Toimistotyöntekijän opas, Meranti Siivouspalvelut Ky
Huuhilo, Salla; Hyrkäs, Tiina (2019)
Huuhilo, Salla
Hyrkäs, Tiina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111321147
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111321147
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää toimeksiantajayrityksen käyttöön toimistotyöntekijän perehdytysopas. toimeksiantajana on oululainen puhtausalan yhtiö Meranti Siivouspalvelut Ky. Opas tulee toimimaan uuden työntekijän perehdyttämisessä sekä nykyisten työntekijöiden muistin tukena työtehtävissä. Opas on tehty uuden työntekijän näkökulmasta, jotta se on selkeä ja helppolukuinen. Opinnäytetyössä käytetään termiä toimistotyöntekijä, joka kattaa eri työnimikkeet, joita yrityksen toimistossa työskentelee.
Opinnäytetyön tietoperusta käsittelee perehdyttämistä sekä sähköisen taloushallinnon prosesseja. Prosesseista käsitellään myyntilaskutusta, ostolaskutusta, matka- ja kululaskutusta sekä palkanlaskentaa. Käsiteltävät prosessit on valittu sen mukaan, mitkä ovat yrityksen kannalta tärkeimpiä.
Opinnäytetyö toteutetaan toiminnallisena opinnäytetyönä ja se on toteutettu laadullisia menetelmiä käyttäen. Oppaan tekemistä varten on haastateltu toimeksiantajayrityksen palvelukoordinaattoreita, jotta on selvitetty mitä oppaaseen on haluttu sisällyttää. Tietoperustan lähteinä on käytetty alan kirjallisuutta sekä aiheeseen liittyviä internetlähteitä.
Opinnäytetyön toiminnallisena tuotoksena syntynyt toimistotyöntekijän opas toimii perehdyttämisen tukena. Opas käsittelee samoja sähköisen taloushallinnon prosesseja, kuin mitä on käsitelty tietoperustassa ja lisäksi siinä on myös muita yrityksen kannalta tärkeitä toimistotyöntekijän tehtäviä. Opinnäytetyön liitteenä julkaistaan oppaasta vain sisällysluettelo. Opas on tehty sellaiseen muotoon, jotta se on helposti muokattavissa myöhemminkin.
Toimistotyöntekijän opasta voisi kehittää lisäämällä siihen markkinoinnin työtehtäviä käsitteleviä ohjeita. Opinnäytetyö on taloushallinnon suuntautumisvaihtoehdon opiskelijoiden tekemä, joten opas on painottunut taloushallinnon työtehtäviin.
Opinnäytetyön tietoperusta käsittelee perehdyttämistä sekä sähköisen taloushallinnon prosesseja. Prosesseista käsitellään myyntilaskutusta, ostolaskutusta, matka- ja kululaskutusta sekä palkanlaskentaa. Käsiteltävät prosessit on valittu sen mukaan, mitkä ovat yrityksen kannalta tärkeimpiä.
Opinnäytetyö toteutetaan toiminnallisena opinnäytetyönä ja se on toteutettu laadullisia menetelmiä käyttäen. Oppaan tekemistä varten on haastateltu toimeksiantajayrityksen palvelukoordinaattoreita, jotta on selvitetty mitä oppaaseen on haluttu sisällyttää. Tietoperustan lähteinä on käytetty alan kirjallisuutta sekä aiheeseen liittyviä internetlähteitä.
Opinnäytetyön toiminnallisena tuotoksena syntynyt toimistotyöntekijän opas toimii perehdyttämisen tukena. Opas käsittelee samoja sähköisen taloushallinnon prosesseja, kuin mitä on käsitelty tietoperustassa ja lisäksi siinä on myös muita yrityksen kannalta tärkeitä toimistotyöntekijän tehtäviä. Opinnäytetyön liitteenä julkaistaan oppaasta vain sisällysluettelo. Opas on tehty sellaiseen muotoon, jotta se on helposti muokattavissa myöhemminkin.
Toimistotyöntekijän opasta voisi kehittää lisäämällä siihen markkinoinnin työtehtäviä käsitteleviä ohjeita. Opinnäytetyö on taloushallinnon suuntautumisvaihtoehdon opiskelijoiden tekemä, joten opas on painottunut taloushallinnon työtehtäviin.