Hållbar marknadsföring och hur det påverkar konsumenten : Fokus på snabbmatsrestauranger
Hagelberg, Mira; Hermansson, Sofie (2019)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Hagelberg, Mira
Hermansson, Sofie
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111321095
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111321095
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää kuinka pikaruokaravintoloiden kestävä markkinointi vaikuttaa kuluttajaan. Työ käsittelee tämänpäiväistä ympäristötrendiä ja sitä, miten yritykset eri keinoin sisällyttävät yritysvastuun liiketoimintansa strategiaan. Vaikka pikaruokateollisuutta ei pidetä “vihreänä” teollisuutena, on kestävä markkinointi yhä useampien ketjujen käytössä.
Tutkimus koostuu sekä kvantitatiivisesta että kvalitatiivisesta osasta. Kvantitatiivinen osa koostuu kyselylomakkeesta, joka antaa yleiskuvan siitä, miten kuluttaja suhtautuu pikaruokaravintoloiden kestävään markkinointiin. Työn kvalitatiivinen osa koostuu ryhmähaastattelusta, joka antaa syventävän ymmärryksen kyselyn tuloksista.
Työn päätelmä on, että pikaruokaravintoloiden kestävä markkinointi ei vaikuta kuluttajan ravintolavalintaan, mutta kyselyn perusteella voimme todeta, että se vaikuttaa kuluttajan asenteisiin pikaruokaketjua ja sen tuotemerkkiä kohtaan.
Tutkimus koostuu sekä kvantitatiivisesta että kvalitatiivisesta osasta. Kvantitatiivinen osa koostuu kyselylomakkeesta, joka antaa yleiskuvan siitä, miten kuluttaja suhtautuu pikaruokaravintoloiden kestävään markkinointiin. Työn kvalitatiivinen osa koostuu ryhmähaastattelusta, joka antaa syventävän ymmärryksen kyselyn tuloksista.
Työn päätelmä on, että pikaruokaravintoloiden kestävä markkinointi ei vaikuta kuluttajan ravintolavalintaan, mutta kyselyn perusteella voimme todeta, että se vaikuttaa kuluttajan asenteisiin pikaruokaketjua ja sen tuotemerkkiä kohtaan.