Sosiaalinen media terveydenedistämisen välineenä : Hyvinvointia sähköisestä terveyskioskista
Keloniemi, Mirkka; Markkula, Justiina (2019)
Keloniemi, Mirkka
Markkula, Justiina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111321153
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111321153
Tiivistelmä
Sosiaalinen media ja sähköiset terveyspalvelut ovat tulleet osaksi sosiaali- ja terveysalan palveluntarjontaa. Sosiaalinen media on muuttanut tapoja kommunikoida sekä hämärtänyt valtasuhteita ammattilaisten ja maallikoiden välillä. Tässä piilee mahdollisuus olla kehittämässä aivan uusia käytäntöjä ihmisläheiseen terveydenedistämistyöhön.
Opinnäytetyömme keskeisenä tavoitteena on ollut hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen uusilla, sosiaalisen median tarjoamilla työkaluilla. Tarkoituksena on ollut tuottaa sosiaaliseen mediaan perustettavalle kanavalle helposti lähestyttävää, luotettavaa ja ajantasaista terveystietoa keräämäämme teoriapohjaan perustuen.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyön prosessin mukaisesti. Työ aloitettiin tutustumalla aiheeseen liittyvään teoriatietoon ja kokoamalla laaja teoriakatsaus tuotoksen tueksi. Teoriatiedon pohjalta määriteltiin kanavan tyyli, lähestymistapa ja aiheet. Kehittämistyön tuotok-sena Instagram -kuvapalveluun perustettiin Suun Terveyskioski -niminen kanava, johon tuotettiin suun terveyden edistämisen sisältöjä. Prosessin aikana toiminnassa korostuivat verkostoituminen ja näkyvyyden hankkiminen, seuraajien osallistaminen, tiedon ytimekäs esittäminen sekä dialogi muiden käyttäjien kanssa. Kokeilu osoitti sosiaalisen median olevan erittäin tehokas terveydenedistämisen väline, jonka käyttö vaatii kuitenkin vaivannäköä ja huolellista suunnittelua kaiken sen tarjoaman potentiaalin hyödyntämiseksi.
Tärkeimpinä kriteereinä sosiaalisen median välityksellä tehtävässä terveydenedistämistyössä voidaan pitää asioiden esittämistä helposti lähestyttävällä, kiinnostavalla ja ymmärrettävällä tavalla. Sen lisäksi, että kaiken jaettavan tiedon tulee olla peräisin luotettavista lähteistä, on tärkeää tunnistaa tavoiteltu kohderyhmä sekä heidän tarpeensa. Tämä on avain positiiviseen vaikuttamiseen ihmisten terveyskäyttäytymisessä.
Sosiaalisessa mediassa tapahtuva terveysviestintä yleistyy kaiken aikaa. Terveydenhuollon ammattilaisten tulisikin omaksua sähköiset palvelut osaksi terveydenedistämisosaamistaan ja nähdä ne mahdollisuutena. Sosiaalisen median ammattimaista käyttöä ja siihen liittyvien taitojen kehittämistä ja opettelua tulisikin sosiaali- ja terveysalalla harjoitella jo opintojen aikana.
Opinnäytetyömme keskeisenä tavoitteena on ollut hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen uusilla, sosiaalisen median tarjoamilla työkaluilla. Tarkoituksena on ollut tuottaa sosiaaliseen mediaan perustettavalle kanavalle helposti lähestyttävää, luotettavaa ja ajantasaista terveystietoa keräämäämme teoriapohjaan perustuen.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyön prosessin mukaisesti. Työ aloitettiin tutustumalla aiheeseen liittyvään teoriatietoon ja kokoamalla laaja teoriakatsaus tuotoksen tueksi. Teoriatiedon pohjalta määriteltiin kanavan tyyli, lähestymistapa ja aiheet. Kehittämistyön tuotok-sena Instagram -kuvapalveluun perustettiin Suun Terveyskioski -niminen kanava, johon tuotettiin suun terveyden edistämisen sisältöjä. Prosessin aikana toiminnassa korostuivat verkostoituminen ja näkyvyyden hankkiminen, seuraajien osallistaminen, tiedon ytimekäs esittäminen sekä dialogi muiden käyttäjien kanssa. Kokeilu osoitti sosiaalisen median olevan erittäin tehokas terveydenedistämisen väline, jonka käyttö vaatii kuitenkin vaivannäköä ja huolellista suunnittelua kaiken sen tarjoaman potentiaalin hyödyntämiseksi.
Tärkeimpinä kriteereinä sosiaalisen median välityksellä tehtävässä terveydenedistämistyössä voidaan pitää asioiden esittämistä helposti lähestyttävällä, kiinnostavalla ja ymmärrettävällä tavalla. Sen lisäksi, että kaiken jaettavan tiedon tulee olla peräisin luotettavista lähteistä, on tärkeää tunnistaa tavoiteltu kohderyhmä sekä heidän tarpeensa. Tämä on avain positiiviseen vaikuttamiseen ihmisten terveyskäyttäytymisessä.
Sosiaalisessa mediassa tapahtuva terveysviestintä yleistyy kaiken aikaa. Terveydenhuollon ammattilaisten tulisikin omaksua sähköiset palvelut osaksi terveydenedistämisosaamistaan ja nähdä ne mahdollisuutena. Sosiaalisen median ammattimaista käyttöä ja siihen liittyvien taitojen kehittämistä ja opettelua tulisikin sosiaali- ja terveysalalla harjoitella jo opintojen aikana.