Kosmetiikan verkkokaupan ominaisuuksien vaikutus ostopäätökseen
Astala, Annina; Lappalainen, Jasmin (2019)
Astala, Annina
Lappalainen, Jasmin
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111221073
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111221073
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää mitkä kosmetiikan verkkokauppojen ominaisuudet vaikuttavat ostopäätökseen. Lisäksi haluttiin tarkastella iän, päätelaitteen ja ostotiheyden merkitys ostopäätökseen vaikuttaviin ominaisuuksiin. Kyselyssä selvitettiin myös vastaajien syitä tilata verkosta. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi OletKaunis.fi-verkkokauppa, ja tutkimuksen tuloksia tarkasteltiin toimeksiantajan viitekehyksestä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda kehitysehdotus, joka esitettiin tutkimuksen tulosten pohjalta. Menetelmäksi valittiin kvantitatiivinen kyselytutkimus, jota täydennettiin kvalitatiivisilla kysymyksillä. Laadullisille vastauksille tehtiin ensin sisällönanalyysi. Sekä määrällisiä, että laadullisia tuloksia havainnollistettiin Microsoft Excel –ohjelmalla. Kysely-tutkimus julkaistiin verkossa heinäkuussa 2019, ja vastauksia saatiin 488. Kyselyn näyte koostuu suurimmaksi osaksi 16-25 vuotiaista kuluttajista.
Kyselyn tuloksista havaittiin kuluttajille verkkokaupan tärkeimpien ominaisuuksien olevan käytet-tävyyteen liittyviä, joita olivat monipuoliset maksutavat, mobiilioptimointi sekä verkkosivun käytet-tävyys ja nopea reagoiminen. Ostotiheydellä, päätelaitteella ja iällä ei havaittu olevan merkittä-vää vaikutusta ostopäätökseen vaikuttaviin ominaisuuksiin. Enemmistö vastaajista suosii verkko-ostosten tekemistä mobiililaitteella. Kyselytutkimuksen tuloksia verrattiin jo olemassa oleviin, ylei-sesti verkkokaupoista tehtyihin tutkimuksiin. Opinnäytetyön kyselytutkimuksen tulosten perusteella saatiin mielenkiintoista tietoa, jota voidaan käyttää kosmetiikkaverkkokauppoja kehitettäessä.
Kyselyn tuloksista havaittiin kuluttajille verkkokaupan tärkeimpien ominaisuuksien olevan käytet-tävyyteen liittyviä, joita olivat monipuoliset maksutavat, mobiilioptimointi sekä verkkosivun käytet-tävyys ja nopea reagoiminen. Ostotiheydellä, päätelaitteella ja iällä ei havaittu olevan merkittä-vää vaikutusta ostopäätökseen vaikuttaviin ominaisuuksiin. Enemmistö vastaajista suosii verkko-ostosten tekemistä mobiililaitteella. Kyselytutkimuksen tuloksia verrattiin jo olemassa oleviin, ylei-sesti verkkokaupoista tehtyihin tutkimuksiin. Opinnäytetyön kyselytutkimuksen tulosten perusteella saatiin mielenkiintoista tietoa, jota voidaan käyttää kosmetiikkaverkkokauppoja kehitettäessä.