Uusien esimiesten perehdytys / Radisson Blu Seaside
Rasskazova, Maria (2019)
Rasskazova, Maria
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111421210
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111421210
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia Radisson Blu Seasiden ravintolapuolen esimiesten saadun perehdytyksen laatua ja sen vaikutusta omaan esimiestyöhön. Työn tarkoituksena on luoda pohjatietoa nykyisestä uusien esimiesten perehdytyksen tasosta sekä luoda yritykselle sen pohjalta uusien esimiesten perehdytyssuunnitelma käyttöön tulevaisuuden rekrytointeihin. Tavoitteena on löytää tutkimuksen avulla mahdollisia puutteita sekä muutoksia kaipaavia kohtia, jotta uusien esimiesten perehdytys olisi mahdollisimman monipuolinen, tasalaatuinen ja kattava.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään esimiehen työhyvinvointia ja sen vaikutusta omaan työhön ja työyhteisön muihin jäseniin sekä toimivaa työyhteisöä. Tutkimuksen teoria käsittelee perehdytysprosesseja sekä perehdytyksen suunnittelua ja sen toteutusta. Lisäksi teoria koostuu erilaisista perehdytystyyleistä sekä perehdytyksen vaikutuksesta työhyvinvointiin ja työyhteisöön. Teoriaosuuden lopussa on käyty läpi perehdytyksen edut ja ongelmakohdat niin työntekijän kuin organisaation näkökulmasta.
Tutkimus on toteutettu kevään 2019 aikana lähettämällä Webropol-kyselylomake seitsemälle ravintolapuolen esimiehelle. Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää ja tutkimuksen kohdejoukko on valittu tarkoituksenmukaisesti ja harkinnanvaraisesti. Tutkimuksessa on selvitetty esimiesten saatu perehdytyksen taso heidän aloittaessaan Radisson Blu Seasiden palveluksessa sekä perehdytyksessä oman esimiestyön kannalta tärkeitä asioita.
Tutkimustulokset osoittavat, että perehdytyksellä on merkityksellinen vaikutus esimiesten työhyvinvointiin sekä työssä viihtyvyyteen. Tutkimuksesta käy myös ilmi, että esimiehille tärkeiden asioiden perehdytys on ollut kyseisessä toimipaikassa hyvin suppea. Perehdytykseen toivotaan käytettävän enemmän aikaa sekä suunnittelua.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään esimiehen työhyvinvointia ja sen vaikutusta omaan työhön ja työyhteisön muihin jäseniin sekä toimivaa työyhteisöä. Tutkimuksen teoria käsittelee perehdytysprosesseja sekä perehdytyksen suunnittelua ja sen toteutusta. Lisäksi teoria koostuu erilaisista perehdytystyyleistä sekä perehdytyksen vaikutuksesta työhyvinvointiin ja työyhteisöön. Teoriaosuuden lopussa on käyty läpi perehdytyksen edut ja ongelmakohdat niin työntekijän kuin organisaation näkökulmasta.
Tutkimus on toteutettu kevään 2019 aikana lähettämällä Webropol-kyselylomake seitsemälle ravintolapuolen esimiehelle. Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää ja tutkimuksen kohdejoukko on valittu tarkoituksenmukaisesti ja harkinnanvaraisesti. Tutkimuksessa on selvitetty esimiesten saatu perehdytyksen taso heidän aloittaessaan Radisson Blu Seasiden palveluksessa sekä perehdytyksessä oman esimiestyön kannalta tärkeitä asioita.
Tutkimustulokset osoittavat, että perehdytyksellä on merkityksellinen vaikutus esimiesten työhyvinvointiin sekä työssä viihtyvyyteen. Tutkimuksesta käy myös ilmi, että esimiehille tärkeiden asioiden perehdytys on ollut kyseisessä toimipaikassa hyvin suppea. Perehdytykseen toivotaan käytettävän enemmän aikaa sekä suunnittelua.