suuhygienistiopiskelijat voivat terveyskioskissa tehdä opintojensa alusta loppuun asti. Tuotoksena syntyneet esimerkit eivät ole ajankohdasta ja paikasta riippuvaisia, eli kyseiset esimerkit ovat muunneltavia sekä siirrettävissä ajankohdasta ja paikasta toiseen läpi opintojen.
Terveyskioski tuo opiskelijoille uuden harjoittelupaikan, jossa he voivat harjoitella kampuksen asiakkaiden motivointia suun terveyden ylläpitoon moniammatillisessa tiimissä. Työ toteutettiin tutkimuksellista kehittämistyön menetelmää käyttäen, jonka lähestymistapa oli konstruktiivinen. Tutkimuksellisessa kehitystyössä käytettiin apuna aikaisempaa terveyskioskeja koskevaa kirjallisuutta sekä Metropolia Ammattikorkeakoulun suun hoidon tutkinto-ohjelman opetussuunnitelmaa, jotka toimivat pohjana Myllypuron kampukselle suunniteltavan Terveyskioskin suuhygienistien harjoittelujaksojen ideoinnissa.
Opinnäytetyön tuotoksina syntyi lomake, jonka pohjana käytettiin suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelman opintojaksojen teemoja, sisältöjä ja tavoitteita, ja kuvio, joka esittelee terveyskioskissa tapahtuvat suuhygienistiopiskelijoiden harjoittelujaksot teemoittain. Kummassakin tuotoksessa esitetään esimerkkejä mahdollisista terveyskioskiharjoittelujaksoista. Kummassakaan tuotoksessa ei kuitenkaan otettu kantaa suuhygienistiopiskelijoiden harjoittelujaksojen pituuteen.
Suuhygienistin työn tavoite on koko väestön suun terveyden edistäminen ja sairauksien ehkäiseminen. Matalan kynnyksen palvelut ovat yksi tapa laajentaa moniammatillista ammattiosaamista ja ennaltaehkäisevää työtä jo opiskeluaikana. Työn tuotoksena luotu taulukko tuo esiin konkreettiset esimerkit, mitä suuhygienistiopiskelijat voivat terveyskioskissa tehdä opintojensa alusta loppuun asti. Tuotoksena syntyneet esimerkit eivät ole ajankohdasta ja paikasta riippuvaisia, eli kyseiset esimerkit ovat muunneltavia sekä siirrettävissä ajankohdasta ja paikasta toiseen läpi opintojen.