INFORMAATIOGRAFIIKAN KÄYTTÖ YRITYKSEN VIESTINNÄSSÄ : Miten myyntiosaston työtä voidaan helpottaa kuvallisella materiaalilla?
Halttunen, Helka (2019)
Halttunen, Helka
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111421198
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111421198
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa on pyritty selvittämään, miten yrityksen myyntiosaston työtä voidaan helpottaa kuvallisen materiaalin, esimerkiksi informaatiografiikan avulla. Tutkittavalla yrityksellä on hyvin laaja tuotevalikoima ja jokaiseen tuotekategoriaan liittyy paljon sisäistettävää tietoa, joka myyjien on muistettava asiakastapaamisissa. Näissä tilanteissa tieto on pyrittävä esittämään asiakkaille mahdollisimman selkeästi ja mieleenpainuvasti positiivisten myyntitulosten aikaansaamiseksi. Tutkimus on tehty yhteistyössä Oy Orthex Finland Ab:n myynti- ja markkinointihenkilöstön kanssa. Tutkimusta varten on haastateltu yrityksen markkinointihenkilöstöä hyödyntäen kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Haastattelussa selvitettiin, onnistuvatko asiakastapaamiset paremmin, jos myyjä pystyy esittämään pitkiä tekstimääriä asiakkailleen kuvina. Haastattelun lisäksi tutkimuksessa on tehty vertailevaa tutkimusta yrityksen aiempien myyntimateriaalien sekä uusien, opinnäytetyön produktiivisena työnä tehtyjen myyntimateriaalien välillä. Opinnäytetyön produktiiviseen osaan kuuluu asiakastyönä Oy Orthex Finland Ab:lle tehty vastuullisuusraportin tiivistelmä, sekä pakkauskuvituksia uusiin GastroMax™ tuotepakkauksiin. Näissä produktiivisissa töissä on pyritty hyödyntämään informaatiografiikan ja kuvittamisen keinoja, joiden avulla isoja tekstimääriä saadaan tiivistettyä ja kerrottua kohderyhmälle selkeillä kuvilla. Vastuullisuus ja ympäristöasiat ovat suuressa roolissa opinnäytetyön produktiotöissä. Opinnäytetyön tavoitteena on tukea väitettä, että erilaisten kuvitusten hyödyntäminen yrityksen viestinnässä on informatiivinen ja mieleenpainuva keino, jonka avulla saadaan välitettyä haluttua tietoa tehokkaasti yrityksen kohderyhmälle. Tehdyn haastattelun sekä saatujen palautteiden perusteella, opinnäytetyön produktiivinen osuus onnistui tavoitteessaan käyttää kuvituksia tiivistämisen keinona ja kertomaan lyhyesti sekä ytimekkäästi Orthex Groupin vastuullisuusraportin täysimittaisen version pääpointit. Kuvitusten avulla saatiin myös vähennettyä tuotetekstien määrää GastroMax™ tuotepakkauksissa.